Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Har man registrert noen ektefelle til Sophie Eriksdatter Orning f. 1633, datter av Mette Christ(e/ia)nsdatter Harbou og (antakelig) kaptein Erik Jenssøn Orning (i Ribe) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg har ikke funnet Sophie Eriksdatter Orning, f 1633 i Ribe, igjen i noen kilder etter dåpen, ei heller på DIS treff eller FS. Kanskje hun døde som liten, og at hun kan finnes i KB for Ribe.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Korreksjon (348);For at jeg ikke skal gjøre min danske informant urett;Han mener at Anne Roed var søster av Tord Roeds far, Thomas Roed.Altså IKKE som jeg skrev i (348), søster av Tord Roed.Han baserer dette på to artikler; en av Axel Urne Jørgensen og en av Klaus Gjerding (lokalhistoriker som levde i andre halvdel af 1800-tallet i Gjerding, en landsby nær Vaarst), som han har mest tiltro til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(348) DAA: 'Efterkommere af Erik Jensen Orning paa Aad­land vidste endnu 1748 at berette, at Navnets oprindelige Form var Orm eller Worm.'Det må være Erik Jonsen til Brandvik som feilaktig er omtalt som Erik Jensen Orning i DAA. Hans oldebarn, Otte Olsen Ådland, er det som har gitt opplysninger til presten Ruus, som vel må være Morten Ruus, i forbindelse med innberetningen om adel til Klevenfeldt i 1748.Dette er gjengitt i PHT 1 fra 1880. Noen som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

1. Roskildehistorie har Anne Roed som datter av Tord Roed og Ide Mortensdatter Vognsen (søster av Thomas Tordsen Roed)2. Vigerust, Adel: Titler, har Thames Roed til Varstgård, en bror av Tord Roed (1490/1500-lever 26/5-1547).3. Kalkmaleri i Gudum kirke, Himmerland (hvor er det?), slektstavle over Morten Roed (og Anne Munk), har Morten (død 1558) som sønn av Thomas Mortensen Roed (nevnt 1508) (og Anna Johansdatter Vognsen), som igjen er sønn av Morten Tordsen Roed (levde 1486) (og Anne Nielsdatter Rodsteen)Når man ser på kronologien her, ser man at 2) Thomas Roed var voksen(?) allerede 1508, er han da bror av Tord f. 1490/1500, eller hans sønn? Etter maleriet i Gudum skulle han være en sønn. Problemet er at Thomas Roeds kone, Anne Johansdatter Vognsen, fortsatt levde i 1561. Dersom hun fikk barn allerede 1490, må hun være veldig gammel i 1561...Tord Thomassen Roeds bror Morten (død 1558) var gift med Anne Munk, f. 1502. Dersom Morten var omtrent jevngammel med sin bror Tord, var han f. ca. 1490/1500. Deres far Thomas Mortensen Roed var da kanskje født omkring 1460/1470. Dersom Anna Roed var en søster av Thomas, må hun også være født omtrent samtidig - men Roskildehistore har henne gift med Mads Svendsen Orning allerede 1459!Kronologien er helt feil et eller annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ikke Himmerland, men dette på Krabsen.dkSted: Gudum Sogn: Gudum Herred: Fleskum Amt: Aalborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, det fant jeg også, det må være det samme.Til (357) forts. Ifølge slektstavlen i Gærum kirke, Hjørring amt, er Anne Roed og Mads Svendsen (Orning) til Eget, foreldre til Svend Madsen Orning til Eget nevnt 1556. Dersom Anna og Mads ble gift allerede 1459, og fikk barn i de nærmeste årene etter dette, er det vel ikke sannsynlig at et av disse barna fortsatt levde i 1556. Altså må Roskildehistorie være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Roskildehistorie er IKKE til å stole på. Det er et skoleprosjekt der elever, mener ungdommer, lager sidene.