Gå til innhold
Arkivverket

[#65904] Bjørn (Helgesen ?) Hauger i Bærum


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

Bjørn (Helgesen ?) fra Hauger i Bærum,var en storbonde i siste del av 1500 tallet. Han eide parter i ca 18 gårder fordelt på Asker,Bærum,Ringerike og Romerike. Bjørn Hauger er omtalt i noen skifteprotokoller rund 1609/1610.Han er også omtalt i noen lagtingsprotokoller i siste del av 1500 tallet. Jeg har forsøkt å finne ut hvem som er hans foreldre ved å følge de gårdpartene han eide og de sakene han deltok i ved lagtinget. I disse protokollene står han oppført bare som 'Bjørn Hauger'.Er det noenn som vet hvor 'Helgesen' kommer fra ? Er det dokumentert noe sted,eller er det bare en gjetning basert på at en tidligere bruker het Helge ? Nå er det mye som tyder på at dette kan være Bjørn Haugers far,farfar,morfar eller svigerfar. Er det forøvrig noen som er kjent på Romeriket ? Bjørn Hauger skal ha hatt en tvist om odelsjord med Anna Trondsdatter.Hun skal være en slektning av Bjørn Hauger. Hun var gift med Jørgen Jern (Jaren ?) Noen som kjenner til disse ? Noen som har formening om hvem som kan være Bjørn Haugers foreldre ? Eller hvem som kan ha vært hans kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Hvis jeg ikke husker helt feil kalles han 'Helgesen' i Bærumsboka.Mener også at to bindsverket om Asker og Bærums historie,operer med 'Helge' som Bjørns far.Der er det også en ættetavle,antagelig basert på opplysniger som går frem av en tvist om en jordepart.De som er nevnt der har nok et slektskapsforhold til Bjørn Hauger,men det står ingenting i det gamle dokumentet om hvordan han er i slekt med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ikke Helgesen i Bærumsboka. Du finnes en Johannes Helgesen, men han kom seinere og ingen vet hvor han kom fra heller. I Bærumsbok står det noe om skiftet 30/9 1615 og barna og eiendommene er nevnt der. Skal visst også være en annen liste over eiendommene i samme boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Jeg har funnet en Bjørn Helgesen fra Hauger som er født i 1549 hans far er Helge Torstensen. Så har jeg funnet en Bjørn Hauger født 1540 som har 3 barn Mari født 1580 Even født 1582 og Søren født 1584.På kona står det bare Mrs. Bjørn Hauger født 1544 og gift 1579. Det er spørsmål etter Johannes Helgesen, jeg har en 6 ganger tipp oldefar med det navnet fra Hauger i 1610-1685 hans kone Mari Arnesen 1615-1698.Masse hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei John!Siden du omtaler 'Mrs Bjørn Hauger' og samtidig har flere tilsynelatende konkrete årstall for fødselsår på 1500-tallet, regner jeg med at du har hentet dine opplysninger fra Family Serach. Vær da klar over at ingen av fødselsårene er kildebelagte, de er mer eller mindre dårlige stipulater, altså gjetninger.Arveskiftet etter Bjørn Hauger fra 1615 finnes original på Riksarkivet (Sognsvann).Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.