Gå til innhold
Arkivverket

[#67217] Dorph _tydehjelp

Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men en forbindelse er det, Emmich Dorph var et av vitnene i Opsloe da Elisabeth Riis ektet Ole Meyer 17.05.1757. Hun var enke etter ekteskap med Clemen Heide, bror til Hans Andersen Heide som i 2. ekteskap var gift med Maren Olufsdatter Dorph på Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Permanent sidelenke: Lenke Tror Maren Emmichesdtr også var fadder til fogd Peter Frantzen, midt på h.side,v.spalte.Står det ikke Emmichesdatter på en fadder til?Er fristende å tro at det er godt i bruk på besteforeldresiden...Henger jo ihop dette ja, ser jeg har notert Maren Olufsdatter Dorphs 2 ekteskap med Lars Larss. Riis 1707.fogd Ø. Romerike.Jeg takker for all hjelp, og forsikrer dere at ikke et ord går tapt.Du har jo hjulpet meg mye før, Tom, og det er jeg evig takknemlig for!Men jeg har dessverre ikke kommet et hakk lenger med grovsmed Frantzs foreldre og evnt. kobling til presterekka bakover!Hadde jo vært moro å klart det da?!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det bestemt står 'Maren Emmiches' hvilket betyr Emmiches Maren, altså i dette tilfelle Emmich Jørgensens kone Maren Knudsdatter. Den siste er imidlertid en Emmichesdatter, men jeg forstår ikke sammenhengen du ønsker å påpeke. Og så vil jeg en gang til si at bruk av fadderskap i Christiania hadde som hovedregel helt andre motivgrunner enn det man finner på bygdene og følger følgelig et helt annet mønster. (Så også oppkalling hvor andre elementer spiller en vesentlig rolle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved atter et søk på FS kommer dåpen til Peter Frantzen Dorph 1703 opp både i Hov i Land og Oslo Domkirke(Oslo D.krk er jo rett) Min Frantz ble viet i Oslo Domkrk 26 april 1700,innførsel i kirkeboka ok.Vielse ca 1702 på en Frantz Petersen død 1752 og Maren Knudsdatter er også registrert i Hov i Land.Samme par?Jeg tolker dette som sterk tilknytning til Hov i Land?Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk til deg Geir for opppklarende svar.Beklager at jeg ordla meg uklart,mente at siden dette Emmichesnavnet går igjen på både fogdens bror og faddere i to dåper, var det lett å tro på at det var et nært familienavn.Da lærte jeg at tradisjon i bygd og by var forskjellig, da som nå! Takk for at du hjelper meg:-))Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du har funnet på FS er dessverre bare 'håp og tro' og stemmer ikke. Grovsmedens andre kone, Maren Knudsdatter ble helt riktig begravet 26.02.1753 (glem at en viss person har skrevet 'Kirsten Jensdatter?' over, det er navnet på grovsmedens første kone i Christiania), noe som viser at det er tale om samme par. Vedkommende har sikkert skrevet av mindre seriøse sekundærkilder som så mange andre av innsenderne til FS. Så tilknytning til Hov får du nok dessverre ikke gjennom denne FS-'opplysningen', den er feil. (PS. Det hender absolutt at det står korrekte opplysninger fra innsendere også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Fint å få svar på,har lurt på dette lenge og ikke turt å bruke det.Bedre med ei'lita'og korrekt tavle, enn ei stor og feil, ikke sant!Takker igjen!Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Geir, du skriver (21) at Frantz kom til Christiania ca 1690. Kirsten Jensdatter er hans første kone i Christiania.(32)Har prøvd å lete frem vielse til disse to, evnt barn og evnt begravet(Kirsten Jensdtr)Hovedsaklig lett i kirkebok Oslo domkirke.(uten hell)Kan jeg spørre om du (eller noen andre) har en ledetråd?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse 25.06.1696 (Byens Rådhus, ingen kirke i byen til annet enn begravelser på dete tidspunkt), hun begravet 07.11.16969 i Vor Frelsers Kirkegaard. Har ikke kontrollert, men si ifra om du ikke finner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Da dette jo handler generelt om Dorph. Har du følgende? Anna Olufsdatter Forph, søster til biskoppen Niels, bliver gift 30. marts 1710 i Nannestad til Anders Sørensen Falch i Strømsø (vielsen foretaget AF broren, den senere biskop). Talrig efterslægt både i DK og No. En sønnedatter Elisabeth Møller bliver 21. maj 1780 i Strømsø viet til købmand Niels Dorph Heide. Han må vel hænge sammen med Heide nævnt ovenfor (hvordan ved jeg ikke). mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Dorph Heide var sønn av Berent Heide som igjen var sønn av Johan Runchel Heide som på sin side var sønn av fogden Jens Heide.Anna Olufsdatter Dorph var forøvrig gift etter Falchs død(med presten Mads Outzen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Geir og Tom B. Takk for svar, beklager at jeg ikke har fått svart før nå.Fant vielsen til Frantz og KirstenPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Øverst h. side, h. spalte. Står det egentlig Ped(t)ersen på ham?Begravelsen hennes ble det verre med,jeg er så dårlig på å lese noe av dette med sikkerhet. her er Vaterland nov 1699, men kan ikke se om det står Kirsten Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsens tekst: 'Frantz Peddersens quinde med tolf (= 12-klokken) Klochen og de 2 smaa' (I tillegg fantes 'den store klokken', står det med alle klokker er den inkludert).Ved vielsen står det helt riktig Pedersen (Dorf) på ham (og Kiesten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!En liten diversjon; vet noen noe om familierelasjonene til fadderen Maren Knudsdtr, Emmich Jørgensen Sparres kone? Innlegg 25 m. fl. Hun er nemlig ukjent i Sparreforskningen.Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

For ikke å divergere for mye er her min mailadresse så kan man kontakte meg her og ikke ødelegge tråden.Mvh Gineginepunktumolsenkrøllalfa på hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Hilde!Her og vidare nedover har presten gløymt å føre opp namnet til barnet, farsnamnet til mora, & c.Kona til Frands Pittersen er Maren. Fadderane er Susanna Bergman og Maria[,] Olle Holters [Kone].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Gunnar, Tusen takk! Da er det nok ikke min Frantz,dessverre. Han er gift med Kirsten Jensdatter på dette tidspunkt, og først i 1702 blir han gift med Maren. Litt pussig:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.