Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65869] Hjelp med ord og utrykk i pantebok

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Den aktuelle teksten Lenke fra Pantebok for Heggen og Frøland fra Mogens Kinck datert 1761 gjelder et pengelån hvor låntakeren avgir pant bl.a. i familiens løsøre, og som sådan gir den et innblikk i hva husholdningen hadde av verdifulle effekter. Jeg har imidlertid noen problemer med enkelte ord og er takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å fylle ut de åpne felt og ev. korreksjoner.Tekstavsnittet som begynner med linje 26 og slutter med linje 32 leser jeg som følger:”3de efterskrevne mine Eiende løsøre Midler og Effecter: 1 Sølv Potage (står vel egentlig Cotage) Ske, 1 ½ Dusin Sølv Skeeder, 2 Dusin nye Tin Tallerkener, 6 Tinfader, 1 liden Kaabber brygge Kiædl, 2 fortinnede Kaabber Pander, 4 ?? Underdyner, 1 Eederduns og 1 Gaaseduns overdyne, 4 ?? ??, 4 ?? ditto, 2 fine Damaskes Duger, 8de fine ?? ditto, 8de grovere ditto, 1 ½ Dusin Damaskes Servietter, 6 Dusin ?? ?? ditto, 4 Dusin grovere ditto, 5 par lærrets lagen og 5 par fine lærrets Pude Vahr, samt 2de Hester og 8 Fæe Creaturer, udi hvilke foreskrevne høybemeldte Hr. General Major von…….”Mvh Eivind Kinck

Gjest Aud Sandbu

Jeg har vært borte i ordet hovedlag (tror det er skrevet hovedloug i din tekst) og mener å ha funnet et sted at det er en slags pute; hodelag, altså noe til å legge under hodet. Men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste denne forklaringen.Drejels - dreiel er vel egentlig en veveteknikk, og tøy som er vevd på denne måten kalles derfor dreiels duk, serviett, putevar osv

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.