Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Benny Gustafsson

[#66200] Omstreifende kobberslager Adolf Eriksen

Recommended Posts

Gjest Benny Gustafsson

Emma Charlotta är född 1891-04-10 i Halsa. Och där står som fader 'Omstreifende kobberslager ungk. Adolf Eriksen efter sigende hjemens i Elverum'. Om jag läser rätt. Och han skall vara född 1865.Är det någon som har information om denne Adolf eller tips på var jag kan hitta mer om han. Jag har sök både i Norge och Sverige i kyrkarkiv och folkräkningar på nätet.Jag undrar också vad som står efter Fredö i kolumnen Anmærkninger. Jag får inte ihop det.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Benny!Barnet er efter Moderens Opgivende født paa Bjørnviken paa Fredø. Anmeldelsen er skeet ved Moderen.- Begges andet Leiermaal sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Begge foreldrene er født i 1865 og er omstreifere. Faren er hjemme (hjemmehørende?) i Elverum og moren hjemmehørende i Hernøsand?.Merknad: Barnet er efter Moderens opgivende født paa Bjørnviken paa Fredø. Anmeldelse er skeet ved Moderen. Begges andre leiermaal sammen. (deres andre barn sammen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Tack för förtydligandet. Då är troligen Adolf Eriksen far till Karl Alfred född 1889 i Alnö Sverige. Där finns det ingen far uppgiven i födelseboken.Vad är det för typ av admeldelse som är skeet?Emma blev kvar i Norge tills hon var 15 år då hon kom som immigrant till Sverige. Modern var skriven i Härnösand mellan 1880-1900 och vistades sedan i Norge till 1906. Men Adolf har jag inga andra spår efter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg kan desverre ikke gi deg den helt rette forklaringen, men når et 'uekte' barn ble født sto det som oftest at det var anmeldt av noen, og som regel av moren. Det må vel bety at moren da har angitt (til presten?) navnet på barnefaren, og av og til hvor og når barnet ble født. Hvor mange leiermål hun har hatt, og en sjelden gang står det også hvor mange leiermål faren har hatt før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Fødselsåret til Adolf behøver ikke nødvendigvis være helt riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei.Adolf Eriksen, i noen tilfeller kalt Anton Eriksen ifølge mine opplysninger. Adolf (Anton) skal være født 1865 i Kristiania (Oslo). Han skal ha fått to barn med Amanda Marie Byström, f. 1865 i Ångermanland i Sverige.Barn nr. 1 er Emma Charlotte som innlegget bunner og grunner i.Barn nr. 2 er Karl Oskar Antonsen, f. 18.oktober 1894 i Vang, og døpt 27.06.1895 i Vang kirke i Vang.Håper dette kunne være til noe hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Toppen Kai-Samuel! Det var mycket intressant.Karl Oskar kände jag inte till. Han blev nr 7 på min lista över Amandas barn (nu saknar jag bara det ett av hennes barn).Det var några punkter här som är anmäkningsvärda. Adolf/Anton är urmakare och här född 1863 istället. Amanda är hans hustru här och heter Olsdatter. Om denna uppgift är sann så betyder det att hon måste skiljt sig eller blivit änka innan hon i april 1901 gifter sig med en svensk yngling (i Norge).Även på Karl Oskar har jag svårt att läsa handstilen under 'Anmækninger'. Om någon kan hjälpa till med det också. Den andra texten har jag förstått.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Foreldrene opgiver viet i Harnøsand, Sverige i 1886 hvor barnemoderen er født. Faderen født i Kristiania(?) Dåbsattest..... Foreldrene drar viden om Filefjell til Vestlandet.Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest annika forsberg

Hej Benny. Amanda är partner till min mff Pehr Vestberg, och det skulle vara intressant om du kunde lista alla hennes barn. Du kanske rentav har mer info om Pehr? Är Anton/Adolf Eriksson en verklig person eller är det ett alias för Pehr? (Hans far heter Erik)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Mydland

