Gå til innhold
Arkivverket

[#67296] Drapet på Madame Hegelund i Trondhjem i 1827.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Randi, da kan det vel se ut for at vi nærmer oss et gjennombrudd. Henrik, som etter sigende skulle ha smittet sin kone, Gunhild, med en 'avskyelig syge' før 1827, skal ha dødd i Hadsel mellom 1829 og 1836. Han er ikke innført i noen av KB der. Jeg vil tro at han da kan ha vært på et sykehus. Hvor kan det evt ha vært?Til dere Hegelund-jobbere; hvor kan vi tenke oss at Rasmus Hegelund, død 15-7-1725, skifte holdt på gården Lilleuglen i Klæboe Præstegield, kommer fra?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

En mulighet er at Henrik Heggelund ble overført til Trondhjems Hospital som også tok inn utenbys pasienter. Men jeg fant ham ikke begravet der 1829-36. Ellers er det endel der som har diagnosen radesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

51: Vanskelig å si hvor Rasmus kom fra, foreløpig. Men det var flere uplasserte Fredrik Hegelund der ute på den tiden. Konsumpsjonsskriver Trondheim ca.1776, stempler og tollbetjent ved tollboden ca. 1749 Steen Steensen Parelius (f. ca. 1708 Danmark - død 28. sept. 1785, begr. 5 Oct 1785 på Vor Frue kirekgård, Trondheim) skal etterhvert ha blitt g.m. sin husholderske 5 Feb 1782, Karen Fredriksdatter Heggelund (ca. 1737 - 28 May 1818 Thomas Angells Stue, Trondheim, begr. 4 Jun 1818 Trondheim DK, 81 år gml.) De skal ha fått 1 sønn sammen i 1774, og 3 barn til før ekteskapet.P.S. Jeg går ut ifra at hun ikke er den s.s. Karen Fredericha Blix Fredriksdatter Hegelund (1735-1801) g. 1760 m. Otte Pedersen Gram (1721 Nordeidet, Karlsøy, Troms - 1788 Lanes, Langesund, Ringvassøy), men finner ikke hans dødsfall under Karlsøy, kun broren Mads Pedersen Gram Nordeidet, begr. 2. juledag 1787 Karlsøy (igjen m. sønnen Jørgen Madsen Gram g. 3. nov. 1787 s.st. m. Berit Endresdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg vet ikke om dere har sett det, men en Friderich Hegelund får flere barn i Klæbu, Anne 1753, Anders 1749, Anders 1750, samt flere som døde uten navn. Den siste i 1766. Søk på RHD.Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Henriksdt. Solberg kom forøvrig fra Solberg nedre på Leinstrand. Hennes far er Henrik Altssøn Kregnes (Kregnes Oppigard, Melhus) og Berit Olsdt. Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Ingebjørg. Jeg visste ikke at man kunne søke i KB også på RHD DØPT Klæbu sokneprestembete/618.A01 1749 Anders Heggelund GRAVLAGT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1749 Heggelund* Heggelund Lille drengebarn. Far Corporal Heggelund. DØPT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1750 Anders Heggelund GRAVLAGT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1752 Fridrichs.* Fridrich Heggelund DrengebarnDØPT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1753 Anne Friderich Heggelund GRAVLAGT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1754 Fridrichs.* Fridrich Heggelund Drengebarn. GRAVLAGT: Klæbu sokneprestembete/618.A02 1766 Heggelund* Heggelund Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

