Gå til innhold
Arkivverket

[#67296] Drapet på Madame Hegelund i Trondhjem i 1827.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Flott.Her har jeg laget et kart.Start er Offersøy, hvor Krogene holdt til, Via 1 er Steilo der Henrik Heggelund synes å holde til, mens Stopp er der hans 2. kone Anne Margrete kom fra.

bilete6534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(28) Nei, jeg tror nok det e han Rasmus Andreas som er f i 1757 nr 2 (13).(27) Hvor er Borge, og hvem mener du Maren i tilfelle er. Søster til Rasmus Heggelund d.e., far til Baltzeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

ok. Tenkte han kunne være en far siden hans bror Christen Hansen Hegelund var bosatt på Stave i Dverberg Lenke.Jeg vet ikke hvilken Rasmus Hegelund som er hennes far. Borge ligger på Vestvågøy (Lofoten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg må vel finne dåpen til Henrik for å være sikker. Han skal altså være f ca 1788, av en Rasmus Heggelund og Marit Solberg. Hun var enke og gjengift med John Olsen Sannes i 1801, bosatte i Trh. Sånn sett passer det at Rasmus Andreas døde i 1792, og Hanrik var f ca 1788. Rasmus Andreas døde i Støren, men Henrik kan jeg ikke finne blandt døpte der. Rasmus Andreas: 1778 Trh nasjonale infanetriregiment. Fra 1.5.1789 pr.l. ved 2. Trondhj. Nasj. Inf. reg. ved Støren Kompani. Død 1792. Han fikk altså et uekte barn i Malvik i 1786, da han også står oppført å være ved Størens komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, det betyr da at den Rasmus Andreas Heggelund som var f 1757 og som døde 1792 ikke kan være Henriks far. Dette er vel helt klart en lillebror av Henrik f 1794.Mao så skal Rasmus Heggelund ha dødd mellom 1794 og 1801, da Marit Solberg var gjengift med John Olsen Sannes. Ser forresten at der er en Sannes som fadder også.Tusen takk Randi.Men vet du om der finnes noen kilder som ikke er opplyst om på DA og DIS fra Trondheim i denne perioden?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Michael,der var da ingen Fredriksen / Fredriksdatter som faddere, så da spørs det hvor vi skal lete. Kanskje en Fredrik Heggelund i 1701, men der er vel ikke 1701-manntall for alle steder.Kan vi tenke oss at Fredrik var fra Nordland, jeg menr siden Henrik dro dit. Men det kan jo også være stefaren, Sannes, som kom fra Sannes i Hadsel, der Henrik hentet sin 2. kone.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til Mad Gunhild Heggelund, og dette at hun tok ut skilsmisse fordi Henrik hadde smittet henne med en avskyelig sygdom. Henrik har jo levd i beste velgående i en god del år, kan det se ut for, og fått en sønn, Martin, i Nordland. Kanskje Gunhild pådro seg sykdommen et annet sted....Hvordan forholdt dette seg i Trh på 1820-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Rasmus Hegelund skal iflg. skiftet 1. aug. 1725 på gården Lilleuglen i Klæboe prestegjeld (etter ordre av 16. juli s.å. (Skifteprotokoll for Trondhjemske Infanteriregiment 1719-1791) ha hatt barna Olle Nicolay (11), Balzer (4) og Fredrich Christian (2).Her døper ant sønnen Olle Nicolay (f. ca. 1714) en sønn Jørgen Rasmus: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ser også det akkurat på Nermo at Baltzer har en bror, uten at Per har f år og andre data på han, som heter Fredrik. Det er trolig, pga Rasmus-navnet, Henriks far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Hvis den avskyelige sykdommen var syfilis, kan man jo godt leve lenge med den, føle seg rimelig frisk i årevis inntil det tredje stadium begynner. Hypotetisk sett kan det forklare madame Heggelunds personlighetsforvandling fra en brav og vindskipelig kone til en løssluppen drukkenbolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Det som undrer meg er jo at Henrik var så oppegående i lang tid. Gift på nytt og fikk sønnen Martin Bertinus Heggelund 9.5.1829, og han levde til 14.10.1874, iflg Gravminnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Ser at Johan Rasmus døde på Hassels Hospital i 1843. Hospitalet ble opprettet for radesyke (langtkommen syfilis hvis jeg har forstått det rett) allerede i 1785. I 1826 var det primært for spedalske og radesyke, men også for andre sykdommer etterhvert. Lenke til SUSH møtet 7.ppt hadsels hospital&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Solberg 60 år i 1865 på Steilo er nok identisk med Anne Birgitte f Sannes som Henrik Heggelund g seg med i 1828. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f61866&gardpostnr=331&merk=331#ovre>Lenke Her blir hun gift 2. gng i 1836 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her får hun og mannen, Sven Solberg, sønnen Ove Sophus i 1836 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.