Gå til innhold
Arkivverket

[#65805] Oppslag i bygdebok for Austevoll Dard og Ætt bind II, gården Søreide


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har den nevnte boka tilgjengelig , trenger jeg hjelp til et oppslag. I denne debatten, [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=51910&sok=Søre>Lenke Eide&nr=3&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker, er det nevnt en Ole Aadnesen/Arnesen født ca. 1641. Jeg ser av Koppskatten av 1645 at der på det tidspunktet bor en Arne med hustru Karen og datter Agatte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Står i grunnen ikkje noe meir enn det kilden din viser. Betalte i 1646 3 riksdaler som leiglending for 3 spann smør og 3/4 hud. Vert nemnd også i 1651.Siden denne Arne har ei datter Agathe og Størch Adnesen hadde ei datter Agate, er det nærliggende å tru at det var ein forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar, og godt nytt år til deg. Jeg hadde håp om at du kanskje så innlegget mitt. Jeg driver å pusser litt på slektstreet mitt, og som i de fleste trær som er så gamle som dette, er det ikke til å unngå at en og annen gren ikke bærer blad.Det var bare et lite håp om at det skulle la seg gjøre å få liv i denne grenen.Nå er det jo slik på disse kanter av verden, at vekstforholdene ikke er de beste om vinteren. Så vi får vel kanskje vente på tøværet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Godt Nyttår Rune.Det vart seint på kvelden i går, så eg skreiv litt feil om at Storch Aadnesen hadde ei datter Agathe, han hadde en sønn Aadne. Uansett det er jo ikke lett å finne blad til dette treet ditt, men en kan jo visjonære litt.Arne (Aadne) g. Karren. Barn. Agathe. Andre potensielle familiemedlemmer på Søreide: Storch Aadnesen g. NN sønn Aadne f.ca 1663 Ole Aadnesen f.ca 1641 død før 1701. Mulig far til Aadne og Ingebrigt Olsen. Rasmus Aadnesen f.ca1631 husmann i 1701.Sjømilitært manntall 1704. Paal Abrahamsen oppført 1701 og 1704, stefar til Aadne Olsen og Ingebrigt Olsen. Sannsynligvis gift med enke etter Ole Aadnesen. Vi har jo også her navnet Ingebrigt, som også senere er navnet på lensmannen, studerer ein litt på denne slekta, som kjem vi etterkvart til Tysnes, det samme gjeld også dei med navnet Abraham, som eg har vært borti i Austevoll. Så en studie av Tysnesbøkene, kan muligens være en plass å finne ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar for nyttig og interessant informasjon. Da får vi sette dette på listen over ting vi skal gjøre, når vi bare får litt bedre tid = blir pensjonist.Jeg liker forøvrig evnen din til å resonere. Jeg tror nok vi er inne på den rette tråden, så her får bare vi nøste videre.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Fann denne mannen i tingboka, det kan no ikkje være svært mange i Hordaland som rundt 1700-talet heter Paul Abrahamsen, men det kan jo være ein annen. Vincent Olsen Kilen er jo ein gammel kjenning, så kanskje er det noen som kjenner til denne Paul Abrahamsen.Publicerit Johanes Olsen Sælsvold, Vinsens Killen, og Poul Abrahamsen Hage deris udgifne skiøde till Svend (M)ichelsen Tomre paa 14: mrk: Smør med bøxsel udj Tomre udj Strandvigs Skibrede Dat: 15: Janu: 1700:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den eneste Paul/Poul/Povel etc. Abrahamsen jeg finner i 1701, er han på Søreide.Så kanskje du har rett i at man bør se etter ham andre steder enn i Austevollboka.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Tingboka er jo fra 1700, manntalet er i 1701 på Søreide, så det kan teoretisk være samme mann. Ellers så er det ein Matthias Abrahamsen Hage som gifter seg, men her trenges bygdebok for Strandvik. (mulig bror??) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.