55: Det vet vi jo. Nå er det snakk om hvor hans farfar Rasmus kom fra, eller? Rasmus døde 15 juli 1725, og spørsmålet er da om han er i slekt, kanskje en onkel, av Karen Fredriksdatter Heggelund (ca. 1737 - 28 May 1818).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mener jeg så et sted at Rasmus, la oss kalle han d.e., var født i Danmark. Var det i Ovenstad, mon tro? Nei, men der står det at han var'Underoffiser ved generalmajor Rosenovers regiment i 6 år. Løytnant ved Viborgske bataljon i 11 år. Premierløytnant ved oberst Lottings regiment til 10.4.1719, da han ble forsatt til Norge som kaptein ved 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment og sjef for Klæbuske kompani. Avgigg derfra i 1725.'That's it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ikke KB for Klæbu før 1741. Jeg har leitet i KB for Trondheim, i tilfelle Rasmus barn kunne være døp der, men har ikke funnet dem.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er disse kildene for perioden, men om de kan skaffes vet jeg ikke:Soldatmanntall, 1727 (Klæbu) og Matrikkelen, 1723 (Klæbu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Nå har jeg fått en mail fra Johan Borgos. Han sitter ikke på PCen hjemme, men han klarte å finne dette:'- Henrik Heggelund (f. ca. 1786) gifta seg 20.11.1828 med Anna Bergitte Sandnes. Han døde 05.03.1835.- Også mora hans, Marit Solberg, døde i Hadsel (15.03.1827).- Henrik og Anna Bergitte fikk to barn, Martin Betzius (1829-1874) og Henriette Amalie (f. 1832). Begge var gift.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Olsen

Til nr. 51 Henrich Heggelund var handelsmann på Steilo i Vesterålen. Han kullseilte og druknet i Hanøysundet på vei fra Lofoten til Vesterålen og Anne Birgitte skrev flg. nekrolog: 'Sørgeligt blev det min tunge Lod at bekjendtgjøre for fraværende Beslægtede og Venner, at Døden berøvede mig min kjere og uforglemmelige Mand, Nordlandshandler Henrik Heggelund, ved på en Reise til Lofoten at kuldseile i Hanesundet den 5te Marts d.Aa, i sin Alders 49de Aar og efter vort 7 aarige Ægteskab hvori Gud velsignede os med tvende Børn, der endnu ikke kan skjønne Savnet af deres ømme Fader. Haabet om Gjenforeningen Hisset er en Trøst for mig, som med mine Smaae kun seer en mørk fremtid imøde.Gaarden Steilo paa Ulvøen i Vesteraalen 15de Marts 1835. - Paa egne og tvende Stedbørns Vegne Anne Bergitte Heggelund, født Sannes'.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den Odd,pussig at han ikke er oppført i KB.Nå har jeg vært gjennom KB for Viborg Amt, Nørlyng Herred. Der er faktisk ganske mange sogn i 1714. Jeg finner kun en Olluf med far Rasmus (forøvrig nesten ingen andre med navn Olle eller Olluf);Dette er i 1715 i Vorde sogn:

bilete6541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

HANØYSUNDET, der Henrik kullseilte, er ved I i Ingelsfjorden i (29), Via 1 er STEILO. Så han var ikke langt hjemmefra. De kan vel likevel ikke ha funnet han, for da hadde han vel blitt gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar sønnen Baltzer Meitzner kan være oppkalt etter denne karen: Lenke som også var ved det Viborgske infanteriregiment - og kom til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Olsen

Dette blir jo litt frem og tilbake, om å gjøre å ikke miste tråden, - men først nr. 25: Ane Birgitte Sandnes var født i Trhjem 18.01.1806, døpt i Domkrk 02.02.1806 og død på Steilo 08.03.1883. Hun var datter av snekkermester Ole Sandnes og Beret Paulsdtr. Foreldrene eide og bodde i Dronningensgt 12, i Trhjem.Henrik Heggelund kjøpte Steilo øvre på 1830-tallet. Han og Ane Birgitte fikk 2 barn: Martha B. i 1828, og Martinius B. i 1829. Martha ble gift Næss og slo seg ned i Svolvær der mannen var ansatt i Postverket mens hun drev hotell eller gjestgiveri. Martinius ble en fremtredende mann i Hadsel, først ordfører, deretter stortingsmann 1868-1873.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.