Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#66407] Namnbruk tidigt 1800-tal

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Jag undrar hur man döpte 'oäkta' barn på tidigt 1800-tal? En av mina anor är oäkta och jag kan omöjligt veta vem hon är av två möjliga. Hon heter Anne Olsdatter och är född i sept. 1803 (Nes-Akershus). Problemet är att det finns två Anne Olsdatter födda samma månad/år och jag är lite nyfiken på hur hon fick sitt efternamn. Båda har angivna pappor vid dopet, jag tror inte de gifte sig sen, men är inte 100% säker. De båda Annes föräldrar hette: Helene Olsdatter och Ole Olsen, samt Ragnild Olsdatter och Ole Andersen. Vad var brukligt - att 'min' Anne fick efternamnet efter sin pappa eller samma efternamn som sin mamma?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/151774-66407-namnbruk-tidigt-1800-tal/
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Barnets navn var Anne. Det var det og bare det som blei ført inn i kirkeboka ved dåp. Olsdatter var ikkje et etternavn, slik vi tenker på etternavn idag. Olsdatter var et fakta, ein referanse til kven som blei antatt å vere hennes far.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.