Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65902] Laugverge: praksis på 1700-tallet?

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I min søken etter Solvøye Erichsdatter fra Orkdal (se tråd 64995), fikk jeg av Arnt Stavne tilsendt avskrift av skiftet fra 1755 etter hennes mann, Lars Knudsen:3Aa05 Folio 506b-507bAnno 1755 Løverdagen den 8de MartijSted: Boxbue udi Ørchedals tinglaug hos Solvøye ErichsdatterHovedperson: hendes avdøde mand Lars KnudsenArvinger: Enken og hendes med benævnte salig mand udi ægteskab tillsammen avlede Daatter Ingeborg LarsDaatter gamell 2 aarLaugverge for enken: Jon Larsen ReensklefvenVurderingsmenn: Lensmanden Jon Jonssen Moe og Ellef Jonssen Liøchell... Enken sagde hendes salig mand havde forpligtet sig, at giøre 2de u-gifte hans søstres fæsterøle og bekoste samme, der anføres sterfboet till lasst og omsvarer saaledes:1. Berethe KnudsDaatter ...2. Ingeborg Knudsdatter ...Sum formue : 97 2 8Sum gjeld : 20 2 8Igjen å arve: 77 1 -Till formynder for det u-myndige barn Ingeborg LarsDaatter, blev beskikket den efter Loven Næst føde vederhæftige værge, som er hendes fahr? broder, den ærlige og velagte Dan- nemand Jon Knudsen Soelbue ... Her er Jon Larsen Reensklefven nevnt som laugverge for enken. Jeg vet etter tips fra J. T. Kvernmo i den nevnte tråden, at laugverger ikke nødvendigvis trengte å være i familie hvis det ikke ble funnet egnede kandidater i den nærmeste familie.Siden gården Boksbu er av en viss størrelse og det faktisk var 77 rd igjen å arve ville jeg tro at det ville være mulig å finne en såkallt vederheftig vergekandidat innenfor familen - og at altså denne Jon Larsen Reensklefven sannsynligvis var i familie...?Vet noen hvordan praksis/lovverk rundt dette med valg av laugverger innen/utenfor familien var på 1700-tallet? Mvh Rune

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.