Gå til innhold
Arkivverket

[#66026] Hesteskjærer Hans Henriksen og kona Anne Maria Eliasdatter. Hvem var de?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Finner at hesteskjærer Hans Henriksen og kona Anne Maria Eliasdatter fikk datteren Maria Christine, døpt den 2. april 1787 i Vardal i Oppland. Det blir da opplyst at de var kommet fra Fredrikshald (Halden). Er det noen som vet noe om dette paret?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gunn! Nei, jeg har ikke funnet ut noe om dem der. Det er nok for langt bakover i tid til at de er oppfanget i 1845. Men håper at noen kan ha noe om dem allikevel!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gunn! Nei, jeg har ikke funnet ut noe om dem der. Det er nok for langt bakover i tid til at de er oppfanget i 1845. Men håper at noen kan ha noe om dem allikevel!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det som gjør at jeg er interessert i å finne ut noe om dette paret, er at jeg tror at datteren Maria Christine Hansdatter ble gift i Talvik i Finnmark med kvenen Mikkel Mathiassen. Etter noen år bosetter de seg i Nedre Stjørdal. En kilde sier at Maria var fra Bergen, men det kan vel også bare bety at hun en tid har bodd der. Deres første barn ble også kalt Anne Maria, og det tror jeg er en oppkalling etter Marias mor. Anne Maria Mikkelsdatter reiste en tid sammen med en sønn av 'Kari med kjeften'.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Anne Maria I Talvik: LenkeDet ser ut til at samme ekteparet også får en sønn Andreas Mikkelsen døpt 21 jul 1821 i Skatval Nord Trøndelag .Begge barn funnet ved foreldresøk Fam.s.Har ikke sett etter i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Kjell! Nett komen inn dørene etter ei reise, kan eg nemna at Hans henriksen og Anne Marie Eliasdatter også hadde ei dotter Kristine Elisabet som var født ca 1783 og som vart gravlagd i Søndre Land i 1787. Finn eg mneir, skal eg gi lyd. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Kjell (5). Det stemmer nok at Mikkel Mathiassen og Marie Kristine Hansdatter ble gift i Talvik.De hadde som du kanskje vet 10 barn.Deres andre barn, Maren Anna ble født i Bergen 1808 så en forbindelse til Bergen er vel ikke usansynlig.Ifølge Skatvalsboka var Mikkel omreisende koppersmed og trulig av taterslekt.Men det står det kanskje noe om i kirkeboka ved giftermålet i Alta.De giftet seg kanskje rundt 1805.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ved giftermålet står det at Mikkel var fra Langfjord, (finner han i folket. 1801 under Langfjord sammen med foreldrene) og Marie Kristine fra Talvik.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg må få hjelp fra Arnvid her å huske. Har pakka bort mine papirer. Men Arnvid var det ikke en Elias Eliassen gift med ei fra Grisella slekta. Fikk flere barn også en Peter Eliassen? som gifta seg og havna oppe i Finnmark. Hans Henriksen kan kansje høre til Nikolai og Henrik-slekta.De var jo også inngifta med Grisellas slekt. Kansje det var derfor Peter havna i Finnmark.Om han hadde slekt deroppe fra før?Anne Marie kan være i slekt med faren,Elias. Bare en tanke fra meg.Håper du husker hvem jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Såå kjekt at dere engasjerer dere folkens!:-) Har vært på nattevakt i natt, så jeg har ikke hatt tjangs til å følge med. Da er det minst dobbelt så kjekt å se at det er kommet flere innlegg. Til Arnvid! Godt med nye opplysninger om disse folka, de er ikke enkle å spore opp. Har erfart at om det står at de er født et sted, så kan de være døpt et helt annet sted.Til Odd Annar! Når det gjelder Maren Anna så har jeg og Odd Ivar Hansen i Trondheim sjekket de fleste fylker uten å finne henne. Det kan hende at hun er født i Bergen, men hun må være døpt et helt annet sted. Mikkel Mathiassen er kven, tror at den saken er grei!Til Nina! Hadde vært flott å finne ut av det du skriver om her! Jeg mener å huske at jeg har vært bort i en Elias Eliassen på Familysearch, men har ikke fått sjekket det enda. Kan han være far til Anna Marie kanskje?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Sjekket FS (IGI) og fant at en Elias Eliassen hadde datteren Anna Maria, døpt den 20. mars 1763 i Mo i Nordland. Får se om jeg finner henne i kirkeboka derfra etter at jeg har fått sovet litt:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Hansen

