Gå til innhold
Arkivverket

[#66075] Christopher Christens. o. Birthe Henrike Olsd., Staxvold, NesR. 1865, borta ?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Christopher Christens o. Birthe Henrike Olsd., Staxvold, NesR. De finns på denna gård i FT 1865, men sen kan jag inte hitta dem. Christopher är född i Sandager, Nes, 1796 och Birthe Henrike på Unielstad, Nes 1812. vid FT 1865 bor de hos ett av sina barn men sen är de spårlöst borta. Hittar också 2 av deras andra barn i FT 1865, men det 4:e - Johan Anton Christophersen, född på Staxvold 1838 är borta. Hittar honom sen som utflyttad till Oslo 1858, men hittar honom inte där i FT 1865 eller 1875. Kanske han emigrerade? Föräldrarna har jag som sagt inte lyckats hitta sen dess, har gått igenom utflyttade-listor och alla döda i Nes, Udenäs och Fenstad (alla 3 socknarna i Nes-Romerike) mellan 1865 och 1895 men inte hittat dem. Jag har också varit hos riksarkivet och kollat FT 1875 för Nes och de gårdar jag hittills har anor på men inte där heller hittade jag dem. Vet nån något om detta par? De är morfar och mormor till Kristian Albert Folvell som är född på Folvell-Danielsrud, NesR 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

I Nesboka bind I s 86 u/ Staksrud på plassen Sagen finner vi familien til Christopher og Henrikke som husmenn med barna Ole 1836 - 1870, Johan Anton f. 1838, Maren Andrea f. 1842, Berte Kristine f. 1844, Bernt Edvart 1848 - 68 og Hans Markus f. 1851. Eldste sønnen Ole Kristoffersen g.m. Kaja Gorine Olsdtr. Vogstadeie overtok etter faren. De hadde barna: Sina 1860 -76, Olaf f 1862, Gustav f 1864, Mina d. som barn. Andre overtok plassen da Ole døde. Hvor det ble av de andre familiemedlemmene står det ingenting om her. Under Sandaker s 525 er også familien til Christopher nevnt og hans to søstre. Kona Berte Henriette Olsdtr var fra Srøm. Men alt dette kjenner du vel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Nej, jag visste inte att de fanns i bygdeboka. Får kolla lite i den på biblioteket. Tack før info! Ps. Har hittat andra släktingar i den boken i bind V...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.