Gå til innhold
Arkivverket

[#65618] Holmedal prestegjeld i Bergen stift.

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sværen

Terje viser på kartet kor langt det er mellom desse 2 gardane.Rørstadbotn er gard nr 7 i Vik Sogn og Dysjeland er gard nr 85 i Sande Sogn. BEGGE 2 låg i Indre Holmedal. BEGGE 2 er i Gaular Kommune i dag.Å flytta / byta gardsbruk var ikkje uvanlig 'før i tida'.I oppgåva å finna nokon, når ein leiter etter 'ei nål i ein høystakk' hjelper det også å eliminera bort personar som ikkje er aktuelle. Då er det tross alt mindre 'høy' å leita etter nåla i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Terje: Takk for et fint kart!Til siste innlegg - ja det med høyløfting og nåla stemmer, men det er nokså mye høy igjen, synes knapt det minker her hos meg... På arkivforum har jeg allerede hatt et spørsmål: 65652: Skifte etter Mari Ellingsdatter, Døskeland Indre Dale.Men er Døskeland og Dysjeland/indre Dale to ulike gårder. Trodde det var variasjoner i uttale, men Sande og Dale er vel ikke samme område. Ja, det blir mange merkelige spørsmål når man ikke er kjent.Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Døskeland og Dysjeland er nok det same. Og at Døskeland er det ein brukar i dag.Garden er til salgs på Fjordatorget dersom du vil bli ekstra lokalkjend .. Kor gamal anonsen er, kan eg ikkje sjå. Er eg heldig på ein laurgskveld er lekkja: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Inger - her er litt kommunehistorikk for Gaular: LenkeHans G. Rørstadbotnen giftet seg i 1779 med Magdalena Ingebrigtsdatter, - død 1810.Hans G. Døskeland var som kjent gift med Mari Ellingsdatter, død 1793.Gården som var til salgs har lite med Døskelands-gården å gjøre, bortsett fra navnet og at plassen Underlia (bruk 4) under Døskeland lå der. Dette er egentlig bruk 1 på grd. nr. 79 Sygnebotnen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til dere begge. Dette søket er ikke enkelt.Siden jeg har fått svar på skiftet etter Mari Ellingsdatter, død 1793, må vi vel se bort fra denne familen.Jeg har lånt og lest bygdebok for Gaular. Var da på jakt etter andre personer se tema 26931 Hjelmeland i Sogn [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26931&sok=inger>Lenke eide&nr=48&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker og hadde selvfølgelig også her Elling i baktankene.Videre følgende tema:44239 Kristine Høyer, Morgens Kiernæss med hustru Karen - Kongsberg rundt 1790 - Lenke eide&nr=22&antinnlegg=11&startnr=&antall=&spraak=#anker42761 Gården Natvig i Sogn - beboere i tidsrommet 1750 - 1800 - Lenke eide&nr=23&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=#anker42272 Høyer i Sogn og Fjordane - Lenke eide&nr=24&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker41989 Militærruller for Hordaland - Lenke eide&nr=25&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#ankerSå har jeg funnet syndaren Hans Høyer 'som havde begaaet Leyermaal med Inga Ingebretsdaatter' i 1770 uten at jeg har funnet barnet -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Sorry, Inger at eg tulla med far til Erling f. 20.11.1774 !At Arne har kunnskapen om Indre Holmedal / Gaular, trur eg nok. Solås er gard nr 84. Dysjeland / Døskeland gard nr 85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Jon Sværen.Ikke noe å være sorry for, jeg tar i mot alle innspill med stor takk. Som du ser, nøtta er ikke til å knekke ennå - og man må prøve å feile for om mulig å komme frem til et resultat. Det å kunne utelukke en person er også et skritt videre. Jeg har forsøkt å gå systematisk gjennom alle Elling Hansen jeg finner i 'Søk i alle basar' også - men ingen treff så vidt jeg kan bedømme.Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.