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ifølge kalkmaleriet i Gudum kirke, er Morten Roed sønn av 'gamle' Tord Roed til Vaarst. Det betyr jo i så fall at det finnes en 'unge' Tord Roed også, som kan være bror av Morten. Men jeg ser anetavlen i (359) har en Thomas nevnt 1427 og 1440 som eldste ledd.Spørsmålet er vel hvem som tolker epitafiene, dersom de bare har våpen og ikke navn brukes vel DAA? Og hvis det er feil i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er feil i DAA. Men, Tord Roed på Bergenhus gm Anne Friis, er ikke det 'den unge'?Jeg har nettopp mottatt innsendingene til Klevenfeldt fra Bergen Stift. Jeg kommer med tid og stunder til å lage en side på fotosiden min med alle dokumenter jeg til nå har i Orning-saken. Venter fortsatt på dokumentene fra Universitetet i Kbh, men Susanne har sendt dem, så de er her nok om 1 el 2 dager.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg skal prøve å få fatt i de øvrige PHT også. Er det disse familine/slektene vi trenger: Egetgård/Jegetgård (Orning), Ellinggård (Munk), Roed (Vraastgård)? Flere? Er alt Jylland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, alt er Jylland. Hjørring/Frederikshavn og Ålborg. Trenger vi Munk (Vinranke) Havbrogård, Havbro, Års, Ålborg (Søren Pedersen Munk g. Gjertrud Jensdatter Rotfeld) også?Om Ellinggård fant jeg http://www.vestmark.dk/sider/ellinggaard.htm en oversikt over Ellinggårds eiere: 1540-1543 - Jens Munk, 1543-1556 - Christen Jensen Munk, 1556 - Dorte Christensdatter Munk, 1556-1569 - Thomas Svendsen Orning, 1569-1584 - Jens Thomsen Orning, 1584-1587 - Dorthe Christensdatter Munk igjen.Landbohistorisk Selskab, Adkomstregistrering 1513-1550:Munk, Iver til Ellinggård feil for Munk, JensMunk (af Ellinggård) Jens, adlet 23.4.1524, til Ellinggård (lever 1543) gm. NN Justdatter Skovgaard; rmd u 1531-107c; u 1538-119; 1539-376c; 1540-184; 1540-292; u 1541-403Munk (af Ellinggård) Peder, adelig? se Jens Munk; 1539-376c; 1540-093a; 1540-184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, alt er Jylland. Hjørring/Frederikshavn og Ålborg. Trenger vi Munk (Vinranke) Havbrogård, Havbro, Års, Ålborg (Søren Pedersen Munk g. Gjertrud Jensdatter Rotfeld) også?Om Ellinggård fant jeg http://www.vestmark.dk/sider/ellinggaard.htm en oversikt over Ellinggårds eiere: 1540-1543 - Jens Munk, 1543-1556 - Christen Jensen Munk, 1556 - Dorte Christensdatter Munk, 1556-1569 - Thomas Svendsen Orning, 1569-1584 - Jens Thomsen Orning, 1584-1587 - Dorthe Christensdatter Munk igjen.Landbohistorisk Selskab, Adkomstregistrering 1513-1550:Munk, Iver til Ellinggård feil for Munk, JensMunk (af Ellinggård) Jens, adlet 23.4.1524, til Ellinggård (lever 1543) gm. NN Justdatter Skovgaard; rmd u 1531-107c; u 1538-119; 1539-376c; 1540-184; 1540-292; u 1541-403Munk (af Ellinggård) Peder, adelig? se Jens Munk; 1539-376c; 1540-093a; 1540-184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tok med Havbro-Munkene også. Nå har jeg snart de fleste PHT, så dette går fremover. Kom over mye