Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65670] Susanna Maria Steen (ca. 1753-1790), hennes foreldre?

Recommended Posts

Gjest Harald Johnsen

Er det noen som kjenner hennes opphav?Jeg har dessverre ikke så mye opplysninger om henne.Hun ble 1789 gm Tarald Andreas Giæver (1758-1811) fra Øksnes/NODøde på barselseng etter tvillingfødsel, 37 år gammel. Begravet 20. okt 1790,i Øksnes/NO Lenke

Gjest Grethe Flood

Hei Harald Johnsen!Jeg har ikke funnet noen flere opplysninger om Susanna Maria. Men 20. Oktober ble dåpen til Tarald Giæveres sønn konfirmert - sønnen het Johan Christopher [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108630302.jpg>LenkeDette kan vel være Taralds foreldre og søsken Lenke. Han ble gift for annen gang i 1792 i Bø i Vesterålen med Elen Margrethe Grønbech LenkeHer er Tarald og Elen på Grimstad i Bø i 1801 LenkeI familien er Dorthea Marie, som kalles hustruens stedatter. Det var kanskje Dorthea Marie Giæver som var gift med Peder Andreas Christensen Krognæs; de hadde i alle fall ei datter, Susanne Marie, til dåpen i Øksnes i 1828

Gjest Harald Johnsen

Hei Grethe, takk for at du prøver å hjelpe, det du har funnet er riktig, men dette kjenner jeg til.Tarald og Susanna fikk et barn som døde rett etter fødselen i 1789. Sannsynligvis var dette en tvilling til Dortea Maria. Dortea's dåp er ikke å finne i KB, men FT-1801 plasserer jo henne, som jeg forstår det, som et barn av Tarald og Susanna. Ved tvillingfødselen i 1790 døde et av barna, den andre ble døpt Johan Chr., han levde til 1799.Problemet er Susanna, det var Steen-familier både i Andøy, Trondenes, Sør-Trøndelag og lengre sør i landet, så håpet er jo at noen kan ha henne i sin db.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.