Gå til innhold
Arkivverket

[#66691] NSF, Ovenstad og Wangensteen.net

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Berg Høgenhoff

Lars Ove, det er jeg som har ført brevet i pennen for Håvard Blom. I tidspunktet rundt 15. januar gikk teksten i skytteltrafikk mellom ham, andre i styret, og meg. Helt til sist ble brevet sendt advokat Lilleengen i Forleggerforeningen, og gitt en siste finpuss av ham. Alle de konklusjoner som er trukket i brevet er, som du vel har forstått, basert på Forleggerforeningens vurderinger.Men: Det har skjedd en glipp på tampen. Du har rett. Det står ikke i brevet til deg at vi vil se med nye øyne på søknaden om du kunne vise til tillatelse fra arvingene. Det har falt ut en eller annen plass i de siste redigeringene, og både Håvard Blom og jeg har oversett det.Da jeg skrev artikkelen som ble lagt på genealogi.no i morges, forholdt jeg meg derfor til følgende formulering: 'Hvis du skulle oppnå tillatelse fra Ovenstads arvinger iht åndsverklovens krav, vil vi se med nye øyne på forespørselen, men uten å gå på akkord med våre egne ønsker om og rettigheter til digital publisering.'Da Håvard Blom og nestleder Rune Nedrud gikk gjennom denne teksten i går, forholdt vi oss alle til at det var det som fortsatt stod i brevet til deg. Slik kan det gå i kampens hete.Jeg beklager, på vegne av meg selv og NSF, at dette falt ut av brevet. Det skulle vært med, all den tid vi ingenlunde har ment å være avvisende overfor din søknad som sådan. Det vi dog har hatt problemer med, er at du publiserte før du fikk svar (all den tid du jo faktisk søkte om lov...!), og det var, i alle fall basert på Forleggerforeningens og vår tolkning av sakens fakta, nødvendig med arvingenes tillatelse.Jeg for min del, som redaktør av nettsidene, har vært og er fortsatt sterkt opptatt både av foreningens og forfatternes rettigheter. Jeg velger fortsatt å tro at det store flertall (det tause?) av foreningens medlemmer synes det er bra, selv om debatten på dette forumet til tider tyder på noe annet. Jeg må som redaktør forholde meg til lovverket. Jeg setter 'stillingen' inn på det, skulle andre kreve annet. Hermetegnene er nødvendige her, for spesielt godt betalt utover masse kjeft er jo ikke jobben. Og litt ros fra noen, og det er jo hyggelig!Til dere alle - deg inklusive, Lars Ove: Det skal skje mye på genealogi.no fremover. Vi har store oppgaver å gjøre. Jeg trenger redaksjonsmedlemmer, medhjelpere og innspill - og til alle dere som mener fremdriften ikke er rask nok: VÆR VELKOMMEN. Meld dere inn, og dere som allerede er innmeldt men bare i navnet, ta steget ut og ta del i NSFs foreningsliv.Det er ikke noe vi heller vil! Dere finner epostadressen min på www.genealogi.no.Med vennlig hilsenCarsten Berg Høgenhoff Redaktør genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Carsten Berg Høgenhoff (51)Jeg aksepterer beklagelsen, og forstår at feil kan oppstå.Når det gjelder min 'søknad' til NSF i desember, og min publisering før jeg fikk svar, så kan jeg opplyse om at jeg 4 dager etter at søknaden var sendt så fikk jeg en bekreftelse på 'arvinge-spørsmålet' ikke var relevant i denne saken. Men jeg fikk også signaler om at NSF sannsynligvis ville nekte meg publisering på grunnlag av forlagrettigheter.Jeg var vel ganske sikker på at spørmålet rundt dette ville bli 'advokat-mat' og kanskje havne i rettsapparatet, så derfor besluttet jeg å publisere raskt.Jeg har en følelse av at min publisering av Ovenstads Militærbiografier kanskje fikk fart på NSFs planer om digitalisering, og det har vært min eneste agenda i denne saken. Jeg har ingen egeninteresse av å ha dette materialet på min hjemmeside.Så jeg synes det er prisverdig at NSF nå gir signaler og lovnader om at mye materiale skal digitaliseres og publiseres i nærmeste framtid.Jeg registrerte meg som medlem i NSF i april 2008, men fikk ingen bekreftelse på dette (sikkert en feil et sted), så derfor vil jeg allerede i kveld melde meg inn igjen, og jeg vil også oppfordre andre til å gjøre det samme.Samtidig stiller jeg meg til rådighet hvis NSF trenger hjelp til det arbeidet som nå skal gjøresMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I en 'tristesse' heter det at en utstrakt hånd er en god begynnelse på en ørefik.Her kan man se at dette heldigvis ikke alltid er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.