Gå til innhold
Arkivverket

[#66269] Ingeborg Nilsdatter, Helgeland


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg driver og kartlegger alle kvinner som het Ingeborg Nilsdatter og som var født mellom 1770 og 1800 og bosatt på Helgeland.Jeg har et lite antall igjen:.BRØNNØY:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1779, bosatt Aune..VEGA:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1779, datter av N. Larsen, Burøy..STAMNES:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1790, datter av N. Andersen, Valla..HERØY:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1799, datter av Anne Jonsdatter, Dalsvåg;2. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1793, datter av N. Olsen, Øksningan ytre..NESNA:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1791, datter av N. Jensen, Skjevstad;2. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1797, datter av N. Jakobsen, Blyset..LURØY:1. Ingeborg Messing Nilsdatter, f. om. 1791, datter av N. Nilsen, Onøy indre;2. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1780, svak og uten helbred, bosatt Nessøy sør;3. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1796, datter av N. Knutsen, Økstind..RANA:1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1786, bosatt Dunderland nord..Jeg ønsker hjelp til å finne ut hvorvidt disse kvinnene ble gift eller døde barnløse, eventuelt hvorvidt de flyttet til et annet sogn.Jeg må understreke at jeg ikke oppfordrer til noen manngard i kirkebøkene. Jeg søker svar først og fremst fra dem som allerede har det nedtegnet. Er det kanskje noen som har en av disse kvinnene i slektstreet?Jeg takker for tilbakemeldinger.A.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det kan også hjelpe dersom noen har en bygdebok liggende eller ønsker å se etter i skifter. Kjenner noen igjen en av disse Ingeborg Nilsdatter fra sitt distrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ingeborgene i Lurøy:1): Datter av Nils Nilsen, Onøy: Hun giftet seg med Peder Hansen (Lurøy)Sundet.2): Hun som var tjenestepike på Sør-Nesøy i 1801. Vanskelig å identifisere. Neppe født der, men sannsynligvis konfirmert derfra i 1795.3): Datter av Nils Knudsen Okstind: Hun giftet seg med Elias Nilsen Stuvland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Brønnøy: Ingeborg Johanna Nilsdtr. f. 1779 dtr. av Nils Olsen og Gunnhild Nilsdtr. Teisdalen Sømna. Hun ble konf. 1795 og giftet seg i 1812 Velfjorden med enkem. Ole Jakobsen Aasen Sømna. Hun d. 1813 paa barselseng med tvilling dødf. gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Av kvinner som het Ingeborg Nilsdatter finnes det ingen i Alstahaug og Tjøtta, én i Stamnes og to i Herøy i folketellingen for 1801. Jeg gjentar opplysningene for oversiktens skyld:A1. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1790, datter av N. Andersen, Valla i Stamnes/Leirfjord.A2. Ingeborg Dorotea Nilsdatter, f. om. 1791, datter av Anne Jonsdatter, Dalsvåg i Herøy.A3. Ingeborg Anna Nilsdatter, f. om. 1793, datter av N. Olsen, Øksningan ytre i Herøy.I kirkeboken for Alstahaug prestegjeld, som gjelder for Alstahaug, Tjøtta, Stamnes og Herøy sogn, finnes det, såvidt jeg kan se, kun tre konfirmerte kvinner som het Ingeborg Nilsdatter:2A. Ingeborg Nilsdatter, f. om. 1787, k. 1805, Sirijord i Stamnes/Leirfjord.2B. Ingeborg A(nna) Nilsdatter, f. om. 1790, k. 1807, Seløy i Herøy.2C. Ingeborg D(orotea) Nilsdatter, f. om. 1798, k. 1817, Indreøy trolig i Herøy.Jeg anser opplysningene som å være nogenlunde sammenfallende, men det er en aldersforskjell på syv år mellom Ingeborg Dorotea Nilsdatter 1B og 2C. Dersom Ingeborg Dorotea Nilsdatter var f. om. 1791, så burde hun ha blitt konfirmert rundt 1805. (Det finnes likevel tilfeller hvor både kvinner og menn ble konfirmert i tyveårsalderen, så intet kan utelukkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.