Gå til innhold
Arkivverket

[#66732] Otto Nicolay Sperlings faderlige opphav.

Gjest Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Tror nok at alder ved konf. i 1737 er deb som stemmer best (særlig ettersom de andre konfirmantene er av samme alder).Finnes det noe skifte etter ONS? Vil tro at det et Rakkestad som er det rette stedet å lete, men den aktuelle er bortimot umulig å lese. Så hvis det er noen som er flinkere enn meg til å tolke disse kråke-tegnene, så takker jeg for det.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Skifte etter Løytn. Otto Nicolay Sperling i februar 1793 Rakkestad LenkeEtterlatte 5 barn er alle myndige står det. Tar med disse slik jeg leser dem.1) Johan Fredrik Sperling. på gården Begbye i Borge ved Fredrikstad.2) Jens Olay Sperling på gården Søndre(?) Ruud i Eidsberg sogn3) Petter Wilhelm Sperling på gården Søndre Schigerud i Trøgstad sogn4) Nicolay Otto Sperling på Nordre? Ruud i Eidsberg sogn5) Martin Otto Sperling boende på gården (Snekkenes i Os, Rakkestad)Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Weberg

Hei Vigdis! Som en kommentar til ditt innlegg (24), så tror jeg ikke at 'Jomfru Margrethe Leegaard' var identisk med Marthe Dorothea Leegaard, da hun begraves i Fredrikstad i 1719. Men hun kan kanskje ha vært i slekt. I såfall kan hun muligens ha vært en ugift datter av Christence, dpt. 30/8 1661 og captaine Mathias Leegaard. (han nevnes også med navnet'Legarte') Kilde: NTPH II s.333 og 337.mvh Jan W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Weberg

Hei Karl Johnny!Jeg beklager min skrullete forkortelse. Det korrekte skal selfølgelig være: 'Norsk Personalhistorisk Tidsskrift' Hvorvidt dette er søkbart, har jeg ikke prøvd. Opplysningen i innlegget stammer fra en 'fjern kusine' av meg, som er etterkommer av JF Sperling`s datter Else Maria.mvh Jan W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I skiftelista er også 'min' Sperling med, nemlig Peter Wilhelm som kom til Skiptvet og i ft-1801 finnes på Bråtenes i Skiptvet. Han var mye brukt som forlover, og fadder mener jeg å huske. Jeg skal sjekke om han er oppgitt med annen tittel enn bonde.Aleksander Sperling ser ut til å være en god barnefarkandidat til Otto Nicolai, Jan, men det er vanskelig å finne dåpen når så mange bevarte kirkebøker starter etter 1722 i de aktuelle områdene. Jeg har lett litt i Skjeberg og Rakkestad uten å finne noen innføring. Men Marthe Dorthea kan ha blitt sendt mange steder for å føde.Har du funnet slektskap mellom Mathias Leegaard og MD's far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hvis Otto Nicolay er født utenfor ekteskap, så burde fogderegnskapene for de aktuelle områdene og tidsrommet sjekkes. Foreldrene måtte nok da ha betalt ekteskapsbøter. Ellers så burde man kanskje finne noen svar i militærarkivene? Han er i allefall i 1748 (corporal),1765 (reforme secunde lientnant) og 1773 (premier Lientenant) i Første smaalenske regiment, østre Rakkestadske kompani. I 1773 er han opplyst til å være 51 år født i Norge og har tjent i 42 år, altså innrullert som 9-åring skal man tro rett (kanske gått krigsskolen?). Ellers er Otto Nicolai på Skattebøl som oppsitter i 1750 i forbindelse med nye utlagte dragongårder samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja, det kan se ut til å bli en kraftig nøtt å knekke dette.Alderen på denne karen varierer også en smule (18 år ved konfirmasjon i 1737,51 år i 1773 (premiærløytnant) og 69 i 1793 (dødsfall i Rakkestad).Altså sannsynligvis født en gang mellom 1719 0g 1724.Jeg tror også at Alexander Sperling er faren (mye tyder på det - bl.a. navn).Har sett i aktuelle KB fra Rakkestad,Fredrikstad, Skjeberg og forsåvidt også Eidsberg, men han er ikke funnet.Har noen noen andre lure steder å lete? Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt igjennom noen lister etter 1.smålenske nasjonale infanteriregiment. Følgende opplysninger om Otto Nicolai: 1759: innsatt til Fenrik 2/5-1759, er 42 år og tjent i 29 år (alder og hvor lenge tjent så ut som hadde blitt innført senere)1761: 41 år gl. og tjent i 28 år.1763: 43 år gl og tjent i 30 år, er i 21/4-1762 innsatt som sec. Løyntnant.1765: er 49 år gammel, tjent i 32 år, født i Norge og sønn av kontollør, middelmådig høyde, god anseelse, gift og har barn, god 'conduite', villig og flittig i tjenesten, har ikke vært med Batt. og eier gård i distriktet.1767: er 43 år gl, tjent i 33 år, faren har vært Lieuntnant, født i Norge, god offiser lyst til sin mietie, mottar årlig underoffisers gage.Som far til Otto Nicolai, burde man da finne en som har vært Løyntnant. Siden det står om faren at han 'har vært Løyntnant' så er han sikkert ikke det lenger i 1767 om han skulle levd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Jan og Dag - Dere nevner Alexander Sperling,som mulig opphav til Otto Nicolay(1718/1724).Har gått igjennom alle søkbare kirkebøker i den aktuelle perioden,i Oslo,Akershus og Østfold uten å finne Otto Nicolays dåp.Ser på skiftet 1793 Rakkestad (innlegg 29).Var det ikke vanlig på den tiden at barn fikk navn etter mannens,eller kvinnens foreldre?Kan ikke se at noen av Otto Nicolays barn bærer navnet Alexander?Mulig vi må se etter en annen barnefar?Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn - Hvem var så denne Alexander Friderich Sperling?Er det noen som har opplysninger omkring ham?Har søkt på Sperling i Norge,Danmark og Tyskland uten å finne ham.Om han skal være Otto Nicolays far,bør han være født ca 1680/1700.Sperling/Sparling,er forøvrig direkte oversatt, navnet på vår trivielle stedlige fugl 'Spurv'Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

