Gå til innhold
Arkivverket

[#65858] Hvem var Arne/Aadne Olsen Søre Raunholm, Fitjar, Hordaland? 1686-1740


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har flere ganger forsøkt å plassere denne Arne på kartet.Han må ha giftet seg før 1728 med Eli Ellingsdtr.1697-1737 fra Søre Tveit på Tysnes.De var bosatt på Søre Rønholm/Raunholm i Fitjar.Sammen fikk de barn Marthe døpt 02.09.1728, Ingeborg døpt 01.12.1731 og en ny Marthe døpt 15.12.1734.Elis mor het Ingeborg, så man kan kanskje anta at Arnes mor het Marte/Marite.Eli ble gravlagt på Søre Raunholm i 1737 og Arne giftet seg på nytt i 1739 med Brithe Gundersdtr. f. 1709-1772 fra Helleland på Stord. Dette ekteskapet var trolig barnløst og Arne ble gravlagt 31.12.1740, 54 år gammel.Jeg trodde lenge at Arne var identisk med den Arne Olsen 16 år gammel som jeg fant i 1701 på gården Søreide i Fitjar/Austevoll som stesønn av Paul Abrahamsen. Men det skulle vise seg å være feil, da denne Arne døde i 1713 på Søreide. Se denne debatten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=65805&sok=&nr=27&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=n#anker>Lenkeog også denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan Helleland på Stord være Helland på Fitjar? Har aldri hørt om Helleland på Stord. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, du har sikkert rett Johan Arthur. Det skal nok være Helland på Fitjar. Men for meg er Brithe Gundersdtr. en sekundær person. Jeg er som du forstår mer opptatt av å få plassert Arne/Aadne Olsen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det kjem vel før eller seinare noen som har opplysninger frå Søre Tveit på Tysnes.Siden det ikkje er dukka opp noe enda, så visjonerte eg no litt igjen, truleg er ikkje dette dei rette, men det går no ann å sjekke det ut. Arne Olsen Rønholm født ca 1686 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=gr12211725&gardpostnr=765&personpostnr=1137&merk=1137#ovre>Lenke Kan Ole Olsen Rønholm være broren hans, da født ca 1674? LenkeHer finner eg dei to mennene Arne og Ole Olufsen i nabofylke, men har dei flytta så langt? Det var no berre ett innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye innspill Oddvar.Jeg har vært inne på tanken om at Ole Olsen kunne være en bror, men det er første gang jeg ser dette alternativet. Nå var det jo ikke uvanlig at folk flyttet litt på seg rundt 1700-tallet. Vi får se hva som kan dukke opp.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.