Gå til innhold
Arkivverket

[#65880] Tyding av kirkebok for Hurum 1829


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Hei.Kan dere hjelpe meg med å tyde hva det står vedrørende oppholdsted for både brudgom og brud i forbindelse med ekteskapet mellom Carl Petter Pedersen og Johanna Gundersdatter i Hurum kirke 22. januar 1829 (se #4) ministerialbok [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8433&idx_id=8433&uid=ny&idx_side=-258>Lenke og klokkerbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Jeg kan tyde at brudgommen er enkemann og født i Fedts Prestegjeld, bruden født i Sande Sogn. Hvor brudgommen er bosatt, kan jeg ikke se er oppgitt.Ved FT 1801 er dette kanskje brudgommen som 14-åring Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk for hjelpen med å tyde oppholdstedet.Det ser ut til at denne familien har beveget mye på seg. Far (Peter Pedersen) er fra Fedt (Fet) i Akershus. Mor (Johanna Gundersdatter) kommer fra Sande mellom Drammen og Holmestrand. De gifter seg i Hurum kirke i Buskerud 22. januar 1829. Peter bodde ihht FT1801 sannsynligvis på Ryen gård ikke så langt fra Fet. Kan dette være dåpen til Peter? Se nederst høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7598&idx_id=7598&uid=ny&idx_side=-78>LenkeJeg har ikke klart å spore opphavet til Johanna. Ihht lenkene i innlegg #1, heter faren Gunner (Gunder) Olsen. Kan dette være Gunder i FT1801 Lenke Her er en Gunder på Stokker gård i Røyken. I så fall må Gunder ha flyttet på seg til Sande sogn, giftet seg med X og fått Johanna. Senere har de kanskje flyttet til Hurumlandet igjen. Johanna gifter seg i Hurum kirke som ligger nær Svelvik.Så flytter Johanna og Peter seg igjen og får sønnen, Paul (Paulus) Gunnerius Pettersen som ble døpt i Røyken kirke 11. august 1833. Se venstre side #36 i ministerialbok Lenke Far heter Peter Pedersen og mor heter Johanna Gundersdatter. De er fra Follestadeie i Røyken. Tilsvarende i klokkerboken, venstre side #22 Lenke Far er skomaker.Paul (Paulus) giftet seg med Helle Kirstine Nielsdatter i Røyken kirke 7. juni 1860. Se venstre side #16 LenkeI FT1865 bodde Paul på Trandum gård i Ullensaker. Han var ugift og er oppført som tjenestekarl. Han har altså flyttet til Akershus. Det er kanskje en feilføring at han er ugift. Jeg har ikke klart å spore opp begravelsen til Helle Kirstine Nielsdatter.Paul giftet seg på nytt med Maren Oline Carlsdatter i Nes kirke 26. oktober 1872. Se venstre side #25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Arne.Takk for opplysningen.Er det noen som klarer å tyde teksten som står i ytterste kolonne (til høyre) ved Pauls andre ekteskap. Se lenken i siste avsnitt i innlegg #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver meg, men er veldig usikker: Attest fra brudgom, ..... .. og for? hans hustru? Helle Kirstine Nilsdatters død i Skouger præstegj. og fra lensmand Soelberg?......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

På de to siste linjene i merknaden ved vielsen i Nes tror jeg det står:og fra lensmand Soelberg at hun var på Fattigkassen og intet at skifte.Siste ordet i første linje er Røken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hele anmerkningen i sammenheng:Attest for Brudg. døbt i Røken og for hans Hustru Helle Kirstine Nilsdatters død i Skouger Præstegj. og fra Lensmand Soelberg, at hun var paa Fattigkassen og Intet at skifte.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Anne og Else.Takk for opplysningene.Det som forundrer meg er hva som skjedde i perioden 1860-72. Paulus (26 år) gifter seg med Helle Kristine (41 år) i 1860. Dette er en stor aldersforskjell (større enn det er i dag). Motivene kan være ren kjærlighet eller penger (makt). Dette passer ikke helt inn. Helle Kristine er ”fattiglem” ved begravelsen i 1866 og har ikke noe felles barn med Paul i 1865. Derimot har hun to fosterbarn i 1865. I FT1865 står det at Paulus har ”stukket av” fem uker før julen 1864 og Helle Kristine vet ikke hvor han er i 1865. Han er på Trandum gård og oppgir at han er ugift. Når han gifter seg igjen (oppført som ektemann), har han skaffet ”attester” på sin første kones bortgang.Dette tyder på at det første ekteskapet ikke var helt ”riktig”. Hva som virkelig skjedde får vi vel aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.