Gå til innhold
Arkivverket

[#67217] Dorph _tydehjelp


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Er det noen som vil hjelpe meg å tyde så mye som mulig om dåpen til Niels, sønn av Niels Dorph?Venstre spalte, midt på.Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Med noe forbehold mht etternavn:Min ærv. Medtienis Hr. Niels Dorphs barn ved Nafn Niels. Test: Min Hustru Anne Margrete Grüner, Anne AsbiørnsD. Jyøgstad(?), min Søn Christian Hanssen och Christen Uchestad(?), fød Natten til d. 10. Jan. Klocken ungef. 11.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk igjen Else!Faren Niels tror jeg er senere Biskop i Akershus, hans kone har jeg notert Karen Jensdatter Gruner.Ser ut som det er prestens kone her som heter A.M Gruner.Sønnen Niels tror jeg er den Niels som ble sogneprest i Land fra 1734. Prøver å samle noen av alle løse tråder på Dorpene mine.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk igjen Else!Faren Niels tror jeg er senere Biskop i Akershus, hans kone har jeg notert Karen Jensdatter Gruner.Ser ut som det er prestens kone her som heter A.M Gruner.Sønnen Niels tror jeg er den Niels som ble sogneprest i Land fra 1734. Prøver å samle noen av alle løse tråder på Dorpene mine.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Presten er Jens Mogensen. Barna tok morens navn (Grüner) og sønnen Christian ('Min Søn Christian,' det er et komma etter Christian) er døpt Peter Christian Grüner, senere sogneprest til Romedal. Prestens og Niels Dorphs koner er søstre.Jeg kjenner en del til familiene, men ikke 'de lokale' i Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tusen takk Geir! Da er de plassert.Vet du hva slags slektsrelasjon de har til Fogd Peter Frantzen Dorph? Døpt 28 juni 1703 Oslo domkirke, sønn av Frantz Petersen 1664 og Maren Knudsdatter 1663.Jeg har ganske mye, også spurt en del i forumet før,men fortsatt mange spørsmål.Det største er vel hvem som er besteforeldre til Fogden...Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk for innspill,Torill! Jeg vet at Fogden 'har' en sønn på Elverum, Frantz Wilhelm var det vel. Det er ei stund siden jeg holdt på med dem,skal sette meg ned å bli kjent med de på nytt.Hadde et lite håp om en mulig snarvei via alle dere om å få svar på om og hva slags slektskap det er mellom Fogd Peter og Sogneprest Niels i Land.Vet det er uløst hvem som er foreldre til Grovsmed Franz,fogdens far,så der har jeg lite forhåpninger.Jeg har notert meg tema 62777-62797-62788=Dorph.Kommer helt sikkert tilbake med nye spørsmål når jeg kommer igang!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Slektstavle over familien Dorph av F.E.Hundrup finnes på Statsarkivet i Hamar.Oversikt over alle de 442 slektbøkene har jeg på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det ser ut som salige Hundrup har vært død lenge, så det er mulig jeg skanner slektstavlen og publiserer den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Lars Ove,TUSEN TAKK!Nå ble det både julekveld og nyttårskveld på en gang her:-))Du er snill!Og takk for tips, Odd Roar!En god kveld ønskes alle mine hjelpere! Gjett hva jeg skal gjøre? ;-)Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Odd Roar, du skriver bl.a. 'Deres søster Maren er g.m. Lars Larssen Heide, fut på Romerike'. Her er vel en sammenblanding. Hun ble første gift med fogden Hans Andersen Heide og deretter etterfølgeren Lars Larsen Riis. Det var også noe annet jeg stusset på (vel å merke etter hukommelsen), det får jeg kontrollere og komme tilbake til.Og til Hilde i (9), den slektsrelasjonen kjenner jeg ikke - av samme grunn som du selv nevner at grovsmeden i Christiania har ukjent opphav (kom til byen på 1690-tallet, gift 2 ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Når det gjelder foreldre til grovsmed Frants Petersen Dorph, 1664- 1752 og hans kone Maren Knudsdtr 1663-1753. De har 3 barn som jeg vet om. 1. Kirstine døpt 6/11-1700 i Domskirken 2. Peter Frantzen Dorph døpt.28/6-1703. 3. Emich,Emmich,Emmiche Frantzen Dorph f.ca.1705 - d.18/1-1786, skifte påbegynt 19/1-1786- avsluttet 27/3-1787.Ett inntresant spor kan være en av fadderne til Kirstine. Maren Emmiches, hun vil jeg tro kan være mulig kandidat som bestemor til disse 3 barna, (spørs da om det er på mor eller far siden.)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han og Maren Knudsdatter hadde også sønnen Hans Jacob (døpt 24.05.1707 i Vor Frelsers Kirke).Maren Emmiches var Maren Knudsdatter gift med Emmich Jørgensen Sparre. Bestemor til barna var hun ikke, hun kan selvsagt være søster til moren, men familie er mindre brukt som faddere i Christiania (utelukket er det absolutt ikke). Til info kan tillegges at Sparre kom fra Aurskog, men paret giftet seg i Hellig Trefoldighets Kirke 01.10.1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.