Gå til innhold
Arkivverket

[#66200] Omstreifende kobberslager Adolf Eriksen

Gjest Benny Gustafsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Så vem är då Rickfrid Samuel Petterson som kallar sig Hoffman Jonny?Emma får tydligen sin unge styvfars efternamn? Vad blev familjen av sen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Lena! Se Benny Gustafssons innlegg (1) under '66243: Amanda Maria Petterson f. Byström och hennes barn', så ser du at Amanda ble gift med Rickfrid, som må være identisk med Rikard Hoffmann. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Jonny, jag såg det men jag tänkte du visste vem han var? Hittar ingen med de namnen i svenska folketellinger 1890-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er en av Amandas barnVestberg, Bror Erik FerdinandÅlderdomshemmet 930 70 Malå (Boendeadress 1 nov 1970)Död 20/6 1975.Kyrkobokförd (1974) i Malå, Norsjö kn (Västerbottens län, Lappland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 5/11 1886 i Norge.Änkling (13/7 1951). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Malå, Malå kn (Västerbottens län, Lappland)Födelseförsamling i källan: NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Jag tror helt på att på att Sofie Magdalene är tvilling till Emma. Det är den enda logiska förklaringen för mig och det betyder också att barnaskaran nu är komplett. Det känns riktigt riktigt bra att ha kommit så långt.Emma har jag själv träffat vid ett tillfälle. Minns inte när exakt men det var i början på 70-talet. På hennes födelsebevis från Norge står 1891 Halse. (Namnet har senare ändrats till Halsa). Det finns ett Halse även väster om Kristiansand där jag först letade - förgäves.Lena. Skriv Richfrid med h på 1890.Rickfrid heter Pettersson när han lämnar Stockholm i oktober 1900 och även Pettersson när han flyttar till Göteborg 1906. Jag borde själv ha sökt på Hoffman men det är lätt att vara efterklok. Rickfrids mor heter Hoffman medan hans far hette Pettersson.Jonny har definitivt hittat rätt familj men det var många saker som inte stämde. Hallin Hoffman och födelseår på Emma och Rickfrid. Jag har provat massor av sökkombinationer men det var nog inte meningen att jag skulle hitta dom. :-)Jag har ett kort på Rickfrid i 20-års åldern där det är skrivet på framsidan R.S.P. HoffmanFT 1900 i var första gången jag sett honom använda sin mors efternamn officiellt.Två frågor: Vad betyder 'hjemstavnsløst'? Ingen hemort? Och vad är 'Skreppekarl'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack för upplysning om Rickfrid. Vad jag vet betyder hjemstavnsløst att man inte är skriven någonstans och skreppekarl, skrothandlare. Eller vad säger våra norska vänner?Amanda kallade sig förmodligen Hallin efter sin far Jonas Peter som kallade sig Byström-Hallin efter sin far Anders.Jag är fortfarande inte alls säker på att Emma hade en tvillingsyster, mycket märkligt att inte prästen antecknar detta i kyrkboken. Man måste nog ha något mer att ta på innan Sofie förs in som tvilling bland Amandas barn.En annan sak som slår mig, Emma är född i Halsa öster om Kristiansund. Sofie dör i Bud, söder om samma stad.Men Sofie sägs i dödboken vara född i 'Fredö'. Flickorna kan inte vara födda på två olika ställen, det är faktiskt omöjligt....Var ligger föresten Fredö? Låter svenskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Benny!Ja, 'hjemstavnsløst' kan du godt oversette med 'ingen hemort'. I våre dager så opperer offentlige registre, som f.eks. Folkeregisteret med 'uten fast bopel', og det betyr i praksis det samme.'Skreppe' er det samme som taske eller taska, og med 'Skreppekarl' så menes det vel en omvandrende handlende, dvs. en som hadde sin butikk i skreppa.Forøvrig så bekrefter innlegget ditt det som jeg også har trodd, nemlig at det var snakk om en tvillingfødsel i 1891, men at bare den ene jenta ble innført i kirkeboka i Halsa.Og det er rett at Halsa tidligere ble skrevet Halse.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Interessant debatt!Begge jentene var født (paa Bjørnviken) i Fredø, jfr innlegg 2 og 19.Sett nå at det viste seg at Sofie var syk eller svakelig. Så fant foreldrene (eller noen andre) på at hun måtte døpes så raskt som mulig. Altså ble hun hjemmedøpt. Søsteren Emma, som ikke ble hjemmedøpt, blir døpt i kirken. Foreldrene syntes kanhende at hjemmedåpen til Sofie fikk greie seg for henne? Ihvertfall ble ikke hun tatt med til kirke den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Alldeles rätt Knut, då blev det klarlagt. Bra att 'bolla' lite funderingar. Var har du sett att hon var syk eller svakelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nei, det har jeg ikke sett noen steder.Men barn ble ikke hjemmedøpt uten grunn; dvs dersom man ikke kunne ta for gitt at barnet skulle leve så lenge at man rakk å gjennomføre barnedåp i kirken, måtte man ha en hastedåp hjemme. Denne hjemmdåpen skulle stadfestes i kirken senere. Hvorfor Sofies hjemmeddåp ikke er blitt stadfestet i kirken, kan man jo undres over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, det er rett som Knut (33) slår fast, begge jentene er født i Fredø sogn. Det fremgår av kirkeboka for Halsa ved Emmas dåp, og tilsvarende i Bud ved Sofies død. Og det faktum at Sofie ble hjemmedøpt og døde 3 mndr. gammel, er vel en klar indikasjon på at hun var syk/svakelig.Jeg antar at grunnen til at det ikke står noe i kyrkebøkene om at de var tvillinger, Lena, var fordi foreldrene ikke fortalte det til presten. Og siden dette var omvandrende folk, så var det vel heller ingen sosial kontroll fra lokalmiljøet, eller fra kirken, med hensyn til hvor mange barn de hadde, eller når disse var født.Fredø er nok den danske skrivemåten (som man i Norge har slitt med)for det nåværende Frei. Det var egen kommune frem til 2008 da den ble slått sammen med Kristiansund. Frei ble dermed den største øya i denne bykommunen som fra før av var kjent som 'byen på øyene'.Bud (tidligere bl.a. skrevet som Boe og Bod) er et gammelt fiskevær og var i lange tider det største sted mellom Trondheim og Bergen. I Bud var det til tider stor innflytting av folk fra andre deler av landet (og også svensker og andre nasjonaliteter), ofte beroende på svingninger i fiskeriene. Bud var også et gammelt handelssted og det var vanlig med reisende folk av alle slag. Der var det også stor trafikk av såkalte 'omstreifere'. Hustad sogn var, og er, en del av Bud prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Bjørn, tack för din redogörelse för Frei och Bud.När det gäller Sofie, som kanske var uppkallad efter sin morfars mamma Helena Sofie (Sofia), så antecknas att den lilla är 4 månader och 10 dagar gammal när hon dör. Alltså uppger föräldrarna att hon var född 28 februari. Vilket återigen visar att man gärna 'tullade' lite på sanningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Emma CharlottaPonnyg 2E 431 32 Mölndal (Boendeadress 1 nov 1970)Död 3/3 1977.Kyrkobokförd (1977) i Fässberg, Mölndals kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1977) på samma ort.Född 10/4 1891 i Norge.Änka (9/10 1932). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Fässberg, Mölndals kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: NOKällor: MTL 71 / RTB 77 / RTBd 77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Bare for ordens skyld, Lena (41):Ved Sofies død så står det om fødselstidspunktet: Aar : 1891 - Maaned: 4 - Dag: 10som må leses som 10. dag i den 4. måned i året 1891, altså 10/4 - 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Benny Gustafsson

