Gå til innhold
Arkivverket

[#66378] Finsland B1, Vest.Agder: Dobbelt skanning av side 102


Gjest Knut Røysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes mange dobbelteksponeringer, og vi vil ikke prioritere å bruke tid på å fjerne disse. Det skyldes også et praktisk problem: Dersom vi sletter sider, vil de permanente sidelenkene forskyves. Det tror vi er en større ulempe enn at noen sider er (unødig) dobbelteksponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Jeg holder på å registrere denne kirkeboka, og har nå kommet over flere feil.Siden etter 109 mangler paginering, men skal egentlig være side 110. Etter denne følger så side 110.Side 116 er brukt på to påfølgende sider. Dette fører til en forskyvning på to sider fom. side 117, som skal være side 119.Jeg bør vel se bort fra disse feilene i registreringen, og paginere kronologisk? Feilpagineringen må vel antas å bli rettet før eller siden, og da bør det være samsvar mellom den skannede og den registrerte utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå er det slik at de indekserte sidetallene forholder seg til pagineringa i originalen. Når et blad i originalen ikke er paginert, blir oppslaget indeksert med sidetall 'mangler'. Når to blad i originalen er paginert likt, for eksempel '116', må de også indekseres med samme sidetall.Det pussige i dette tilfellet er at jeg ikke kan se pagineringa på bildene. Bladene i boka må imidlertid være paginerte, for ellers skulle samtlige bilder ha vært indeksert med sidetall 'mangler'. Boka kan muligens være paginert i Statsarkivet i Kristiansand etter at den ble mikrofilmet (jeg antar at dette er ei av bøkene som ble filmet av mormonerne omkring 1950).I registreringa di bør du etter mitt skjønn forholde deg til pagineringa i originalen, selv om denne etter alt å dømme er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.