Gå til innhold
Arkivverket

[#65622] En database som forsøker å integrere personer, slekt og kilder på en ny måte

Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Vel, hvis man ikke ønsker å ta noe initiativ selv så skjer det ihvertfall lite. Da har man gjort et valg. Men slik denne tråden har utviklet seg, ser jeg ingen grunn til å fortsette min deltagelse. Det er rett og slitt trist at forumet skal ødelegges av personer som Wangensteen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har også en privat hjemmeside, www.vigerust.net, der det ligger noen kilder og navneregistre. Ca 1.300 dokumenter. Det koster meg penger. (Som jeg ikke alltid har.) Det krever tid. Det krever IT-kunnskap (som jeg mangler). Og det har vært svært givende. Jeg har ikke gått helt lei, og har 2.000 dokumenter som forsåvidt kunne vært lagt ut, i tillegg til det som fins der.Men jeg har i steden bestemt meg for å overføre innholdet på min hjemmeside til andre mer varige websider. Derfor har jeg i mars henvendt meg til NSF og DIS-Norge, samt Oslo museum, med forslag om å overføre vederlagsfritt 'Innvandrerarkivet' (alias Immigrantarkivet) til andre (NSF DIS i fellesskap). Jeg antar at de endelige svarene vil foreligge i juni. Såpass lang saksbehandlingstid er nødvendig i en slik sak.Min tjeneste 'Jord' vil følge etter, trolig til NSF eller NSF og DIS i samarbeid. Deretter følger 'Bybefolkningen'.Jeg vil oppfordre Leif B K til å legge frem tilsvarende forslag for foreningene om overdragelse av innholdet. Eventuelt kan jeg godt sende et forslag til disse foreningene, hvis ikke Leif selv vil gjøre det. Men foreningene trenger tid til å vurdere forslagene. De må kjenne konsekvensene før en behandling kan avsluttes. For egen del antar jeg at overføringene av innholdet vil ta henved tre år, og skje i kontrollerte former, med min arbeidsinnsats for videreutviklingen ''på kjøpet''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, jeg sier takk for tilbudet ditt om å sende et forslag om overdragelse. Her er det altså etter over femti innlegg endelig en som tilbyr litt praktisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ditt innlegg 19'Til Tore i (15): Jeg er ikke medlem av DIS-Norge, og synes heller ikke det er riktig å overlate ansvaret for driften av et slikt nettsted som Solumslekt til en forening, - til det er framtidsutsiktene for usikre, selv om det utvilsomt er folk der i dag som er i stand til å drifte den.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto,det er ingen offentlig oppgave å holde rede på hvem som var i slekt med hvem for 300 år siden. Eller å tolke eldre kildemateriale ved å sette sammen biografier. Dette er det sivile samfunns oppgaver. Stat og kummuner har nok av viktigere ting å foreta seg.Det offentlige tar hånd om arkivmateriale og digitaliseringen og formidlingen av dette. Men ikke av tolkningene av kildene. Som følge av Digitalarkivets utvikling kan en si at digitaliserte kilder passer best i Digitalarkivet. Men ikke tolkningene av dem. Vi kan ikke la f eks staten bestemme hva som er den historiske sannheten om personer som levde f eks før 1814. Derfor må slike arbeidsoppgaver løses sivilt, her representert ved ideelle organisasjoner (NGO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto, i utgangspunktet hadde jeg vel tenkt meg en samarbeidspartner på størrelse med Hydro, Storebrand eller Telenor - disse firmaene strør jo ut millioner av sponsorkroner til idrett og kultur. Men jeg aner ikke hvordan jeg kommer i kontakt med dem, og har som sagt ingen interesse av å agere dørselger.Når Tore nå foreslår å overlate materialet til DIS og NSF i fellesskap, ser jeg det som det beste reelle alternativet. For det første er jeg faktisk medlem av NSF, og for det andre bør størrelsen på disse to foreningene samlet tilsi at dataene er rimelig trygt ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dag (51)Hvis det å være ærlig og frittalende etter ditt syn er å ødelegge dette forumet, sier det mer om deg enn meg.Leif (56)Om du gjør