Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#67529] tyding av kirkebok, Lardal, dåp 1750

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Ja, da har vi tydet likt.I FT 1801 er Sørens alder oppgitt til 49 år.LenkeJeg synes jeg har sjekket kirkeboka grundig, men har ikke klart å finne dåpen hans. Jeg er rimelig sikker på at Gunder Sverkholdt er hans far. Kanskje andre er flinkere til å leite enn meg?Jeg har heller ikke funnet Maris dåp, men jeg tror hennes foreldre er Jens Ambrosen Stensholt og Sidsel Halvorsdatter. Dette er antagelser utfra at Ambros Jensen er fadder til flere av Søren og Maris barn.SisselSissel

Gjest Berit Knudsen

Ved foreldresøk på FS fikk jeg opp følgende barn av Søren Gundersen og Maren Jensdatter på Gjone(Jonne) mellom gnr.97, Kvelde i Hedrum: Gunder 1777 - 1837 Hedrum, Ole etter 1777, Halvor, Karen, Ingeborg fca.1780, Kristen 1783-1837 og Jens 1786-1821 Lardal.

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Lardal bygdebok bind III forteller på side 706 under Sverkholt følgende:'Gunder Gundersen giftet seg II med Inger Ambrosd. f.ca 1718, dtr. av Ambrosius Jonsen Sverkholt-Dalen og h. Anne Jensd. De fikk 4 barn: Simon f. og d. 1750, Søren f. 1752, se nedenfor, Kari f. og død 1754 og Anne f. 1759 d. 3 år gl.''Søren Gundersen ca. 1770-ca.1804. Han var f. 1752, g. 1776 m. Mari Jensd. De fikk 10 barn.'

Gjest Sissel Johnsen

Da må det kanskje være Sørens dåp som er omtalt her, uten at det er nevnt noe navn så langt jeg kan se. Lenke Lurer på om presten har vært litt sløv, for jeg synes jeg ser flere dåper uten at barnets navn er nevnt her.Sissel

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.