Hei !Takk for all responsen! Når det gjelder Mikkel Mathiasen så har vi det meste på slekta hans bakover til 1710, bare så ingen bruker tid på det.Det samme med de 12 barna til ekteparet osv. Kona hans Anne Marie Hansdtr derimot er et ubeskrevet blad. Hun har selv oppgitt ved en av fødslene at hun er født i Bergen og hun var 72,5 år da hun døde i 1856 dvs at hun er født ca 1783/84.Det er alt Datteren Maren Anna mangler vi dåpen på, hun er født i Stangvik på Møre ifølge kirkeboka på Stjørdal,Odd Annar, Skatvalbøkene er heller ikke riktige når det gjelder denne familien, f.eks operer den med 10 barn hvorav bare 8 er med riktig foreldre. Denne Marta er f.eks født på Frosta av en annen Mikkel,denne Maren hører heller ikke til familien så langt jeg har klart å finne ut. Du har rett mht giftemålet i Talvik 1805 og at det første barnet ble født der. Mikkel Mathiasen var bosatt på Røkkesjøen fra 1820 til sin død i 1849 så veldig reisende var han ikke, det må ha vært lokalt i tilfelle. Ei heller var han av taterslekt.mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Vil tro det er ved dåpen til Hans Eric den 24. april 1815 i Halmø (Fosnes) at det kommer fram at Maria Christine var fra Bergen. Der står det: 'F. Michel Mathiesen fra Talvig M. Kirstine Maria Hansd fra Bergen.' Ved senere anledninger brukes vel navneformen Maria Kristine, så vi bør gå ut i fra at den er den riktige. Men her står det jo ikke at hun er født i Bergen, men at hun var fra Bergen. Har vært borti ei Marie Christine Hansdatter født 21. febr. 1786 og døpt i Nykirken i Bergen av foreldre Hans Andersen Scheen og kona Petriche Nilsine Theis, men hun ble senere gift og bosatt i Nykirken sogn i Bergen, så henne er det ikke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det lønner seg vel å se på navnene på barna til Mikkel (Michael) Mathiassen og Maria Christine Hansdatter og se om de konsekvent brukte oppkalling, i alle fall på de eldste barna. Nå tar jeg det forbeholdet at jeg ikke vet navnene på alle sammen, men av de eldste da:1. Anne Maria f. 1805 (oppkalling etter mormora?) 2. Elen Kirstine f. 1808 (oppkalling etter farmora) 3. Mathias f. 1811 (oppkalling etter farfaren) 4. Ingebrigt f. 1814 ifølge Stjørdalsboka (oppkalling etter ?). 5. Hans Eric f. 1815 (oppkalt etter morfaren). Jeg tar ikke med de neste, men det viser seg vel tydelig at oppkalling var benyttet på disse barna også, som det var vanlig i den tida. Jeg regner med at Mikkel Mathiassen som døde i 1849, med oppgitt alder 69 år (født ca. 1780) var født i Talvik i 1778 og døpt den 13. sept. s.å. av foreldre Mathias/Mathis Michelsen og kona Elen Erichsdatter (og ikke med ei Margrethe som mor, som det blir opplyst om i Stjørdal/Skatvalsboka). Dette bare som en liten oppsummering så langt. Jeg vil fremdeles tro at den Maria Christine som ble døpt i Vardal i 1787 er den riktige damen her! Så da koker det hele ned til det som var innledningsspørsmålet: Hvem er så hesteskjærer Hans Henriksen og kona Anne Maria Eliasdatter?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har sjekket årene 1783 og 1784 i prestegjeldene i Østfold uten å finne Christine Elisabeth. Så hun er trolig født et annet sted.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.