Gå til innhold
Arkivverket

[#66863] Fredrik Fredriksen Hartman. 'Fredrik- Nesløs' og hans kone Marte født ca 1806.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Fredrik Fredriksen Hartman 'Nesløs- Fredrik'. Ca 1800 hvor? Gift/reiser med Marthe ca 1806 Etternavner jeg har på henne er, Pedersdatter/Eliasdatter/Fredriksdatter og Johannesdatter.Hva er det rette og er det noen som vet navnet på hennes far.Har at hennes mor heter Anniken Christiansdatter og at Marthe er født Ca 1806. Fra Lessøe i Gudbrandsdalen.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg håper Arnvid Lillehammer tilgir meg at jeg siterer fra artikkelen hans: ”Mor til alle desse siste åtte borna blei skriven Marta Fredriksdatter, som og var namnet på den kona Fredrik fekk ført inn i passa sine frå 1829 til sommaren 1843. Hausten 1843 og vinteren 1844 blei ho så skriven Marta Pedersdatter i passa, men frå 1849 og utover til 1855 derimot Marta Johannesdatter. Kven var så denne Marta med dei mange farsnamna? Etter mi meining var ho den same kvinna, og det kan gis rimelege forklaringar på dei fleste av dei farsnamna ho gav seg. At ho i 1822 kalla seg Marta Eliasdatter, kan kanskje forklarast ved at ho ynskte å vera anonym. Om ho var den eg meiner ho var, var ho berre 16 år gamal i 1822 og truleg ikkje konfirmert. Barnet blei døypt langt borte heimefrå utan at foreldra var gifte. Ho sa seg då, som på eit vis var rett, å vera frå Lesja. Fredrik var berre 18 år og vedgjekk å vera ungkar, sa seg å vera frå Kongsberg, og kalla seg Andersen. Han ville vel og vera anonym. Når ho seinare kalla seg Fredriksdatter, kan det beint fram vera at ho tok Fredrik sitt farsnamn som sitt eige. Meir interessant er det farsnamnet ho er nemnt med i 1843-1844, nemleg Pedersdatter. Slik eg tolkar kjeldene, er dette det farsnamnet ho burde ha nytta etter den som er oppgitt som far hennar ved dåpen. At ho i 1822 sa seg halvsøster til Fredrik, treng nemleg ikkje vera så langt frå sanninga. Og med ein Peder som biologisk far, men med ein Johannes som stefar, gir også det siste farsnamnet hennar, Johannesdatter, meining. Som eg har vist ovanfor, fekk Anniken Kristiansdatter i 1806, etter at ho var blitt enke, dottera Marta med ein mann som ho kalla Peder Larsen. Anniken blei, som vist, gift opp att med enkemannen Johannes Pedersen. Dermed blei denne Marta Pedersdatter Johannes si stedotter og kan ha tatt hans namn som farsnamn dei siste åra. Ved giftarmålet mellom Anniken og Johannes blei Marta det vi helst må rekna som ei stesøster til Per hesteskjerar, som jo var stefar til Naselaus-Fredrik. Slik blei Marta og Fredrik, om ikkje nett halvsøsken, likevel på eit vis i slekt. Dette resonementet gjer det rimeleg sannsynleg at Marta, kona til Naselaus-Fredrik og mor til alle borna hans, var den dottera Marta som Anniken Kristiansdatter fekk med Peder Larsen frå Romsdalen i 1806” (Arnvid Lillehammer: Kari med Kjeften, Per Hesteskjerar og slektstilhøva deira). Foreldrene hennes er altså Anniken Kristiansdatter, død 26-4-1823 og gravlagt 2-5-1823 i Opdal (Opdal 1821-1847 Fol 345b), som var enke da hun fikk Marta med Peder Larsen Wolseggen fra Romsdalen. Jeg kjenner ikke til bakgrunnen til disse to. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Da siterer vi fra Lillehammer igjen: ”Tilnamnet Naselaus-Fredrik fekk han fordi han ein gong i unge år, etter alt å døma sommaren 1829, blei skadd ved at ein hest spente han i ansiktet slik at han fekk store arr på nasen og det høgre kinnet. Han brukte difor gjerne ein tøystrimmel for å skjula dette [sATH: Politimeisteren i Trondheim. Reisepass. Det første passet som nemner dette såret, er frå Trondheim og datert 7.august 1829. Det er ikkje nemnt i eit pass frå fogden i Stjør- og Værdal frå 20.juli same året]” (Arnvid Lillehammer: Kari med Kjeften, Per Hesteskjerar og slektstilhøva deira). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk for den oppklaringen. Grunnen til at jeg spurte er at det i sin tid var ei omvandrende kvinne som skal ha gått rundt i bygda med kram, og som på folkemunne ble kalt 'Nåssåløysa', og tenkte det kunne være en sammenheng, men det er det selvfølgelig ikke. Har heller ikke hørt at denne 'Nåssåløysa' var av reisende slekt så. Noe mer kjenner jeg ikke til ang. denne. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er også ei som ikke hadde orntlig nese.... Sikkert ikke det beste å være utsatt for, særlig om man ble mobbet for sin skavank....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Jonny.Det skal ikke være enkelt. Det du sender meg, er kjempefint.Jeg hadde ikke noe navn på far til Marthe. Bare Mor hennes Anniken Kristiansdatter og ikke noe mer.Det skrives i et Reisepass 1850-1871. Fra Ålesud 28 Juli 1959.Martha Johannesdatter, Eliasdatter. 54 år Fødested Tønseth.Reiser med sin familie, her er hun enke. Etter årstallet og alderen, må hun være født omkring 1805. Mener du at Peder Larsen Wolseggen, er den samme person som Peder 'Hesteskjære'.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her fant jeg henne.(Familysearch)Marthe Pedersdatter dåp 31 august 1806 Tynset, Hedmark. Far: Peder Larsen. Mor: Annechen Christiansdatter.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her er lenke. Marthe, den nederste på venstre side.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 15 (1801-1814), Fødte og døpte 1806, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Lenka virker ikke, prøver igjen.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 15 (1801-1814), Fødte og døpte 1806, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Anneken Christiansdatter død og begravet.Er det noen som kan tyde hva det står. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Ministerialbok nr. 678A06 (1821-1847), Døde og begravede 1823, side 346. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vankelig å tyde ett ord her, ellers leser jeg:(Død 26. April 1823, gravlagt 5. mai 1823.)Anneken Christians Datter Foldalen, Huustroe av en Vevskeebinder ved Navn: Johannes Pedersen Foldalen, begge Ægtefolk omflakkende, og andkomne i Bygden for 3 Uger siden, Konen sygelig, og strax sengliggende hos Lars Halvarsen Morken, hvilket er opgivet av hendes efterlevende Mand, og av Bygdens Folke.....] Lars Roaldsen Torve, foruden av de Mennesker, i hvis Huus hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Jonny, sjølvsagt kan du sitera artikkelen min. Men det er tydeleg at den er for lite kjent. Du Unni burde prøva å få tak i den, publisert i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift for eit par år sidan. Det som står ved Anniken (død 26.4.1823 og gravlagd 5.5. same året) er: 'Anneken Christians Datter Foldalen 66 Aar, Huustroe av en Vevskeebinder ved Navn: Johannes Pedersen Foldalen, begge Ægtefolk omflakkende, og indkomne i Bygden for 3 Uger siden, Konen sygelig, og strax sengliggende hos Lars Halvorsen Morken, hvilket er opgivet av hendes efterlevende Mand, og av Bygdens Folk (..) Boenden Lars Roaldsen Torve, foruden av de Mennesker, i hvis Huus hun døde'. Beste helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til Aud og Arnvid.Ser at hun var gift med en Johannes Pedersen Foldalen. Har du Arnvid en vielse på disse to og barn evnt. På Morken, døde også Wilhelm Fredrik Fredriksen Støleggen, men var ennå ikke født da Anniken Christiansdatter døde.Ser at du henviser til Norsk Slektshistorisk Iidskrift. Er det noe du har skrevet og som jeg kan låne på biblioteket. (Fjerlån). Regner med at det er mye slekt der siden du henviser til det.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du finn artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. 41, hefte 1 2007 s. 3-41. Biblioteket skaffer deg heftet eller kopi av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.