det rette skal ikke jeg kommentere, men at du gjør noe i riktig retning kan jeg kanskje være enig i.Jeg har ikke vurdert denne løsningen du og Tore synes er riktig. Min side dør med meg, eller dør når jeg blir lei. Jeg føler ingen forpliktelser i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette blir litt på siden av temaet, men det har også en viss relevans. Tore skriver i (55):'Det er ingen offentlig oppgave å holde rede på hvem som var i slekt med hvem for 300 år siden. Eller å tolke eldre kildemateriale ved å sette sammen biografier. Dette er det sivile samfunns oppgaver. Stat og kummuner har nok av viktigere ting å foreta seg.'Selv om man bare går 200 år tilbake kan det se ut som det er nettop det som det offentlige har tenkt seg å gjøre. Følgende er hentet fra Stortingsmelding nr. 24 (2008-09) side 29:'Arkivverket er representert i en interimsgruppe som arbeider med planer om å bygge opp et histohistorisk befolkningsregister for Norge for perioden 1800–2010, primært for forskningsbruk. Registreringssentral for historiske data (RHD), universitetene, Statistisk sentralbyrå og Norsk Regnesentral er også representert i interimsgruppen.'Meldingen kan finnes her Lenke - det står litt mer der.Litt avhengig av hvor omfattendede dette prosjektet blir (landsdekkende?), kan man se for seg at når prosjektet er realisert, så kan man bare slå opp i en database for å finne slekten sin etter 1800 - det er i alle fall en mulig tolkning av det som står.(Jeg skal unnlate å kommentere hva slags kvalitet jeg tror et slik register vil ha med mindre man setter inn store ressurser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, det prosjektet innebærer en sammenlenking av de digitaliserte folketellingene som allerede er lagt ut, samt ft 1910 som følger 31.12 2010. Riktignok innebærer lenkingen tolkninger, men allikevel kan en si at det fortsatt dreier seg om å presentere kildemateriale som er i offentlig eie. RHD har forøvrig siden starten for mer enn 25 år siden hatt en enda mer pretensiøst ønske, nemlig en norsk befolkningshistorie helt fra og med (anntatt hele) 1700-tallet.Nå har ikke jeg gått inn i detalj i Leifs Solummateriale. Kanskje hans stoff er av en slik art at det helt og holdent kunne passe inn i Digitalarkivet.Kravet om at alt innhold skal være fritt tilgjengelig i fremtiden, kan bli et problem. I vanlig markedsøkonomi er det brukerne som betaler for varene. Men skal alt være fritt, må medlemmene av ideelle foreninger betale kostnaden for at ikke-medlemmene får en gratis tjeneste. Bedriftsstøtte kan man alltids ønske seg, men det kan kun være realistisk innenfor kortere tidsperioder og øremerket for særskilte prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Å være realistisk er vel noe som ikke kan være galt.Tores arbeid kan også kan gjøres om noen vil om 100 år. Tror jeg.Leifs arbeider likeså.Scannere finnes sikkert, så det jeg har gjort er i hvert fall ikke noe problem.Så det som har blitt gjort i dag, kan uten problemer gjøres om 300 år. Hva er det da vi bekymrer oss over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove, jeg er usikker på om det finnes en sivilisasjon om 300 år. Kanskje det finnes en om 3 millioner år, - i så fall ønsker jeg at mine data vil kunne graves opp på det tidspunktet.Slik jeg ser det nå, er mitt sikreste kort å overlate dataene til de to foreningene (i fellesskap) som pr. dags dato er størst i Norge, og hvis disse to foreningene vil ha mine data og bringe dem videre til neste generasjon er jeg svært tilfreds.Ellers er jeg selvfølgelig svært enig med Tore som sier at det ikke kan være Statens oppgave å ivareta konklusjoner. Vi skal være glad til for at vi har et Arkivverk som legger ut kildedata, - og der slutter også det offentliges ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne takke dem som har bidratt med tilskudd til driften av Solumslekt, konfererer innlegg (28) ovenfor. Hittil har det kommet inn 500 kroner fra 4 ulike bidragsytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.