Gå til innhold
Arkivverket

[#67193] Lesehjelp ønskes; pantebok for Bergen 1680-1691

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Men da må de som skal på SATromsø i morgen undersøke flere skifter. Kanskje man burde ta en gjennomgang for å se hvilke som kan være aktuelle. Vi kan legge det inn i debatten om skifte etter Skjervøykongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sakset dette fra Troms-slektSkjervøy Bygdebok bd II s. 110 nevnes Ditløf Wrangel f. ca 1604, som oppsitter i Straumfjord, Skjervøy i 1664. Kilde er sannsynligvis skattemanntall.I Skjervøy Bygdebok bd I s. 96 er avbildet en minnestein bekostet av Skjervøykongen, Chr. M. Heggelund, til minne om 'en aktverdig kvinne'. Steinen, som lå i kirkegulvet på Skjervøy, foran kordøren, er bevart, men har nokså slitt (nærmest uleselig) inskript:INRIK (Her u)nder hviler (i Herr)en erlige oc Gud(frygti)ge forneme personer (som) er salige i Christum An(nie) Stefuensdater (sam)les med 2 sine Elsebe Detleftsd(ater) Vrangel oc (Detl)eftsdatter Gud gife (dem) med alle uds ven(ner) en gledelig opstandelse og ærens krone Bekostet af erlig oc velagtede Mand Christen M Hegelund på Skierfø 1663.Bokstavene i parentes er så nedslitt at de knapt er synlig.1. Hvem var Ditlef Vrangel, nevnt i 1664 ? 2. Var denne minnesteinen over hans kone og 2 døtre ? 3. Hvorfor bekostet nettopp Skjervøykongen denne minnesteinen i 1663 ?-Olaf...***Har du prøvd å spørre Nord-Troms Museum eller Nord-Troms Historielag? Kanskje Carl Bentsen på Lauksletta har tips?Mvh Arne***Såvidt jeg husker tilhørte Ditlef den første gren av Wrangel-slekten som kom til Norge, og det passer nok bra med årstallet. Jeg driver for tiden en gransking av alle slektsgrene og kunne gjerne tenke meg en kopi av denne siden i bygdeboka! Så skal jeg se om jeg kan finne igjen Ditlef i 'arkivet' mitt!Med vennlig hilsen Erling Wrangell****Scanneren funker ikke for øyeblikket, men det er ikke nevnt noe mer om denne Wrangel, bare at matrikkelen for 1667 oppgir at Ditløf hadde husdyr, 4 kyr og 6 sauer, og at Hr. Jacob hadde rettigheter i gården. Hr. Jacob var Presten på Skjervøy.Men under Meiland står det:'Jordeboken for 1694, som ble ført av fogden, viser to brukere, Ditløf Ditløfsen, som vel burde bruke slektsnavnet Wrangel, og Michel Jansen, begge med 18 mrk. fiskeleie. Ditløf var sønn til Ditløf Wrangel i Strømfjorden. Mulighetene for å rydde ny jord på Meiland var ikke store etter den tids bruksmåter. De som vurderte gårdene da folketellingen ble ført i 1701 skrev at Meiland var av ringe stand og at det folket skulle leve av måtte de for det meste hente fra fiskeriene. Fremdeles var det to oppsittere, den før nevnte Ditløf, som da var 54 år og hadde en sønn Michel på 14 år, den andre gårdmannen var Peder Larsen, 47 år, og hans to sønner Jon 25 år og Hans 12 år.'Mvh -Olaf...****Hjelper dette oss videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Navnet WRANGEL og minnestenen av 1663 har vaert nevnt flere ganger i denne tråden.Har tillatt meg å avbilde den omtalte minnestenen fra Maurits FUGELSÖY's bok om 'Skjervöy' Bind I som utkom i 1970;

bilete6518.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

INRIK(Her u)nder hviller(i He)rren erlige ock Gud(frygt)ige forneme personer(som) er salig i ChristumAn(nie) Stefuensdater(samen)s med 2 sine(Else)be Detlefsdater(Wra)ngel ock Detl(eftsd)ater Gud gifve demmed ale Guds vener.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt under mitt siste innlegg i trad ° 78.390 vedrorende WRANGEL - HEGGELUND har jeg lagt inn et fotografi av ovennevnte minnesten i Skjervoy kirke. Bildet ble tatt i sommer og jeg legger samme fotografi inn ogsa i denne traden.Ser av ovennevnte at navnet SEMB omtales, - har noen ytterligere opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I forbindelse med HOFNAGEL, jfr. trad # 83.631, og gjennomsynet av borgerbok for Bergen by kom jeg over folgende;- Henning CASTENS, Meldorp i Ditmarsken, - 4. April 1655- Jan Ludolf CARSTENS, Braunsehwig, - 16. August 1677- Jacob Jacobsson SEMB, Bergen, 5. Mars 1685- Herman SEMB, Bergen, skipper, 21. Mars 1689- Henrich Jacobsson SEMB, Bergen, 10. Juni 1689- Hans CASTENS, Bergen, gullsmed, 28. November 1692Legger ut dette da bade CASTENS og SEMB er nevnt her, -samt med en lignende tekst i WRANGEL-traden # 78.390.Muligens var disse opplysninger allerede kjent, - men kan kanskje vaere til nytte for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.