Gå til innhold
Arkivverket

[#65762] Hvor ble det av Ragnhild Kieldsdatter?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Hun var min tipptippoldemor. Hun ble født i Hobøl i 1796, giftet seg i Høland i 1821 med Søren Kristiansen Riser, fikk en datter i 1822 (Margrethe, f. 22. januar), men så??Jeg leter altså etter hennes dødsfall, og om hun evt. fødte flere barn. Jeg har trålet kirkebøkene for Høland fram til 1865 uten å finne henne. Jeg finner henne heller ikke i FT 1865, verken på gården Hemnes Søndre i Høland eller hos datteren som da bodde i Christiania.Mannen hennes dør i 1846 (23.9.), men han står ikke oppført som enkemann.Det må nevnes at Søren Kristiansen Riser hadde vært gift før og var skilt fra sin første kone. Hun kom fra Romerike og var flyttet tilbake dit, så vidt jeg har funnet ut. Sønnen Erik Sørensen overtok gården i Høland. Jeg ville ha ventet at dersom Ragnhild fortsatt levde, ville hun være å finne som kårkone på gården. Jeg har også tenkt meg muligheten av at det kunne være problemer mellom Erik og farens andre kone, og at hun kunne være flyttet til noen av sin egen familie i Hobøl, men jeg har heller ikke funnet henne der.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, jeg har sett henne. Men 'legdslem', det skulle vel bety at hun var fattig? Denne familien var ikke fattig, dersom ikke mannen hennes hadde gjort henne arveløs, da. Datteren Margrethe satt iallfall i gode kår, som gårdeier i Christiania.Ragnhild hadde en bror som het Johannes, og jeg ser bonden på gården heter Johnannessen. Jeg får se om det er noen forbindelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.