Gå til innhold
Arkivverket

[#66627] HO, Fusa, Hålandsdalen; Ellen Knutsdatter Eide 1722 - 1800 - etterslekt


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Takk til Kjellaug! Ja, den hette Brudesløret og det var et trist syn! Selv farven på bilen var borte. Arnfrid. Hvis jeg hadde hatt et flyfoto så skulle jeg ha pekt det ut. Vi var ute å fisket og det var første gang at jeg opplevde å se en fisk føde levende unger. Det er vel 'Lange' den heter. Når vi sto oppe ved huset så så vi utover hele fjorden. Til venstre så vi ned i selve dalen og på høyre side så vi innover. Jeg undres på om de de kunne hete Ådland? Jeg mener det var en sønn som hette Sigvald og var sjømann!???Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Birger,Hvis det var lange dere fikk så fisket dere i sjøen, og ikke i et av vannene i Hålandsdalen.Flyfoto finnes det flere av digitalt, men nå skal jeg lage et å legge det ut her, så får du se om du kan finne det.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ådland (Årland) er der i Fusa kommune, men ikke i Hålandsdalen. Det kan selvsagt ha bodd noen Ådland der på 50-tallet, men i dagens telefonkatalog bor de med dette navnet enten i Eikelandsosen eller på Holmefjord.

bilete6401.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

99) Fant du dødsfallet til Jon Klausson Holdhus 31/7-1866? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8296&idx_id=8296&uid=ny&idx_side=-246>LenkeJon og Anna blir gift i 1829 (nest nederst): Permanent sidelenke: Lenke Han / Jon Klausson Holdhus hadde forresten en 'Uægte' sønn, Klaus Jonsson Kvernnes f. 1806 med Marta Nilsdtr Kvernnes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1806, side 125. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

100) Ja, Brita var datter til Nils Villumsson Haugen (1778-1816) og Marta Andersdtr Børdal 1775-186, de gift i 1807. Lauvskard sier: 'Han hadde vore ungdomsskulelærar ei tid.' Nils Villumsson var oldebarnet til Malena Pedersd Hope!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

100) Marta Andersdtr Børdal (1775-1860) var oldebarnet til Peder Hansen Tysse! Så nok en gang inngifting her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om ikke fjorden hette Holmefjord, men er ikke sikker, men i alle fall lå huset på høyre side av veien ned til selve dalen. Vet du om denne Sigvald var sjømann? I alle fall kom han hjem den sommeren og det var han som kjørte oss til Brudesløret for å se stedet hvor brudeparet omkom. Det var også han som absolutt ville kjøre oss til Bergen. Dessuten må det ha vært i 1950 vi var der fordi at jeg mønstret på Hurtigruten Ragnvald Jarl den sommeren. Jeg er også kommet til at det måtte være i 1950 og ikke 1953 at vi var der. Jeg lurer også på om han var den eneste sønn`I alle fall hadde han flere søstre. Heiatun passer veldig bra på stedet vi var. En aldeles nydelig plass med den utsikten.Hjertelig takk skal du ha!Med beste hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er korrekt. Det heter Holmefjord der hvor gården Søndre Ådland er og fjorden heter Holmefjorden, en arm av Samnagerfjorden Det er IKKE i Hålandsdalen. Sigvald døde i 1997; her er gravstenen på Fusa kirkegård

