Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Margaret Miller

[#65529] Hellesvig Alstahaug 1701 manntall?

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Kan noen si meg hvem bodde paa Hellesvig i Alstahaug i 1701?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hellesvik er vel å finne i 1701-manntallet for Vefsn - 18 personer bodde der:Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vær klar over at det er to steder i området som heter Hellesvik. - Altså Hellesvik i nuv. Leirfjord og Hellesvik i nuv. Alstahaug. - Muligens var begge under Stamnes i 1701, men det er jeg usikker på. - M.v.h. A. Edvardsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kopi av manntallet 1701 fra mikrofilm HF-172, og jeg finner under Hellervigen med Belsvåg:Jeg finner at oppsitter/leilending var Petter Angell som var 36 år, og sønner var Lorents 5 år, Peder 3 år og Christopher 1 år. Under karle(??) og drenge finner jeg:-Niels Leland Lund 25 år-Mathias Pedersen 14 år. Han var i tjeneste for 'hafmand' Rasmus Andersen(under her)-Rasmus Andersen som var født i Sæland 45 år. Han 'indformerer børn'-Amund Andersen 40 år-Lars Ol??31 år-Siur Armand 28 år-Hans og noe som begynner på E 26 år-Jørgen Pro?? som var født i Jamptl(Jamtland?) 22 år-Per Siursen 37. Her er det en kommentar om har igjen?-Aron Olsen 18 årDette står på mikrofilm HF-172 side 176Han som var eier her var den Peder Lorensten Angell som ble født 29.11.1666, har jeg fra 'Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl. Jeg har 14 barn på han, og om sønnene som er nevnt i 1701 har jeg:-Lorents Angell født ca 1696 og 5 år i 1701 døde som ung-Peder Angell er kanskje den samme som ifølge samme bok som over her var født ca 1693 og het Peder Broch Angell. Han døde som fogd på Helgeland i 1751-Christopher Angell ble ifølge samme bok av Svein Tore Dahl født i april 1700, og han dukket opp i kirkeboka for Brønnøy som gravlagt 13.02.1715. Det er jo også oppgitt i noen andre kilder at han døde som ung, så det stemmer jo.Skulle ønske jeg hadde hatt tydehjelp til det jeg ikke forstår her, og jeg har ikke datakunnskaper til å kunne scanne det inn heller selv om jeg har kombinert skriver/scanner. Har aldri brukt den som scanner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Margaret Miller

Takk alle sammen! Det var Petter Angell jeg søkte etter. Jeg har 16 barn, men vet ikke hvor noen av disse kom fra. Hvis du er interessert kan du skrive til meg margaretmiller4@charter.net

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo fra boka 'Embetsmenn i Midt-Norge 1536-1700' av Petter Angell fikk 'bestalling' som fogd på Helgeland 15.06.1689, og siden han holdt til i Belsvåg i 1701 så må en vel regne med at iallefall noen av hans barn ble født i Alstahaug og da i Belsvåg(som forresten ikke er mer enn 1-2 mil fra her jeg bor). Ifølge samme bok var han lagmann fra 1711-1714, men ved sønnen Kristoffers begravelse 13.02.1715 i Brønnøy var han fremdeles det ifølge kirkeboka. Man skulle vel da tro at han kanskje flyttet med sin familie til Brønnøy i ca 1711, og jeg syns det er litt merkelig at jeg ikke har funnet datteren Bolette som døpt der da jeg forsket for en mann i høst. Hun skulle jo være født i ca 1714. Jeg har jo også lagt inn i slektsprogrammet hele denne familien som etterkommer av fogden Peter Jacobsen Falch som jo var bror av Adrian på Neppelberg(min forfar).De blir jo meget fjerne slektninger for meg da.Jeg har to forskjellige dødsår på kona hans Anne Margrethe Broch, og det er 1715 i Svein Tore Dahls bok 'Embetsmenn i Midt-Norge 1536-1700', og 1732 ifølge 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell. Hva er riktig? Har også vært borti dødsår 1707 på henne, men det var vel i en debatt på Digitalarkivet her at noen skrev at dette var feil. Når døde Anne Margrethe Broch? Fant ikke dødsfallet i Brønnøy eller Astahaug i kirkebøkene for 1715 og 1732.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Margaret Miller

Anne Margrethe Broch var fadder i 1730 i Brønnøy kalt sal. Angels...Hun er der med 2 dtr. fadder for sønnens barn, saa at hun d. 1732 er trolig riktig. Jeg vet ikke hvor hun døde, men døde for Brønnøy har mye mangler! Jeg bruker d. ca. 1732.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret, og nå står ca 1732 som dødsår på Anne Margrethe Broch i mitt slektsprogram

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.