Gå til innhold
Arkivverket

[#65522] 3xtippoldeforeldre fra Oppi og Uti i Sollia, Østerdalen/HE.


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg ønsker fortsatt hjelp med dette!Men akkurat nå ønsker jeg å takke alle som jeg har fått hjelp av i dette og tidligere spørsmål. Og så vil jeg ønske alle et riktig godt og begivenhetsrikt nytt år!mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Min svigermor stammer fra Utti. Bygdebokforfatteren Bjørn Brænd er fetter, så vi kan håpe på fyldig stoff fra Utti i siste bind av bygdeboka.Utti har riktignok innlosjert turister tidligere, men religiøst kurssenter passer (innlegg 18) ikke inn i miljøet!Dersom skiftet som Ragnhild trekker fram (innlegg 8) dreier seg om de riktige personene, så omtales faren Jon i Sollia bind 1 på side 362 under gården Frami. Denne Jon er en bror til en av svigermors aner og jeg har noen flere aner registrert:1 Jon Olsen Frami f. 1734, Frammi, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark d. 18092 Ole Audensen Brænd, Frami (Far) f. 1698, Brænd, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark d. 1766 Ingeborg Jonsdatter Øvergård (Mor) f. 1701, Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark d. Etter 17783 Auden Engebretsen, Brænd (Bestefar) f. 1654, Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark d. 1724, bgr. Ringebu, Oppland Ragnhild Andersdatter Koppang (Bestemor) f. 1666 d. 17484 Engebret Audensen Bakken, Sundet (Oldefar) f. 1613, Bakken Søndre, Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark d. Før 17125 Auden Bakken (Tippoldefar)Kilder er i hovedsak ikke spesielt pålitelige sekundærkilder; Bjørn Brænd: Sollia Anders Fosvold: Bygdebok for Stor-Elvdal Carl Lassen: Solliens historie Hans S Hanssen: Bygdebok for Stor-ElvdalHåper det var et bidrag!mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Eric: Tusen takk for mange nye opplysninger.Joda, jeg finner mine 'forfedre' i skiftet (i innlegg nr 8).Jeg er etterkommer etter Jon Olsson og kone Marit Pedersdatter. Deres sømm, Peder Jonsson og kone Karen (Kari)Olsdatter kom til Kaltdalen, Trondenes. Deres datter igjen, Dorthe (Dordi) Pedersdatter ble g.m. Henrik Pedersen, Tofta, Trondenes og de bosatte seg der og fikk mange barn.Min mann er etterkommer etter Jon og Marits datter, Berte (Berit) Jonsdatter og hennes mann, Ingebrigt Olsen (fra Ytre Rendalen). De kom til Tennevik, Trondenes. Deres sønn, Ole Ingebrigtsen Dalback (f. Syrengen, Rennebu - d. Vågsfjorden) ble g.m. 1. Maren Elisabet Olsdatter Bagger (død Tennevik) og 2. Hanna Petrikka Korneliusdatter (f. Skog, Astafjord - d. Tennevik). Min mann er etterkommer etter Ole og hans 2. kone, Hanna.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.