Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tordis Johnsen

[#65714] Nyere folketellinger etc.

Recommended Posts

Gjest Tordis Johnsen

Hallo! Jeg lurer på om det er noen av folketellingene 1900 som nå er blitt offentlig gjort? Skulle gjerne sett noen senere folketellinger fra Rogaland.Så har jeg et 'lite problem'. Hvet ikke helt om det er jeg som har sperre på ting. Jeg har nå funnet ut at en person hadde down syndrom og en del andre sykdommer. Hvet ikke helt om man trenger og ta med det i en slektsbok. Jeg har egentlig mest lyst til å skrive at vedkommende ikke var gift og heller ikke hadde barn.Skulle gjerne hatt noen synspunkter på dette for det kan hende at det er jeg som er litt firkantet.Mvh. Tordis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Mener du FT 1910, Tordis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Sørdal

Hei Dette står i FT På grunn av reglane i statistikklova har ein sperra folketeljingane i Noreg etter 1907 i 100 år. Folketeljinga frå 1910 vert etter den regelen tilgjengeleg for bruk 1. januar 2011 osv.Listene frå folketeljingane 1910, 1930, 1950 og 1970 ligg i Riksarkivet, medan listene frå teljingane 1920, 1946 og 1960 ligg i dei respektive statsarkiva.Forskarar kan søke om innsyn i dei teljingane som er regulerte av Statistikklova og som er avleverte til Arkivverket. Søknaden skal stilast til Riksarkivaren.Det har vore haldne mange kommunale folketeljingar i Noreg i dette hundreåret. Dei vil normalt ikkje vere regulerte av Statistikklova, og då er det 60 år som er sperregrensa for opplysningar frå desse.Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tordis Johnsen

Da skal jeg forsøke å skrive en søknad dit og se hva jeg finner ut. Takk for hjelpen.Tordis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.