Gå til innhold
Arkivverket

[#65860] Illustrerte historiebøker fra 1800-tallet. Genealogisk og historisk verdi?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Blant mitt arvegods opp gjennom tidene finnes det også et 7 bindsverk avØVERLAND, O. A: 'Illustrert Norges historie', samtHEGGTVEIT, H.G. 'Illustrert kirkehistorie'(som kan se ut for å være en del av samme 'utgivelse'). Bøkene er fra 1880 og 1890-tallet.Har disse bøkene noen verdi utover det antikvariske? For å si det slik, jeg har ikke orket å begynne å bla i dem, men om noen av dere, f eks Vigerust, mener at dette er verdifull litteratur, så vil jeg gjerne beholde dem. Hvis ikke vurderer jeg å kvitte meg med dem.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Klart de er verdifulle. Først og fremst illustrasjonene, dernest de mange småfortellingene (som imidlertid også til dels er utgitt av Øverland separat, i en lang rekke småbøker). Det dreier seg altså om fortellinger, i hovedsak fra etter ca 1700, som er vanskelig å oppdrive annetsteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Tore,Da beholder jeg dem. Skal begynne å lese, spesielt de mange småfortellingene, når tiden tillater det.Jeg kan da selvsagt også gjøre oppslag i bøkene, dersom det skulle være aktuelt i en eller annen sammenheng.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.