Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65709] Anders Henriksen Stør, fra Nord-Aurdal.

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg leter etter en som het Anders Henriksen. Han var født ( Solbrek ), i Nord-Aurdal, i Valdres, 07.09. 1819, døpt 27.02. 1820, konf. 23.09. 1838. Utv. til Toten, 10.11. 1840. Innflyttet til Stange, 15.04. 1844. Kom i tjeneste hos Mikkel Olsen Stør, Stange. Sistnevnte utv. til USA, i 1866. Anders Henriksen tok samme etternavn som sin arbeidsgiver ( altså Stør ), uvisst av hvilken grunn. Under folketellingen for Stange, i 1865, var Anders Henriksen Stør, i arbeid på Atlungstad Søndre, og var da ugift. Siden har jeg ikke klart å spore ham, så her stopper det. Mens han var i arbeid hos Mikkel Stør, så var han ( budeie ) sveiser.

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thorbjørn, dette skjønner jeg at du har sett, men legger det for ordens skyld inn, fra KB Nord-Aurdal og det er vel Anders nr. 7. Og Stør, er det det samme som Staur? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9370&idx_id=9370&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Anders Henriksen skrev seg for Stør ( ikke Staur ). Han tok rett og slett i bruk navnet til sin tidligste arbeidsgiver Mikkel Olsen Stør. Dette Stør-navnet er etter hva jeg har oppfattet et gammelt navn i Stange. Tror ikke det har noe med Staur å gjøre ? Thorbjørn.

Gjest Gunnar Hauger

Ved dåpen til Anders i Skrautvål kirke i 1820 er familiens bosted oppgitt som Solbrekeje. De var altså husmenn på en plass under en av Solbrekken-gårdene i den nordre delen av Etnedal som på denne tiden tilhørte Nord-Aurdal prestegjeld.

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne Mikkel Olsen, født 11.05. 1828, av foreldre : Ole Jørgensen og Ingeborg Mikkelsdatter Støer. Ved konf. 01.10. 1843, står det Stør, på bostedet. Og det var dette navnet Stør, som Anders Henriksen tok i bruk. Thorbjørn.

Gjest Grete Strønnes

Hei Thorbjørn Jeg kunne ikke dy meg, men det er en Anders Hendriksen som er død i Stange 1865 side 313. Han har et etternavn og i margen står det at han er funnet.... greier ikke å tyde alt. Hvet ikke hvordal jeg skal lage lenke. Hilsen Grete

Gjest Grete Strønnes

Hei Thorbjørn Jeg kunne ikke dy meg, men det er en Anders Hendriksen som er død i Stange 1865 side 313. Han har et etternavn og i margen står det at han er funnet.... greier ikke å tyde alt. Hvet ikke hvordal jeg skal lage lenke. Hilsen Grete

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.