Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Til (293) og (296), du skriver Jens Thomassen Orning til Velgaard f. 1580, student, sønn av Thomas OTTESEN Orning(til Ellinggaard?) - og kan altså ikke være den samme som Jens Thomassen Orning til Ellinggaard f. 1546, sønn av Thomas SVENDSEN Orning og Dorte Christensdatter Munk, død 1587.Det må i så fall være en annen Otte enn 'vår' Otte Thomassen Orning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Retting:Det skal være Thomas Svendsen Orning, IKKE Thomas Ottesen Orning, som jeg kom i skade for å skrive. Grunnen er at i Studentmatrikkelen står det bare Thomas O., og så skrev jeg feil. Beklager.Poenget mitt er at Jens og Otte gjerne kan være brødre, men da trolig halvbrødre, i og med at jeg finner det usannsynlig at Dorte kan være mor til begge. På den annen side finner jeg et sted (ikke primærkilde) at hun levde til inn på 1580-tallet, og hvis det er korrekt blir det hele litt problematisk. Hun var visst også enke da hun ble gift med Thomas...er det noen som kan hjelpe med å sortere disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Problemet er jo at vi har altfor lite informasjon om den danske slekten Orning, og kildene er vanskelig tilgjengelige. Og navnene er de samme som går igjen her også. F.eks. nevner Vigerust i 'Fortegnelse over adelige i Danmark og Norge' 1651 i Danmark en Otte Orning til Jrgget (er vel Eget?), hvem i all verden er det? Og Roskildeslekt nevner bare noen få etterkommere av hver person, og ikke vet jeg om den siden er til å stole på. Så har vi 'Kong Christian den fjerdes egenhendige breve' (den kommer ikke jeg inn på) som nevner en Søren Orning i en leiemålssak i 1642 og det må jo være en annen Søren enn han som ble født i 1630 i Ribe, men det er vel han som var kaptein på 'København' ... Og så har vi Jørgen Vilsen Orning til Skaarupgaard og 'Eggede', skopsoffiser, død 1644 og Jørgen Eriksen Orning som dør i en duell i Malmø i 1643 og det gjør også fetteren Axel Axelsen Mowat samme år ombord på 'Marekatten'.Jeg skulle egentlig ønske at det kom noen dansker på banen også. For hver person vi klarer å 'eliminere' eller plassere på riktig sted hjelper. Nå føler jeg at jeg bare surrer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg er for så vidt enig med deg Anita. Grunnen til at vi begynner å rote det til var jo denne Erik Orning i to personer. Vi ,åtte liksom få han plassert, og så oppdager jeg altså at der er 35 år mellom 'brødrene' Jens og Otte Thomassen, om de var brødre da...Nå har jeg sendt Susanne en ny mail der jeg i hvertfall også ber om de dokumenter de har som gjelder Munk 'Rose' og Munk 'Vinranke' også.Ellers er der også en Søren Vilsen Orning d 1654/1658 som er student fra 1610-1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

(304) - og det er vel han som var gift med Sophie Jensdatter Orning som står som eier av Eget i Skærum sogn 1658, samme år som også Vil Orning og Christoffer Orning og som er nevnt (292)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nei, det ble jo ikke riktig. skrivChristian IV, King of Denmark and Norway, 1577-1648 i søkefeltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg kommer inn både med Mac og med Linux, så da burde det gå greit med PC også. Når du får disse rare tegnene, om du da ruller nedover, skjer det noe da? Velg i tilfelle andre formater og se hvilke som er tilgjengelig på vesntre side.Jeg velger stort sett Beta format. Da får jeg ordinære skannede sider, kan zoome og søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På Eremit.dk omtales Søren Orning som adelsmannen fra Norge. Dette betyr vel da at begge sønnene til Erik (Jensen) Orning og Harboe var bosatte i Norge, Mathias (Mads) og Søren....Jeg har en papirkopi av omtale av Søren Eriksen Orning fra boken om'søoffiserene'. Også om Bernt og Christopher Eriksønner Orning.Det skal være et testamente etter Søren gjengitt i Personal Historisk Tidsskift 7 R. V. S 169 , hva nå det betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mathias Erikson Orning var ved Nordenfjeldske Regement. Han var gift med Anne Margrethe Budde. Mannen var drikkfeldig og i 1696 forgiftet hun ham med rottekrutt, og flyktet til utlandet, så hun unngikk straff.De hadde datteren Anne Kirstine, f. 1663. Gift 1679 (?) med Iver Monsen.Dette ifølge Olai Ovenstad 'Militærbiografier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette må da være feil hos Ovenstad igjen. Det var vel datteren Anne Kirstine som forgiftet sin mann. Dette er der en hel tingbok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søren har vi en god del om. Han var ugift sjøkaptein og er nevnt i mange dokumenter. Det står da ikke det du skriver i Ovenstad, Kurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har ikke Ovenstads bok her, jeg bare refererer det som står på nevnte webside med Ovenstad som kilde-henvisning.Da glemmer vi det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi glemmer det, men for at vi ikke skal gjøre Ovenstad urett. Det står ikke der, og han er heller ikke nevnt som kilde til 1. avsnitt i (312). OK.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Per, ja det er fantastisk nå, etter en noe 'kjølig' vinter. 20 grader i skyggen på terassen imorges til frokost. Igår var det utflukt med den Skandinaviske Klubben, med lang lunsj på en fin 'finca' hvor det ble dyrket alle slags sydfrukter, inkl. druer. Ble kansje litt mye sol og vin .......:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nå har jeg lagt inn en etterlysning på danske DIS-Forum, med spørsmål om noen har bedre kjennskap til den danske grenen av slekten Orning, vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan ta denne fra PHT:'Denne Plade der er af forgyldt Kobber, hører hjemme i Skjærum Kirke (Horns Herred i Jylland). Sognekirken til Hovedgaarden Eget eller Jeget (jvfr. Trap, Beskrivelse af Danmark, 2. utg. V 43):HER HVILER ERLIG OG WELBØRDIG WILL ORNING S SEFREN ORNING TIL IEGET OCH FRV ELLE GALSKYTZ DIERIS SØN HANS HVSTrv WAR FRV KIERSTEN HØG SALIGE IØRGEN HØGS DATER TIL KLARVPGORD OC DØDE HAN PAA SIN GORD IEGET AAR 1602 TEND 25 APRIL - OC BLEV BEGRAFVEN I SKIEREM KIERCKE TEN 3 IVNI - GVD GIFVE HANEM MED ALLE TRO CHRISTENEEN EREFVLD OC GLEDELIG OPSTANDELSse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg fant 3 brev (da jeg endelig kom inn), 13/7-1641 Erich Ottensøn, 5/5-1642 Søren Orning og 31/10-1642 Eriick Ottesøn. Er det fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, de er n i flere av Kong Chr IV bøker. Men det er vel gjengitt på Eremit.dkTraps Beskrivelse av Danmark finner ikke jeg digitalisert. Finner en topografisk beskrivelse fra 1860, men finner ikke noe om Eget Hovdgård der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.