Gå til innhold
Arkivverket

[#67229] Skiftet etter 'Skjervøykongen' Christen Michelsen Hegelund, datert 18.2.1695?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

25: Vet egentlig ikke hvor faren Mickel Christenson Hegelund (født ca. 1600, død ca 1660) var prest, da jeg ikke finner ham i NSTs norske prestehistorie: Lenke, og Dansk prestehistorie ikke lenger ligger ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vigerust:Utliggere i Nordland:Jens Michelssøn Hegelund, betalte rd 1-2 i byskatten 1684.Hvor får man fatt i denne:Koppskatten for Trondheim by, 1645 (Datareg.) (Dis-Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for påminnelsen, Thomas.Iflg den debatten du viser til påvises det jo fra alle hold at Mickel Christensen Hegelund overhodet ikke er kildebelagt som prest. Innlegg 157 konkluderer istedet med at han kan være den s.s. var borger i Viborg 1624 og i Ebeltoft ca 1627-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men,Hulda Figenschoug skal ha funnet Michel Christensen Hegelund i et skattemanntall fra 1645, mener jeg det var, og der CMH er nevnt og da bosatt i Hell i Trøndelag. Hvor kan må få sjekket dette manntallet? Er det hos Statarkivet i Trondhjem?Er det noen som vet hvor får man fatt i denne?Jeg tror nå at det må være: Koppskatten for Trondheim by 1645 (Datareg.) (Kilde: Dis-Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian's innlegg # 29;- 'Indeed' Christian, - og du kan tro jeg har sökt etter han i Viborg.Vedlagte fotografi av Viborg Domkirke er tatt i Juni 2008.

bilete6521.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 30,Stemmer med det jeg har notert om Michel tidl, og er angitt i innlegg 25, der det (feilaktig) kan se ut som om det var sønnen Søren (ca. 1632-7. aug 1691) jeg refererte til (bosatt i Bergen/Nordland).Michel kan m.a.o. ant. ha flyttet fra Ebeltoft til Trøndelag ca. 1640-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(32) Det er korrekt.Har nå laget et eget tema der jeg etterlyser noen manntall, også for Skjervøy. Fordi CMH skal ha hatt flere barn, også sønner i 1664-1665.En ting er at det er oppgitt at epitafiet er fra 1664, men det må være feil. CMH giftet seg vel for annen gang ca 1680, og begge hustruene skal angivelig være med på epitafiet.Dersom det er korrekt, slik Michael skriver, skal CMH også ha en sønn Tosten. Ser vi i manntallet for 1702 så er der 3 Michelsen Hegelund, mellom 19 og 30 år. De må i så tilfelle alle være f etter 1664. Her er nok mye arbeid som gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dessuten har den eldste sønnen prestekrage på epitafiet, noe som kan indikere at det er CCH (Avaldsnes) f ca 1655, utn. til prest 1. gng 1677 i Lødingen. ACH (Avadsnes) skal være f ca 1665 (36 år i 1701). Barna med Maren Castens skal være f på 1680-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men er det feil da at CMHs 2. ekteskap med Maren Castens var så sent som ca 1680, og at barna han fikk med henne var f på 1680-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Maren Castens overlevde nok CMH, siden hun ble gm Hr Jørgen Gries siden. Hennes sønn Jørgen Hegelund, var som vi vet, skipper på en av Hr Jørgen Gries' jekt. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=db12011702&gardpostnr=87&personpostnr=218&merk=218#ovre>LenkeLenkeLenkeog han og broren Christian bodde med stefaren Jørgen Gries i 1702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da vet ikke jeg hvor Hulda Figenschoug har dette fra, eller kanskje hun er blitt sitert feil. Må se hvor denne kilden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnfrid's innlegg # 40;- undrer på om ikke dette (MCH og koppskatten) var opp i den mer 'hete' HEGGELUND-tråden ¤ 43.462?!Skal se litt naermere etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 33: Kan ikke huske å ha sett Michaels innlegg om dette, men ville selv tro at ihvertfall den 'Tosten Christensen Hegelund (30) leilending på Skougsfiord og Micheluig i Helgøe sogn Helgøe Tingsted, Troms der han Bruger en liden handel med det hand blifuer Cred: fra Berg' som vi finner 1702-manntallet for Troms var sønn av Christen Mortensen Hegelund (ca. 1630-før 30. juni 1696) i dennes 2. ekteskap m. Catharina Thorstensdatter, og dermed oppkalt etter hennes far--.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kan ikke finne noen henvisning til koppskatten av 1645 og en MCH i Tröndelag hverken via Hulda's bok om FIGENSCHOU eller i korrespondansen i.f.m.arbeidet med boken.Imidlertid nevner hun nettbelöpet i skiftet til Skjervöy-kongen av 1695, nemlig rdl. 3.431-4-4.- faktisk en stor sum penger på den tiden.Kommer tilbake med mere nytt om selve CMH-skiftet som nå er underveis til 'Europas hovedstad'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som referert til i innlegg # 44 har min 'fjerne' DANNEFAER-slektning (som også er en HEGGELUND-etterkommer) bestilt kopi av orginalene av skiftet til CMH av den 18. Februar 1695.Dessuten viste deg seg at skiftet allerede er transkribert og dokumentet er underveis med posten!Spennende, - en kan bare takke og bukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Thomas,Er det noen som kan hjelpe meg å finne tilbake til hvor jeg leste at en prest ved navn Michel Jensen Hegelund var f 1604 i Trondhjem. Har bladd gjennom begge Erlandsen sine bøker, men finner det ikke igjen. Han finnes ikke hos NSF, så vidt jeg kan se.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tenker at, dersom det er slik jeg tror, nemlig at Thomas har Figenschoug-boken, må han kunne finne ut om det er korrekt eller ikke at Michel Christensen Hegelund er n der utfra en samtidig kilde. Så, denne Michel Jensen Hegelund, jeg mener å ha lest om, må vel være Karlsøy-presten, og at jeg enten har lest feil årstall eller at det står feil årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi skal vel ha lit moro på gud-skje-lov-kvelden også. Jeg søkte etter et bilde av Skjervøy-ringen, og da fant jeg denne fra en av disse nymotens bryllupssidene:'Vi har valgt ut Skjervøy-ringene, sagn etter Skjervøy- kongen. Og denne ringen skal vist nok være funnet i grotten hvor kongen bodde. Disse ringene får man bare kjøpe på Skjervøy. Ringen snor seg runt fingeren på en måte, og jeg synes den er veldig spesiell. Skjervøydronning'

bilete6527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.