Gå til innhold
Arkivverket

[#65718] Oppslag i bygdebok for Sunndal: Anne Arentsdatter Gravem f ca 1767


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Hvem er foreldrene til Anne Arentsdatter Gravem f ca 1767 gm Ole Pedersen Grødalen i 1796?Anne blir konfirmert i 1786 og het da Gravem, samme da hun giftet seg i 1796.Det var en Arent Johansen Hala? som gitet seg i 1770 med Marit Olsdatter Giersvold - jeg regner med at dette er foreldrene til både Ole Arentsen og Marit Arentsdatter som ved konf og vielser er fra Giersvold.Det er en Anne som døpes sept 1765 - uekte - uten at jeg klarer å se hvem som er faren - moren het Marit S?? Grødalen og det var hennes 1 leiermål. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hva med denne kandidaten? nest nederst til venstre Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1764-1766, side 36. Permanent sidelenke: Lenke Kan det være en rett person?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

I 1766 trolover Enkemann Arent Iversen Gravem seg med Ingeborg Trondsdatter Gravem Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Trolovede 1763-1768, side 84. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Takk skal dere ha! Jeg tror du traff der, Kirsti. Til (3) står det virkelig Ane? Det passer perfekt på alle andre måter! Men vet ikke hvor mange ganger jeg har kikket på de sidene der. Det hjelper med friske øyne. Til (4) så regner jeg det som sannsynlig at dette er rette paret. Er trolovelsen 2 februar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg fant vigselen i 1768 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Ekteviede 1765-1771, side 103.Permanent sidelenke: LenkeNei, jeg er ikke sikker på om det er Ane der står i 3, Første bokstaven ligner ikke på A i Anders og Arent, det må nok noen bedre lesere enn meg til for å si dette med sikkerhet.Det virker jo som om det kan være dette paret, men en skal ikke ta noe for gitt, det kan jo være andre Arnt som passer som ikke vi har sett.Kanskje det kan avklare noe om moras introduksjon blei funnet, eller Arents første ekteskap og første konas død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Siden det nå var oppslag i bygdebok for Sunndal du ba om:Der oppgis Annes foreldre som Arnt Ivarson (ca. 1712-1784) og Ingeborg Trondsdotter, gift 1766. Arnt hadde vært gift en gang før, men navnet på første kona er ikke kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Takk til Kirsti og Lars for verdifull hjelp. Dette øker iallefall sannsynligheten for at dette er rette opphav. Da er det bare en ting å gjøre å det er å gå gjennom kirkebøkene med lupe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.