Grønvold-stoff i det ene også.Dokumentene fra Landbohistorisk Selskab, Adkomstregistrering er det jeg venter på. Har samarbeidet med dem tidligere. De er veldig behjelpelige. Susanne, som er min kontaktperson og leder av instituttet, har dessuten et stort forfatterskap innen lokalhistorie og genealogi. Bare søk på danske med Susanne Vogt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Meddelelser fra Morten Ruus til Klevenfeldt 1748, gjengitt i PHT nr 1 1880 s 139:'1. Otte Olsen, en Adels-Bonde paa Gaarden Aadland i Storøen Præstegield, beretter, at hans Far-Faders Fader, Erich Ionsen, som boede paa bemte Aadland, var Adel, dog ei i Kongel. Tieneste; men formedelst stoere Skattes Paalegg afsgade sit Adelsskab i Bergen. Bemte Erich Ionsen var Søskind-Barn Erich Ottesen Orning, Admiral paa Bræmerholm og Befalingsmand over Halsnøe-Closter og Hardanger-Lehn. Dene Mand beretter og, at Tilnavnet har tilforn har været Orm eller Worm, men er siden forandret til Orning. Videre vides icke.2. Rejnert Andersen, en Adels-Bonde paa Gaarden Agdesteen i samme Præstegield, beretter, at hans Moders Moder, Margrethe Erichsdotter var ovenmte, Erich Ionsens dotter af Aadland. Videre vides icke.3. Afg. Wilhelm Orning, forrige Lieutenant ved det Andet Westerlehnske Regimente, har efterladt 2de Pigebørn, som er paa Etne-Præstegaard med Moderen, Hr Iochum Althands Dotter. De Orningers Vaaben berettes at have været 2de Bølger, opp i Hielmen 1 Standaer og 3de flyvende Fahner paa hver side.' Det ovennevnte bør være korrekt etter Hr Morten Ruus, slik det er meddelt i 1748.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg gått gjennom dette gen for gen. Det virker korrekt, med unntak av at Otte Olsen ikke var en Orning, så vidt jeg kan finne ut. Dermed er det feil i DAA. Og, det at der skulle være en sammenheng mellom Orm og Orning er ren fantasi. Noen kommentarer?'''''''''Otte Olsen Aadland ↓Ole Pedersen Aadland ↓Peder Eriksen Aadland ↓ Erik Jonsen til Brandvik ↓Jon Gautesen til Sveen gm Anna Eriksdatter Orm''''' Erik Ottesen til Vatne og Valvatne ↓Otte Thomassen til Vatne og Valvatne gm Eli Eriksdatter Orm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

2. Rejnert Andersens mormor, Margrethe Eriksdatter var da datter av Erik Ionsen til Brandvik / Aadland, og således søster til Peder Eriksen Aadland. Hun er forøvrig identisk med den kvinnen som fikk sønnen Anders med Axel Mowat.3. Wilhelm Orning har vi drøftet ferdig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

HVORDAN MISFORSTÅELSENE VEDR ERIK ORNING KAN HA OPPSTÅTT:DAA 1907:'Om slægtens Oprindelse berettes, at den bekendte Fru Johanne Andersdatter (Panter) paa Asdal havde en Foged hos sig, som var af Adel og af Orning Slægt, hvilken bedrev et grovt Skjælmestykke i hendes Tjeneste, hvorfor hun lod ham dømme fra Æren, hvorfor hans Efterkomemre Mand efter Mand ikke have villet kjendes ved navnet, før Vil Orning genoptog det. I Slægten selv bevaredes en Tradition om, at den stammede fra Skotland, maaske foranlediget ved Fornavnet Vil (Villum), det den imidlertid havde arvet fra Slægten Galskyt. Dens Vaaben var to blaa Bølger i rødt Felt, paa Hjelmen syv vekselvis røde og blaa Faner, hvorfor den stundom tillægges Navnet Bolle. Navnet skreves oprindeligt 'Worn' og de