Gå til innhold
Arkivverket

[#67280] Peder ingvald Øien f 1885, Talvik, Finnmark


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...oppfølgingsmelding :-)statsarkivet i trondheim kunne ikke finne registrert noen bidragssak på Hansine... så da endte den muligheten i en blindgate..har sendt forespørsel om skibsruller, men ikke noe svar ennå...(men jeg holder fortsatt på med mitt, med ett og annet avstikk til andre svarte hull på slektstreet.. :-))mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg kom over denne lysningen i Bakklandet: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Lysningsprotokoll nr. 604A16 (1916-1921), Lysninger 1920, side 54. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5320&idx_id=5320&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke: LenkeLysningen gjelder Daniel Martin Øien og Dorthea Petersen. Det som er interessant her er at brudgommen er lagerformand ved N.fj.ds selk's proviantlager, altså Nordenfjeldske Dampskibsselkabs proviantlager.Denne Daniel Martin er født i 1884, Bakklandet og ved dåpsinnførselen er ikke navnet Øien nevnt, se nr. 71: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C03 (1870-1885), Fødte og døpte menn 1884, side 117. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei randi...a-ha, der har vi en martin, født i riktig periode, med tilknytning til nordenfjeldske...navnet er notert og vil bli undersøkt nærmere.takk takk!anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei Ingebjørgkan jo være han fikk en sønn eller sønnesønn som fulgte i fars/farfars fotspor.. og denne nøtten er av typen 'alle tekelige, og utenkelige, spor må følges opp...'upåklagelig engelsk :-), selv om jeg holder en knapp på et uttrykk fra tv serien sorte orm, og kaller det; A wild stabb in the dark' :-)anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Lovende, Anders! nr 27: den ene fadderen til Daniel Martin heter Marie Nilsdatter Øien, sikkert en søster av faren.Her er konfirmasjonen til Daniel Martin Lenke det er skrevet en del på bosted og foreldre der, men jeg klarer ikke å lese hva det står, kun .... flyttet til Bloksberg.. håper du/noen tyder skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Likedan; Daniel Martin ble født utenfor ekteskap. Hva står etter farens navn Jonas Nilssen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ref (12) : Den Peter Øien som bor i Leistadsgate 2 i 1900 er den samme som senere bor i Sodemannsgate 2. Her er han i 1925:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=ft16011925&gardpostnr=10221&personpostnr=44197&merk=44197#ovre>LenkeHer er hans dåp: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen.her kommer det mange gode forslag som må skjekkes opp, håper at min siste henvendelse til statsarkivet/skibsrullene kan gi noen svar.men, jeg er sikker på at jeg skal knekke denne nøtten, særlig med alle som kaster gode forslag i min retning her inne.. :-)dere kommer over mye som har gått meg hus forbi...så her er en liten oppsummering av hva vi 'vet';navn (i sansynlig rekkefølge) Martin (i følge kirkebok, konfirmasjon) Johan (i følge melhusboka) Peder (i følge gjennlevende slektninger)født 1885 (i følge kirkebok, dåp)yrke Matros (i følge kirkebok, konf.)og det er vel det hele, men vi har også en sansynlig kobling til NFDS. men det vil sikkert ev funn i skibsrullene kunne avsløre...hvis ikke går jeg drastisk til verks og tar DNA prøve av alle etterkommere etter alle som het Øien i 1910.. :-)mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.