Näst yngst av Amandas barn Anton Marenius är född i Norge, döpt i Dal-Ed (Dalsland) och överförd efter attest till Härnösands domkyrkoförsamling. I födelseboken står som föräldrar enl. uppg. bleckslagare Anton Andersson från Kristiania och Amanda Maria Byström från Härnösand.Om Anton Marenius verkligen varit i Härnösand är en annan sak. Han har skrivits i Dals-Ed 1900 hos fosterföräldrar och som Susanne skrivit i en annan debatt 66559 så visste Bror Erik Ferdinand inte om sina andra syskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Jag har hittat en efterlysning på en Adolf Eriksson från Norge (född 1863 enligt polisens register).'Som torparen Nils Erssons i Änge, Frösö socken hustru Anna Brita Nilsdotter från Kungsgården i Frösö socken 28/5 85 öfvergivit sin bemälde man och fyra med honom aflade barn., och sedemera ej låtit sig afhöra, men lärer blifvit sedd i Sundsvallstrakten tillsammans med en norsk bleckslagare vid namn Adolf Eriksson, hvilken någon tid före hustruns rymning varit i Nils Erssons hus och nästan samtidigt äfven begivit sig bort, så i fall misstanke om hustruns brottsliga förhållande till nämnde visar sig grundad, anhålles om hennes häktande och mannens laga behandling, enär Nils Ersson angifit henne till åtal för äktenskapsbrott och honom till straff lag medför.Hustrun Anna Britta Nilsdotter är född 1847, datum ej uppgifven, omkring 5 fot lång, magerlagd, långlagdt ansigte, blå ögon, ljusbrunt hår, 2 breda tänder i öfverkäken; medhade vigselring i 1 kappsäck, med en omgång svarta kläder samt var iklädd svart silkeshalsduk och röda halfyllekläder.Adolf Eriksson är omkring 23 år gammal, 6 fot lång, mager, rundlagdt ansigte, blå ögon, brunt hår, ljusa mustacher, iklädd svart slokhatt och svarta korder o. kläder medförande några få bleckkärl, enligt meddelande af Kronolänsman Ångman i Sunne distrikt, Jemtlamtlans län.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.