Gå til innhold
Arkivverket

[#65869] Hjelp med ord og utrykk i pantebok


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Den aktuelle teksten Lenke fra Pantebok for Heggen og Frøland fra Mogens Kinck datert 1761 gjelder et pengelån hvor låntakeren avgir pant bl.a. i familiens løsøre, og som sådan gir den et innblikk i hva husholdningen hadde av verdifulle effekter. Jeg har imidlertid noen problemer med enkelte ord og er takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å fylle ut de åpne felt og ev. korreksjoner.Tekstavsnittet som begynner med linje 26 og slutter med linje 32 leser jeg som følger:”3de efterskrevne mine Eiende løsøre Midler og Effecter: 1 Sølv Potage (står vel egentlig Cotage) Ske, 1 ½ Dusin Sølv Skeeder, 2 Dusin nye Tin Tallerkener, 6 Tinfader, 1 liden Kaabber brygge Kiædl, 2 fortinnede Kaabber Pander, 4 ?? Underdyner, 1 Eederduns og 1 Gaaseduns overdyne, 4 ?? ??, 4 ?? ditto, 2 fine Damaskes Duger, 8de fine ?? ditto, 8de grovere ditto, 1 ½ Dusin Damaskes Servietter, 6 Dusin ?? ?? ditto, 4 Dusin grovere ditto, 5 par lærrets lagen og 5 par fine lærrets Pude Vahr, samt 2de Hester og 8 Fæe Creaturer, udi hvilke foreskrevne høybemeldte Hr. General Major von…….”Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Mitt forslag:4 bolsters underdyner4 bolsters Hovedloug4 Olmerdugs ditto8 fine Drejels ditto6 Dusin [.....] Drejels ditto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk for forslagene. Jeg må imidlertid innrømme min uvidenhet og har måttet slå opp samtlige ord for å finne ut hva de betyr. Jeg er imidlertid fortsatt i villrede om hva hovedloug og drejels betyr.Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har vært borte i ordet hovedlag (tror det er skrevet hovedloug i din tekst) og mener å ha funnet et sted at det er en slags pute; hodelag, altså noe til å legge under hodet. Men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste denne forklaringen.Drejels - dreiel er vel egentlig en veveteknikk, og tøy som er vevd på denne måten kalles derfor dreiels duk, serviett, putevar osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.