Gå til innhold
Arkivverket

[#66239] FT 1900 Liabroveien 12: er det dagens Mosseveien 12?


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

I FT 1900 bodde mine tippoldeforeldre Kristian Hansen og Karoline Kristiansdtr i Liabroveien 12. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00301&gardpostnr=6561&personpostnr=175481&merk=175481#ovre>Lenke Dette var i følge overskriften en 4 etasjer bygning med 22 husstander og en butikk. Bildet som kommer opp når jeg går inn på denne gården viser dagens Mosseveien 12 i Gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I følge Oslo Byleksikon ble navnet Ljabruveien vedtatt 1929 og den var i åra 1929-41 også kalt Mosseveien fra Gamlebyen til Ljabruveien. Ljabruveien går fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Mosseveien går fra Oslo gate i Gamlebyen og forbi bygrensa mot Oppegård nord for Mastemyrkrysset. Veien hadde fra tidligere flere navn, fra 1860 het den Ljabrochaussèen fra Gamlebyen til Ljan og videre fra Ljabru og Klemetsrud til Sværsvann. Fra nåværende kryss med Ljabruveien til Gjersøelva het den Ljancahussèen. Ljanchaussèen fikk 1929 navnet Mosseveien, mens Ljabrochaussèen da ble kalt Ljaborveien. Fra 1941 ble hele veistrekningen kalt Mosseveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei!I og med at tellingen er for Kristiania, må det være dagens Mosseveien 12 i Gamlebyen det er snakk om. Hadde det vært Ljabruveien som nå går fra Mosseveien, ville den veien ha ligget i Aker på FT1900. Det er nok de samme bygnigene som står der den dag i dag. Fint å se på skråfoto på gulesider.noDa min bestefar kjøpte hus på Bekkelaget i Aker i 1917, het det Ljabrochaussèen 151; senere fikk vi adressen Mosseveien 151. Bekkelaget lå i Aker til 1947 eller -48.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Min farfar og farmor med sin familie bodde i Liabroveien 88 i 1921 da min tante ble født og min far født i 1915 gikk på gamlebyen skole. Etter det jeg har fått med meg så bodde de i den nedre delen av Karlsborgveien, som er en stikkvei opp til Sjømannskolen. Som barn var de ofte nede ved sjøen og fisket og badet. Min far hadde lett for å sovne og mange ganger sovnet han på lek nede ved havnen da han var sammen med sine eldre brødre. Min onkel som var født i 1913 ble en god svømmer, men da han var ca. 7 år spurte en sjømann om han turte å hoppe eller stupe ifra baugen på en seilskute. Han måtte klatre ut på masten som stakk ut ifra baugen og hoppet ut i. Sjømannen lovet at han skulle få en fin lommekniv med gravert dato ifra 1840 dersom han gjennomførte hoppet og kniven fikk han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for innspill fra dere alle tre!Til Eva: Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg 'låste' meg fast i tanken på at det var dagens Ljabruveien, men burde jo ha tenkt at den da skulle ligget under FT for Aker. Du har rett i at det er fint å se på skråfoto.Til Hans Petter: Takk også for en artig historie.Jeg tar gjerne imot flere innspill hvis noen skulle ha det.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Mosseveien/ Ljabroveien:Naa er jo saken avklart og vi forstaar at det har vaert mange forandringer i tidens loep og at du boer forske videre i AKER. - Nordstrand er et sogn i Aker som til slutt er blitt Oslo.Jeg vokste opp i Nordstrand, og vi ansaa alltid veien langs sjoekanten som Mosseveien, og 'the take off up the hill' var Ljabroveien, men myndighetene har visst byttet vavnene mange ganger.Hilsen Helge R. Naess, gammel Nordstrandsgutt, men forlagt til England....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror nok siste innlegg hørte hjemme under tema 66239: FT 1900 Liabroveien 12: er det dagens Mosseveien 12?Lenke .(-Så jeg håper Jan Frode ikke tror at oppslags-forespørselen er besvart)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Kjaere Iver Mosvold, - 'det va' ikkje saa fali';Foerst satte jeg min bemerkning inn paa et helt galt sted, og saa ble det overfoert dit det skulle vaere, - men det lille jeg sa har ingen betydning. Hei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det ble visst litt krøll her, men det er sånn som hender..Til Helge: Denne familien har flyttet mye rundt, men har hele tiden holdt seg i Oslo (Kristiania). Den eneste tiden jeg ikke har 'helt kontroll' på dem er i 1870 årene. Finner dem ikke noe sted i FT 1875, men den er jo heller ikke komplett for hele landet.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.