bilete6407.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Sansynligvis var han den eldste av søkene. Hans foreldre var helt utrolig gjestfrie! Det var min kamerat som var den som skulle ha meg med fordi at han hadde blitt kjendt med en av døtrene. Denne karen hadde både et hvidt telt og et hvidt 6 meters seil og det siste jeg sa til han før vi reiste fra Stavanger at nå måtte han huske å ta med teltet. Da vi kom frem og skulle slå opp teltet i hagen viste det seg at han hadde tatt med seg seilet. Jeg har vel aldrig vært så flau i mitt liv som da! Moren til disse jentene og døtrene ville le seg fordervet. Men da fikk vi invitasjon til å ligge på Sigvalds rom og gikk til 'duk og dekket bord' hver dag. Vi fikke ikke lov å betale fem øre for mat eller husrom. Faren var den som tilbød meg å låne båten hans for å fare ut å fiske. Jeg hadde jo lært å ro, noe min kamerat ikke hadde. Jeg hdde ikke mer kontakt med dem, men kameraten min hadde kontakt med en av jentene, men hun ble gift med en annen og døde i Stavanger nokså ung.Tusen hjertelig takk for hjelpen og tilgi meg at jeg blandet meg inn på din side, Arnfrid!Med hjertelig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug. Jeg skal ikke ha noe utover Annas fødsel- og dødsår, slik at Jon Klausen ikke skal inn i slektsboken i denne omgang.Er det Jons mor, Brita Jonsdtr Holdhus, som er etterkommer etter 1.3.3.9.4. Brita Knutsdatter Tysse g.m. Anders Torgilsen Gaupholm, og gjennom sin farmor 1.3.3.1.4.2. Sisselle Samuelsdatter Gjerde g.m. Willum Nilsen Hougen. Jeg forsto ikke dette helt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det er ikke den Brita, men henne i innlegg 90: Brita Nilsdtr Haugen. Svigermor til Kari Ingeliv Nilsdtr Solbjørg f. 1839Jon Klausen Holdhus ser ikke ut for å ha aner tilbake til presteparet verken på sin mor eller sin fars side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da tror jeg at jeg glemmer henne.Jeg ber om forståelse for at jeg kun makter å forholde meg til dem som skal inn i slektsboken. Alt det som kommer senere og sidegrener antar jeg at kanskje du Kjellaug tar vare på i databasen din. Det kan jo være greit å ha det dersom noen skulle henvende seg til oss for å spørre om de er etterkommere.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan ikke se at vi har lenke til Hans Pedersen Sævell som døde i 1876: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Samnanger, Klokkerbok nr. A 1 (1869-1878), Døde og begravede 1876, side 95. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helt greitt Arnfrid, men for enkelte andre har vi gått forbi 1865 og tatt med barna, så jeg er ikke alltid sikker på hva du vil vi skal finne. Da holder vi oss altså bare til barna til Peder Jonssen Sævell og Elna Hansdtr teigland (har fremdeles ikke funnet hennes dåp, tror jeg gir opp!)Ellers ser jeg at du har fått Brita Pedersdtr g på Solbjørgs død i 1890, da er det klart at Lauvskard har skrevet feil i bygdeboka at hun døde i 1865. Det er nok denne han har sett: Lenke (n° 35), men hun var jo i alle tilfeller alt for gammel. Han har nok blandet henne sammen med kona til Torbjørn Nilson Solbjørgtreet som og het Brita Pedersdtr, men som var f i 1794!!Hva mangler du nå om denne familien? Ingenting? Vi må vel vente på skiftene for å se hvor tid Jon og Ingeliv døde.Skal du ha då til deres ektefeller, eller har du dem alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg la denne slekten inn i slektsboken før lunsj. Skal lage et tillegg om bygdebøkene vi skal henvise til. Der tenkte jeg å spørre deg hva vi gjør vedr Lauvskard, som har så mye feil; skal vi henvise til den eller bare til de digitale kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 90, 100, 106 og 107:Det jeg prøvde å få frem (men ant. ikke helt krystallklart!) var at både 1.3.3.9.4.6.1 / 1.3.3.1.4.2.3.1 Brita Nilsdatter Haugens (1811-e.1900) sønn 1.3.3.9.4.6.1.1. / 1.3.3.1.4.2.3.1.1 Johannes Torbjørnsson Skjelåna og hans hustru Kari Ingeliv Solbjørg (datter av Nils Isaksson Solbjørg og 1.2.2.2.3.1.1.5 / 1.2.1.1.3.1.1.5 Brita Pedersdatter Sævell var etterkommere etter presteparet vårt, begge tipp(5)oldebarn.Det forventes selvfølgelig ikke at dette skal komme frem i slektsboka, som jo skal avsluttes etter ca. 8. generasjon (regner da presteparet som 1. generasjon), med nr.-angivelser t.o.m. 7. generasjon (7 sifre).På den annen side vil jeg for min egen del gjøre en spesiell anmerkning i mitt dataprogram ved de ekteparene der begge er etterkommere av presteparet på Ivarhus, minst en senest i 8. generasjon.Dette vil antagelig ikke dreie seg om svært mange (jeg snakker da stort sett om folk som levde på 1800-tallet, ikke senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg vil bare takke hjertelig for hjelpen! Nå har jeg funnet etterkommerne. Mange av dem flyttet til Stavanger. Det er etterkommerne til Alfred og Hilma Aadland som jeg var på jakt etter.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.