Hei, Annika - tenkte nok at du ville dukke opp på denne diskusjonen! :-)Amanda Bystrøm's bravader er ikke helt lette å få tak på, og jeg har bare registrert 4 barn (to med Pehr Vestberg). Så er også spørsmålet om Adolf Eriksen og Anton Eriksen er samme person.Adolf skal være født 1865, men når Karl Oskar blir døpt i 1894 er ikke fødselsår på faren oppgitt, så vidt jeg vet. La meg først slå fast at jeg ikke vet hvem Adolf Eriksen f 1865 er, så jeg er også meget interessert i få fastslått identiteten hans.Anton Eriksen KAN jo ha fått barn som 17-åring, være f.1877 i Biri og ved folketellingen 1900 bo på Stensrud i Biri som blikkenslager, men dette føres bare som en mulighet. Så jeg sier som Annika; jeg er meget takknemlig for å få Amandas barn opplistet!Beste hilsener Jonny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Tack Mariann. Då kan det dessvärre konstateras att dom vid detta tillfälle har lämnat några uppgifter som inte stämmer.Amanda är född i Hassela sn och finns i födelseboken där - Hassela C.6 sida 34. Amanda får en son 1886-10-05 (med Westberg) döpt i Hadsel Norge. Detta gör mig lite förvånad ändå för vid husförhör och andra källor så har jag inte sett några tydliga exempel på att hon angett felaktiga uppgifter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Eriksson

Jag har forskat en del på omreiserslekten Byström (hej Jonny!) och skulle också vilja få namnen på Amandas barn. Och, vem gifter hon sig med 1901? Och var?Amanda har vid ett flertal tillfällen uppgivit felaktiga uppgifter har jag sett. Detta var ju ett sätt att 'lura' den sk buron.Hon föddes i Stöde men döptes i Hassela med flera av omstreiferslekt som faddrar. Jag skulle också vilja lägga till att Hassela ligger i norra Hälsingland inte långt från Bergsjö där faderns havbror bodde från 1870. Stöde ligger i Medelpad alldeles vid gränsen till Hälsingland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Eriksson

Rättar mig själv. Halvbror heter det, inte havbror!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Hej Annika och Jonny.När det gäller Pehr så har jag inte undersökt hans bakgrund men det var en intressant teori som är värd att följa upp. Men jag skulle inte tro att det är samma person.Jag lägger Amanda och barnen i en ny disskussion.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Hej LenaJa du har rätt. Nu ser jag att det står Stöde där.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Eriksson

Per ska finnas i 'Polisunderrättelser' 1891 0ch 1894. Om man kollar dessa kan man ju se var han befann sig dessa år och på så sätt kanske lista ut om han är far eller inte. Säkert kan det finnas mer att läsa i ev dombok om det är så att han blivit dömd för något brott.I Bollnäs hfl står att fadern Erik Westberg emigrerar till Nordamerika med sina barn år 1867. Vet du mer Benny? Sonen Per måste ju bevisligen vänt om i alla fall.Hursom, sonen till Per (ovan) född 1855, Per Alfred (född 1878)kom att leva med en kvinna Anna Maria Karlsdotter, vars mor var halvsyster till Amanda Marias far. Och vars far var bror till Per Alfreds mor Johanna Didriksdotter Friström...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Benny Gustafsson

Nej tyvärr jag vet inget mer om familjen Westberg. Jag har börjat forska i denna soppa för några veckor sedan och är mest inriktad på Amanda och dom yngre barnen.På Karl Alfred Alnö C.5 sida 21 så finns det en torparson Alfred Eriksson bland dopvittnena. Jag undrar om det är en slump att han heter Eriksson eller om han kan vara en ledtråd i sökandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg syntes det var noe kjent med denne kobberslageren, og da jeg var på søk etter en annen opplysning, så fant jeg følgende på samme kirkebokside:Ministerialbok for Bud hovedsogn, Bud prestegjeld, Romsdals amt (nåværende Møre og Romsdals fylke),1881-1903, Døde og begravede, s. 246:Død 9 juli 1891, begravet 16. juli 1891. Kun hjemmedøbt og uægtefødt Pigebarn Sofie Magdalene Adolfsdatter. Far: Ungkarl og omreisende kobbersmed Adolf Eriksen, sidst bosat i Elverum.Så følger opplysninger om at barnet er født 10. april 1891 i Fredø sogn, Kristiansund N. prestegjeld.Og videre: - Barnet døde i Halvor Reiersen, Indre Kalsvigs hus. - Barnet var formodentlig hjemstavnsløstUnder 'Anmærkninger' står følgende å lese:Forældrene være Ungkarl og omreisende Kobbersmed Adolf Eriksen, født i Nydalen ved Kristiania og 27 Aar gl. og Pige Amanda Marie Byström, født i Härnösand og 25 Aar gl.Nr. 7 under Kvindekjøn her Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Eriksson

