Gå til innhold
Arkivverket

[#66101] Fra Ulstein/Hareid til Ibestad/Kvæfjord: Ingeborg Lorense Larsdatter f. ca. 1811


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Søker opplysninger om Ingeborg Lorense Larsdatter født i Ulstein/Hareid på Sunnmøre ca. 1811.Ved vielse i 1838 i Ibestad står det i den ene kirkeboken at hun er født i 'Hareid i Bergen' og i den andre at hun er født på 'Syndmør'. Hennes far oppgis i kirkebøkene å være hhv. Lars Johansen og Lars.Ved vielse i 1860 i Kvæfjord oppgis hun å være 48 år gammel (altså født 1812) - med fødested Ulssten og far Lars Johannessen.Ved innførsel av dødsfall i Kvæfjord 12.02.1873 står det at hun var født i 1811.Jeg greier ikke å finne henne født i Ulstein / Hareid i de skannede kirkebøkene.Har sett etter mulig far i FT1801. Kan hennes far være Lars Johannessen på Nebbestad i Ulfstein (Møre og Romsdal) i 1801?I Ibestad er gårdene som hun har tilknytning til følgende; Halvig/Hallevik (første ektemann), Dyrstad. I Kvæfjord bodde hun på gårdene Vogter og Vik.Det jeg ønsker av opplysninger om Ingeborg er hvor og når hun er født, hvem som var foreldrene - og gjerne noe om hvorfor hun kom til Nord-Norge og ble gift der.På forhånd tusen takk for hjelp!Mvh. Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I Astafjord bygdebok er hun født i 1811. Far er Lars Johansen. Fødested Bergen, Hordaland. I FT 1865 fra Kvæfjord er hun 56 år. Fødested Søndre Thjms Amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Lars Johannesson på Nevstad hadde inga dotter som heitte Ingeborg, ifølgje Bygdebok for Ulstein og Hareid. Første barnet er fødd i 1814. Lars var fødd 22.10.1793 og kunne 'teoretisk' ha fått eit barn i 1811/1812. Det kan også vere at kona, som var 10 år eldre, hadde eit barn frå før. Men som sagt: Noka Ingeborg er ikkje memnd.Kyrkjebøkene for Ulstein gjekk tapt når prestegarden brann i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Takk, Agnar og Otto! Agnar, jeg tror Astafjord bygdebok roter og tar opp igjen det som står i den ene kirkeboken om 'Hareid i Bergen'. Det nevnes flere ganger i kirkebøkene i Kvæfjord at hun er født i 'Ulfsten', 'Syndmør' etc. Men når det er sagt, jeg finner henne ikke i Hareid - og Otto har sikkert kommet med forklaringen. Dersom hun var døpt i Ulstein og kirkebøkene er brent, hvordan kommer jeg eventuelt videre?Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er ingen motsetnader i heimfestingane: Hareid sokn i Ulstein prestegjeld på Sunnmøre, Bergens stift (bispedøme).Otto har rett: kyrkjebøkene er tapt. Det finst ein protokoll med opplysningar samla inn etter brannen, men det ser ut til at det berre gjeld personar som levde i prestegjeldet på den tida (1833). Utflyttarar og avdøde er ikkje med. For ein del år finst også utdrag frå kyrkjeboka som soknepresten har sendt inn til sjø-innrulleringa. Men her er berre soldat-emna med, altså gutar/menn. På statsarkivet i Trondheim (prestearkiv, Ulstein) finst ei liste over skulepliktige 1800-1830, men eg har ikkje sett på denne lista.Eg ser at bygdebokskrivaren (iallfall for Ulstein, men sannsynlegvis for Hareid også) ikkje har brukt innrulleringslistene fram til 1804. Dei ligg ved Statsarkivet i Bergen. Om det same gjeld listene etter 1810 og lista over skulepliktige (begge delar i Trondheim), veit eg ikkje førebels.Det kan tenkjast det finst skifte etter Lars Johannesson Nevstad, kona hans eller evt. andre slektningar der Ingeborg står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Takk for utfyllende informasjon, Ivar!Det er nok sannsynlig at Ingeborg ikke ble tatt med i protokollen som ble ført etter at kirkebøkene brant.Spørs om jeg må ta en tur til Bergen eller Trondheim dersom jeg ikke kommer noe videre på dette. Ingeborg er mannen min sin 3 tippoldemor, og det blir litt tidlig å avslutte den slektsgreina med en person som er født så sent som 1811.Kan det være noe å finne på Riksarkivet?Mvh Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.