i Bondestand nedsunkne Efterkommere af ERIK JENSEN PAA AADLAND vidste endnu 1748 at berette, at Navnets oprindelige Form var Orm eller Worm. Svend 'Ornigh', Raadmand i Aalborg, beseglede 1442 til Vitterlighed med fru Else Christiernsdatter Vendelbo, kaldes 1443 i et Tingsvidne i Aalborg Svend 'Warni' og 1446 Svend Orni, betegnes ikke som Adelsmand. Var Medlem af Guds Legems Lav i Aalborg.' PHT 1880:'Otte Olsen, en Adels-Bonde paa Gaarden Aadland i Storøen Præstegield, beretter, at hans Far-Faders Fader, Erich Ionsen, som boede paa bemte Aadland, var Adel, dog ei i Kongel. Tieneste; men formedelst stoere Skattes Paalegg afsgade sit Adelsskab i Bergen. Bemte Erich Ionsen var Søskind-Barn Erich Ottesen Orning, Admiral paa Bræmerholm og Befalingsmand over Halsnøe-Closter og Hardanger-Lehn. Dene Mand beretter og, at Tilnavnet har tilforn har været Orm eller Worm, men er siden forandret til Orning. Videre vides icke.' og så dette, som jeg tror er fra Grønvold:'En Tiid efterat Hr. Otte havde fæstet Bo paa Vatne kom til ham fra Danmark hans brorsøn ERIK JONSEN ORNING (Søn af ovennævnte Jens Thomassøn Orning til Abildgaard, Elingaard och Huolgaard, og frue Edle Lauritzdotter Basse). Det var en 'giæffer Ungersvend at fagert Siun'. Han fik en Sønnedatter af den ovennænte 'Elna' kier, en ren Saga- skikkelse: 'huilcken war en stauter och williefast Quind, saa ung hun end monne være'. 'Hr. Eric och den unge Møe ware iffrigen til Sinde att hinanden fiinde, och bewiirkede den Gud Amor, huilcken gementligen driffuer till at søge Adelsab at oppnaae, ved denne Leylighet justement til Adelskab at niderlægge'. Hendes Slægt var 'særdelis hatskeligen (sic) og hasteligen imod de danske Adelsmænd, eftersom en dansk lehnsherre havde bevirket at deres Farfar uretteligen havde mistet sit ældgamle Adelskab, 'och Hr. Erics Farbror jo oss nyssens suarligen forurettet haffver'. Och siger Eline hin Unge til Hr. Eric: 'Først maa i Deres gamle Adelschiold bryde och Eders Værge smide om til Jordgreffue!' Och melder igien Hr. Eric: 'Jeg giffuer Døden och Dieffuelen udi mit Schiold och Sverd, huissom de min Vey til Dig monne stænge!'. Han aflagde da sit Adelskab 'høymodeligen til Thinge udi dend Bergens Bye', giftede sig med Eline og slog sig ned paa Stordøen. Dette Ægtepars Datter 'bleff ligedanne gifftet med en Ufrie' (sic) (forresten en Præst) og denne Gren af den dansk-norske Adelsæt Orning sank saledes ned i Borger- eller Bondestanden.' Her er det helt klart at Erik Jonsen til Brandvik og Ådland, trolig f 1590-1600, er blitt blandet sammen med Erik Jensen Orning, trolig f ca 1590.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid. Jeg var en tur på Statsarkivet idag. Sollied har ganske mye om Orning slekten. Det ble for mye å skrive av så det ga jeg opp. Ta en tur opp og lån Sollieds Boks nr 31. Sollied har der begyndt med avskrifter av Strandebarm kirkebok 1670-1726 hvor Lisbeth Orning begr 20/9-1676. I den boken nevnes Orning nesten hvert år fra 1690 tom 1725 .Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

For letthets skyld kan jeg nevne at Orning er nevnt i årene: 1690-91-92-94-95-96-97-98-99-1700-01-02-03-04-06-08-09-11-12-13-15-17-18-20-21-22-23-24 og 25 iflg Sollied.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.