Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#66335] å gjøre en kjerring

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Alle kjenner vel uttrykket 'reise kjerringa', dvs. ta revansje for et nederlag. Uttrykket skal visstnok skrive seg fra skibakken; når en hopper falt, het det seg at han gjorde en kjerring. Da jeg ikke kan huske at vi brukte uttrykket 'å gjøre en kjerring' om noen falt i hoppbakken, lurer jeg på om noen i debattforumet vet om det ble brukt og evt. hvor i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/151702-66335-%C3%A5-gj%C3%B8re-en-kjerring/
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra min farfars barndomsminner fra Kristiania og Hedemarken 1860-1880-årene, forteller han om en lokal lek på Hedmarken, Rulle Kjeringtull.LenkeHer er det et par barn som holder tett om hverandre og lar seg rulle nedover jordene. Artig med slike lokale varinater.Mvh. Gunn

Gjest Eva McKenna

Hei til Gunn Huglen!Dette var en skikkelig artig link til boken til farfaren din.Her fikk jeg nemlig vite at min tippoldefar (Klokkeren) hadde sterk stemme, litt skurrende, men den kunde høres over hele kirken og den overdøvede alle andres stemmer.Takk skal du ha!Mvh Eva Mc

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.