Gå til innhold
Arkivverket

[#65902] Laugverge: praksis på 1700-tallet?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I min søken etter Solvøye Erichsdatter fra Orkdal (se tråd 64995), fikk jeg av Arnt Stavne tilsendt avskrift av skiftet fra 1755 etter hennes mann, Lars Knudsen:3Aa05 Folio 506b-507bAnno 1755 Løverdagen den 8de MartijSted: Boxbue udi Ørchedals tinglaug hos Solvøye ErichsdatterHovedperson: hendes avdøde mand Lars KnudsenArvinger: Enken og hendes med benævnte salig mand udi ægteskab tillsammen avlede Daatter Ingeborg LarsDaatter gamell 2 aarLaugverge for enken: Jon Larsen ReensklefvenVurderingsmenn: Lensmanden Jon Jonssen Moe og Ellef Jonssen Liøchell... Enken sagde hendes salig mand havde forpligtet sig, at giøre 2de u-gifte hans søstres fæsterøle og bekoste samme, der anføres sterfboet till lasst og omsvarer saaledes:1. Berethe KnudsDaatter ...2. Ingeborg Knudsdatter ...Sum formue : 97 2 8Sum gjeld : 20 2 8Igjen å arve: 77 1 -Till formynder for det u-myndige barn Ingeborg LarsDaatter, blev beskikket den efter Loven Næst føde vederhæftige værge, som er hendes fahr? broder, den ærlige og velagte Dan- nemand Jon Knudsen Soelbue ... Her er Jon Larsen Reensklefven nevnt som laugverge for enken. Jeg vet etter tips fra J. T. Kvernmo i den nevnte tråden, at laugverger ikke nødvendigvis trengte å være i familie hvis det ikke ble funnet egnede kandidater i den nærmeste familie.Siden gården Boksbu er av en viss størrelse og det faktisk var 77 rd igjen å arve ville jeg tro at det ville være mulig å finne en såkallt vederheftig vergekandidat innenfor familen - og at altså denne Jon Larsen Reensklefven sannsynligvis var i familie...?Vet noen hvordan praksis/lovverk rundt dette med valg av laugverger innen/utenfor familien var på 1700-tallet? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I min egen slekt tilhører det de sjeldne unntak at enkenes lagverger har vært familie, og da har det vært nevnt helt konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Enkens lagverge skulle vel helst være en i hennes familie/slekt også (altså ikke mannens) Har sett noen eksempler på det. Men dette var ble sikkert ulikt praktisert rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.