Eg søker for tida etter slekt i kyrkjebøker i København, og har der en passant funne namnet Sperling nemnt fleire gonger i Holmens og Helligaands kirkers protokollar for perioden 1700-1760.Dessverre har eg ikkje notert meg detaljane, men for å kartlegge Sperling-slekt er det trulig aktuelt for dykk å gå inn på Arkivalieronline.dk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Weberg

Hei! Jeg har hatt internettproblemer en tid, men ser at det er kommet endel interesante innlegg i mellomtiden.Kommentar til (36) Disse opplysningene du har klart å grave fram om Otto Nicolay, Erlend, gir et nærmere bilde av ham som person. At det opplyses at hans far var født i Norge, kan godt kobles opp mot Alexander Sperling. At Otto var sønn av en kontrollør, passer jo inn med tidligere opplysninger. Den opplysningen i et annet sammenheng at han var sønn av en løytnant, tror jeg kan tolkes på to måter: 1.At dette er en feilopplysning for Ottos stefar Johan Frederich Gram, som jeg mener hadde graden løytnant. 2.Alexander Sperling var sersjant i 1719, men hans videre karriere i hæren fram til han ble proviantskriver på Fredriksvern festning i kombinasjon med stillingen som visitør i tollvesenet i 1731, er pr. i dag ukjent. Han kan jo meget vel ha avansert til løytnant. Olai Ovenstad opplyser at Alexander tjente i 18 år. hvis vi regner bakover fra 1731, skal han da kommet i tjeneste ca 1713. Hvis vi videre antar at han var 16-18 år i 1713, skal han da være født ca 1695-97. Det gir en alder som nogenlunde passer til Marthe Leegaard.Kommentar til (37&38) Hans fulle navn var Alexander Frederich Nicolay Sperling. Otto hadde sønnene Nicolay og Johan Frederich. Minst 2 av barnebarna til Otto og 1 oldebarn, bar navnet Alexander Nicolay.jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en liten kommentar. Det er kanskje skrevet litt dårlig av meg, men det er Otto Nicolay som er oppgitt født i Norge. Legger ut bilde fra 1767-rullen

bilete8813.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.