Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#67493] Tysk menighet i Kongsberg - 1600-tallet

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble i 1676 forsøkt opprettet en tysk menighet i Christiania, i den forbindelse nevnes foruten Bergen at en sådan også var etablert i Kongsberg. Er det noen som kjenner nærmere til denne og eller eventuelt litteratur tilknyttet menigheten og dens historie. (Jeg kjenner til at det også i Telemark fantes en mindre tysk menighet på 1500-tallet). (Kilde Historisk Tidsskrift 2 (1872) s.336)

Gjest Remi Pedersen

Det var gudstjenester på tysk i Kongsberg fra 1624. Kong Christian IV bestemte at det da skulle bygges en kirke i den ferske byen. Kirken var ferdig i 1631. Før det ble gudstjenestene holdt i en del av kongeboligen. Det var kun tyske prester i Kongsberg helt fram til 1652 da den første danske presten ble ansatt og etter det var det parallelt danske og tyske prester i byen helt fram til 1771. Da ble den tyske prestestillingen fjernet.Jeg vil ikke kalle det for en 'egen tysk menighet'. Det var faktisk kun tyske prester de første 28 årene i den nye byen. Og fra 1652 til 1771 var den danske og den tyske trolig likestilt og de holdt sine gudstjenester i samme kirke.Årsaken til tyske prester var nok den store 'importeringen' av tysk arbeidskraft til Sølvverket. I starten trengte de folk i de ledende posisjonene innen sølvverket som faktisk hadde erfaring med gruvedrift og det måtte de til nåværende Tyskland for å finne.Remi

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk Remi. (I mine øyne var dette en tysk menighet 1624-1771 slik jeg oppfatter din beskrivelse). Vet du hva som er bevart av skriftlige kilder fra denne kirken og/eller om den finnes beskrevet mer detaljert enn det er mulig å gjengi her?

Gjest Remi Pedersen

Jeg sakser litt fra boken 'Kongsberg kirke - Bergstadens juvel' forfattet av Gunvor Thingstad Bøen og Hølje Bøen, utgitt av ARFO 2003.Side 17: Frem til bybrannen i 1631 gikk de tyske berggesellene til kongeboligen for kirkelige handlinger, men de norske måtte gå den lange veien til Hedenstad kirke.Side 19: Altertavlen i den gamle kirken, malt av Adam van Breen i 1633, er nå i Lyngdal kirke. (Lyngdal i Flesberg kommune. Remis kommentar.)Ellers så står det i grunn lite om selve menighetsarbeidet til prestene. Det står litt om krav til arbeiderne ved kirkegang og om rangordningen i kirken.De tyske prestene i Kongsberg var: Peter Fransen Muller 1628-1653. Egidius Johansen Høyer 1654-1682. Johan Balthazar Hoffman 1683-1699. Johan Michael Wiese 1699-1713. Caspar Wildhagen 1713-1742. Peter Henrik Cold 1743-1770.Kirkeboken for Kongsberg starter i 1696. De tyske og danske prestene skrev sine kirkekelige handlinger i samme kirkebok.Hva SAKo og RA kan sitte på av arkivmateriale angående tyske presters aktiviteter er jeg ikke sikker på, men du kan jo se her: [url="http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_arkiv.php?qc=bc3b9deb38c5a2dd7a52c25ddc10c474&arkivenhetid=1332158>LenkeRA sitter på alt av Kongsberg Sølvverks papirer. Sikkert noe om kirkens og prestenens aktiviteter der også, men det blir litt å bla igjennom:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.