Här är en hund begraven... Emma Charlotta föddes i Halsa 10 april 1891, döpt 9 juni.Sofie Magdalene dör 9 juli samma år i Bud prg. Hon torde vara samma flicka som fått nytt namn av någon anledning. Paret måste rört sig i detta område (Kristiansund) under våren, sommaren, barnet blir fött på ett ställe, döps på ett annat och dör med nytt namn på det tredje.Nydalen, var kan det ligga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Mydland

Hei, Lena!Jeg tror hunden må graves opp igjen, ettersom jeg slettes ikke er sikker på om det er snakk om et navnebytte. Det kan muligens dreie seg om tvillinger hvor den ene - Sofie Magdalene - dør i 1891 mens Emma Charlotte lever opp og er nevnt 10 år gammel ved folketellingen 1900.Da er hun riktignok kalt Emma Hoffman f 1890 i Sverige, og er sammen med moren, Amanda Hallin f 1865 i Sverige, “Skræpperkarlskone”, gift med Rikard Hoffman, f.1875 i Sverige. Han er altså identisk med Rickfrid som er nevnt i innlegg (1) ovnf. De bor på nedre Aale (Fageraas) i Onsøy ved folketellingen 1900, og Rikard er kalt “Skreppekarl”.Beste hilsener Jonny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Eriksson

Haha Jonny, vi får kanske göra det! Kan det vara så att Emma föddes i Sverige 1890 och får en syster ett år senare och som får Emmas namn inskrivet vid hjemmedopet 9 juli året därpå i Norge?Det finns ju en möjlighet att denna dotter blev bortlämnad eftersom hon var född i Sverige. Och dök upp lite senare och då var mor och far kanske tvungna att ge dottern född 1891 ett nytt namn?För det är ju lite märkligt att inte en tvillingfödsel nämns i dopboken? Att tvillingen inte skulle bli döpt? Och dör tre månader gamal utan att finnas i dopboken?Tycker det verkar lite långsökt, men jag kan ha fel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olav Kleppen

Lena (20) spør hvor Nydalen ligger.Nydalen (opprinnelig Nygårdsdalen) ligger ved Akerselva i Oslo. Her var det mye industri, bl.a. lå Christiania Spigerverk her. http://no.wikipedia.org/wiki/NydalenJeg er enig med Lena i at det er merkelig at det ved Emma Charlottes dåp ikke er anført hvis det skulle dreie seg om en tvillingfødsel. Men på den annen side; jeg stusser på at sogneprest Kjelstrup i Bud ved innføringen av Sofie Magdalenes begravelse benytter begrepet 'kun hjemmedøpt'. Kjelstrup var veldig nøyaktig i sin kirkebokføring, og jeg tror derfor at vi her står overfor en hjemmedåp som ikke ble stadfestet i kirka, - hva nå grunnen til dette enn kan være. Og at Kjelstrup nøyer seg med å konstatere at det er snakk om et barn som kun er hjemmedøpt, og altså ikke har fått dåpen innført i noen kirkebok. Vanligvis så ville jo en hjemmedåp på et tidspunkt bli stadfestet/bekreftet i kirka.Ut fra dette så heller jeg til Jonnys antagelse om at det her dreier seg om en tvillingfødsel. Det at Emma Charlotte ved FT 1900 er oppgitt til å være 10 år, og dermed skulle ha vært født i 1890, hører med til de unøyaktighetene som slike kilder er fulle av.Mvh. Bjørn Olav

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Mydland

Hei! Så vidt jeg husker er folketellingen tatt opp i desember 1900? Da er det ikke så galt med 10 år... Beste hilsener Jonny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det kunne jo ha vært et godt poeng, Jonny, hadde det ikke vært for at FT 1900 opperer med fødselsår og ikke med angitt alder. Og når det gjelder den Emma som du henviser til i Onsøy, så står det at hun er født i 1890 - i Sverige. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.