Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Nordum

[#65563] Østenbøl,Store Auen og Vestby i Akershus

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

I følge opplysninger jeg har fått, skal en av mine forfedre Paul Iversen Vold (ca 1595 - 1682),ha eid hele eller parter i Vestby,store Auen og Østenbøl alle i Enebakk. Østenbøl skal han hatt som pant. Vestby skal også ha vært pant. Parten i Store Auen skal ha vært kjøpegods. Er det noen som vet hvem som pantsatte disse partene til Paul Iversen Vold( Bærum) ? Eller hvem som innløste disse pantede partene ? Hvem kjøpte Paul Iversen Vold gården store Auen av ? Noen som vet ? Det er vel ikke tilfeldig at en storbonde i Bærum har parter av gårder i Enebakk.Det ville være mer naturlig for en mann i Bærum å kjøpe gårdsparter i nærområde.Disse pante og kjøpsforholdene tyder på en slektstilknytning til Enebakk. Er det noen som ser noen sammenheng mellom disse gårdene som kan antyde en slektssammenheng ? Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Østenbøl var utgangspunkt for en større artikkel av Sten Høyendahl i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for få år siden (ca. 2004). Jeg husker ikke nå detaljene i denne artikkelen, men den kan være et godt utgangspunkt for å orientere seg i eierforholdene omkring Østenbøl på 1600-tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Nordum

Takk for tipset,skal sjekke den artikkelen.mvhJan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Rett referanse er: Sten Høyendahl: 'Østen Østenbøl i Enebakk og hans jordegods', NST XXXIX, hefte 2 (2003), s. 147ff.Du bør nok også kikke på: Sten Høyendahl: 'Søkelys på Vestby i Enebakk', NST XL, hefte 4 (2006), s. 307ff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.