Gå til innhold
Arkivverket

[#66972] Noen som ønsker oppslag i Den Norske Hærs vernepliktige officerer 1864-1933?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Reidar, i alle fall i følge Olympiatoppen var han det. LenkeMen jeg var mer interessert i om han ble befal eller offiser. Jeg vet at han ble banksjef i Christiania senere men familien har lite om han rett rundt 1905. De jeg har snakket med mener han var reserveoffiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Takk i alle fall, selv om det ikke var noe på Olaf Richard Ausen. Kan Bernt Odin muligens være en slektning?Saken er at jeg har en sølvpokal med innskriften:'Erindring fra Eskvadronschefen 1911-13'Jeg vet at den må komme fra familiegrenen fra Levanger, men vet ikke fra hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Svein i 51, ja det ble litt på siden av det du egentlig spurte om, så den anførselen glemte jeg. Men du hadde ei fin lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SveinVestoplandenes regiment (IR 6), infanteriet 2.div., 9.komp.: Gulbrand G. Skattebo, f.20-10-1870, underoff.eks.1894, sersjant 2-4-1898, furer 1-10-1915, kommandersersjant 1-4-1918. Adr.: Valbu Valdres.Sjekker de andre i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Takk Carsten, denne Gudbrand er ikke den samme som ovenfor. Den du har her er gift med eldre søster til min bestemor. Han avsluttet sin militærtjeneste i 1928.PS. 1 Det heter ikke Valbu men Volbu, der hvor jeg er født.PS. 2 Kjenner godt din navnebror her i Bærum.Ser fram til det du kommer med i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål André Jørgensen

Hallo, Carsten!Finner du en Asbjørn Valdemar Andersen (f.1900- 1907) i enten Glemmen, eller Tune i Østfold?Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SveinNår det gjelder Rogne så finner jeg omtalt 2 stk:Vestoplandenes regt., musikkunderoff., Knud Kristensen Rogne (regt.s hornblåser) f.2-6-1864, furer 1-5-1903, fanejunker 1-5-1912. Adr.: Jaren st.Østre Akershus regt., 2.mitr.komp., Peder Gudmundsen Rogne, f.19-11-1880, underoff.eks. 1902, sersjant 1-11-1906. Adr.: Kirkegårdsgtr.3, Kr.a.I merkantilt biografisk leksikon 1939 står følgende: Gudbrand Gudbrandsen Skatteboe, bankchef (Oslo Industri- og Handelsbank, Pløensgt.2, Oslo), f.18-7-1875 i Østre Slidre. Efter endt skoleutd. 5 år på sakf.kontor, derefter 2 år i England. Etabl. egen meglerforr. 1905, aut. fonds- og aktiemegler 1916, drev forr. til 1921, da denne solgtes.Her er også omtale av Thor Skattebo, f.7-3-1882 i Fåberg og Johan Skatteboe f.23-12-1889 i Østre Slidre.Finner også omtale av en underoff. Ole Nilsen Skattebo, f.25-6-1898 Østre Slidre. Hvis du ønsker disse oppl. får du si fra.PS. Navnebror har jeg hilst på en gang, min far Leif (92 år) kjenner han godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Carsten,tusen takk for opplysningene. Den eneste ukjente er Peder Rogne. Takk også for opplysningene om GG. Det bekreftet det jeg trodde. Ingen militær bakgrunn. Det jeg savner informasjon på er Håkon G. Skattebo (1875-1916) som ble gift med min bestefar's søster. Min bror har en uniform etter han. Mulig fanejunker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei. Enda en etterlysning. I 1904 blir sersjant Olaf (Oluf)? Kristiansen f. 1876 oppgitt som far ved en dåp. Oppgitt adresse i Moss. Finner du noen opplysninger om han? På forhånd tusen takk Hilsen Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei. Her er lenken til dåpen, hvis det kan hjelpe deg noe. Har ikke funnet noen 'kandidat' i 1900 tellingen, bortsett fra en Johan Olaf som er i politiet. Iflg. han jeg hjelper med denne nøtten, skal han ha arbeidet på Møllergt.19, men når vet jeg ikke. Lykke til, og takk så langt. TorleivLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei igjen Carsten. Hva kan M- stå for, foran tittelen? og sersjant er jo ikke offiser, men befal så kanskje han ikke er oppført i den boken du har allikevel. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Pål (56)Underoff.kalender 1924: Jegerkorpset (IR 18). 11.komp., Asbjørn Waldemar Andersen f.28-9-1901, underoff.eks.1922, sersjant 1-12-1922, adr.: Rolvsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Finner du noe om Mathias Gerhard Olsen Gjernes f 1877, Edøy i Møre og Romsdal. Iflg de opplysninger jeg har gikk han underoffiserskolen og nådde vist løytnants grad. Om han brukte Olsen eller Gjernes som etternavn vet jeg ikke. Han tjenestegjorde på Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Finner du noe om Mathias Gerhard Olsen Gjernes f 1877, Edøy i Møre og Romsdal. Iflg de opplysninger jeg har gikk han underoffiserskolen og nådde vist løytnants grad. Om han brukte Olsen eller Gjernes som etternavn vet jeg ikke. Han tjenestegjorde på Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Underoff.kalender 1924: Søndre Trondhjems regiment (IR 12), 9.komp.. Mathias Gerhard Olsen Gjernes, har gjennomgått Kavaleriets rideskole og har Hærens skyttermedalje, f.5-8-1877, underoff.eks.1900, sersjant 1-9-1903, furer 1-4-1921. Adr.: Nelviken, Kr.sund N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei igjen CarstenJeg lurer på nok et oppslag. Det gjelder Abrham Ludvig Amundsen, født 1846. Han var infanterikaptein. Lurer på om det står noe om ham i Den Norske Hærs vernepliktige officerer 1864-1933?Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.