Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder Maren Sørensdatter Munk (Otte Thomassens farmor) og Dorte Christensdatter Munk (Otte Thomassens mor) skulle de nå være plasserte. Maren var av slekten Bjelke-Vinranke, mens Dorte var av slekten Rose.Maren Sørensdatter Munk, gm Svend Madsen ORNING til Eget, var datter av Søren Pedersen Munk til Havbro og hans hustru, som er n som Gjertrud Jensdatter Rotfeld, men som så langt ikke er verifisert.Dorte Christensdatter Munk, gm Thomas Svendsen ORNING, var datter av Christen Jensen Munk av Ellinggård og hans hustru Elle Christensdatter Grøn. Legger inn et foto av våpenskjoldet til en Christen Munk og lurer på om det kan være Dortes far? Fra Arnsteins Heraldikk-side [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk#5115578293347262754>Lenke Foto og rettigheter: Tore Vigerust.Jeg ber om at andre problemstillionger vedr Munk-slektene eller andre adelsslekter tas opp i debatten Lenke om de danske adelsslektene eller i tilsvarende debatt som Anita har på DIS Danmark

bilete6813.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita 422)Ja, jeg ser jeg blingset da jeg skrev 419)Ad Søren Munks hustru;hvem er dette da:Søren Munk (Vinranke-Munk) gm Karen Pedersdatter Bildt, nevnt 1525 sammen med,* Bildt (?) Jens Troelsen, adelig ? (lever 1537 (og 1540 ?)) g m Anne Maltesdatter Munk (Vinranke-Munk) i Rodsted, iflg KRD kan han være en Bildt, Jørgen Pedersen Bildt i Donsted havde en bror Anders Troelsen)* Bildt Jørgen Pedersen til Donsted (er d 1556)* Bildt Torluf Pedersen i Hassing Havgård (d tidligst 1565) g m Anne Mouridsdatter Benderup* Grøn Peder (Jensen ?), hr, præst i Vester Hassing (lever 1536)* Laurids Nielsen broder, prior i Ålborg helligåndshus, i 1531 sognepræst til Skive kirke* Hassinglund også kaldet Øksendallund og Øksendalsov, Vester ? Hassing s, Kær h* Vester Hassing Vester Hassing s, Kær h* Ålborg kbst Helligåndshus og Helligåndskloster, senere Almindelig hospital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvor stammer forresten opplysningen om at Søren Munk var gm Gjertrud Rotfeld? Jeg finner det ikke igjen, jeg....Per, opplysningen om at Jens Pedersen Munk døde i 1528 og hans hustru, Anne Enevoldsdatter Kruse, i 1534, skriver seg fra nettstedet http://www.gravstenogepitafier.dk/ I følge danske slektsforskere skal det være et seriøst nettsted som kun baserer seg på primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tenkte jeg det ikke, -opplysningen stammer fra denne ubrukelige siden Lenke som burde vært tatt vekk fra nettet. Så er det da slik at mange oppfatter den som en seriøs side, noe den altså ikke er, og dermed så er denne Gjertrud Jensdatter Rotfeld kommet inn på mange slektstavler som Søren Munks hustru, likeså på FS.Det finnes, så vidt jeg kan se, ingen dokumentasjon på at hun har eksistert. Jeg har nå avskrifter av de adkomstene som gjelder Munk, og hun finnes ikke der, ei heller i noen av DAA-utgavene. Der er en debatt om denne fantasikvinne på Dis Danmark.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og før jeg går videre med manuset lurer jeg på om noen har funnet dokumentasjon på at Wilhelm Fredrik Orning, ca 1704 - 1784, virkelig hadde en sønn, Ove Ramel f 1752, som overlevde han, og døde 1786?Mao, hvem var Orning-slektens siste mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

430: Ove Ramel Sehested Wilhelmsen Orning, døpt 8 Jun 1752 i Gjerdrum, Akershus, faddere: Lieut. Bøyesen, Reg.feldtskiær Smidt, auditiør Martin, frøchen Sehested, van Oesten den yngre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og iflg Ovenstad var han ved det Nordenfjeldske gev. infanteriregiment, sist n der 1777. Så står det at han døde 2.11.1786. Hvor skal vi da lete etter dødsfallet, mon tro? De som oppgir dødsfallet 1786 på FS skriver at det var på Stord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

(427)Adkomstreg: Munk Søren i Morup se Munk, Søren Torlofsen i Dammelstrup (og i Morum)Munk ((bjælke)/vinranke yngre linje), Søren Torlofsen i Dammelstrup i Ning h og 1546 i Morum i Gislum h (d. 28.7.1566) g.m. NN Bildt; 1546-501; u 1552-190.Dette kan vel stemme med Søren Mung g. Karen Pedersdatter Bildt n. 1525?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er dødsfallet til Ove Ramel Sehested Orning funnet i Slottskirken, Christiania, i november 1786. Han var da altså slektens site mann. Lenke433) Jo, men 'vår' Søren Munk var vel ikke en Torlefsen... Var han ikke en Pedersen...A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jo, dette var bare for å plassere han du lurte på hvem var - i (427).Eller mente du at han kunne være en mulig far til Maren Sørensdatter Munk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De dokumentene jeg har fått tilsendt fra Kbh sier bare at Maren, Berette og Peder Munks far het Søren Munk med Bjelke til Havbro, -ingen ting om hvem hans foreldre var.Men J. P. Trap: Statistisk-topografisk Beskrivelse af Kongeriget Danmark, Fjerde Bind, 3. udgave, Gad, København 1901. er kanskje kilden.Ellers ser jeg nå på div slektssider at han kalles både Gundesen og Pedersen... skal se litt mer.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Slektstavlen i Gærum har Søren Pedersen Munk - Peder Munk, men det er jo avhengig av hvem som tolker slektstavlen.Ellers har vi jo en rekke Søren Munker, og det er ikke bare vi som surrer:Adkomstdok: Munk (bjælke/vinranke) Søren i Hannerup, nu i Fredericia Kbst. se enten Søren Maltesen i Rodsted Hornum h (lever 1545)(men han var ugift), el. Søren Torolfsen i Drammelstrup, Ning h. (d. 28/7-1566)(kanskje han som var gift med Karen Pedersdatter Bildt) el. Søren Pedersen i Komdrup, Hellum h. lever 1563.Så har vi Søren Gundesen død et. 1511, Komdrup, Hellum og denne 'vår?' Søren Pedersen Munk til Havbro nevnt 1502/04 (hvor?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg er ikke helt med på hva du mener med at Ove Ramel Orning var siste mann i slekten. Han hadde minst en slektning som tilhørte generasjonen etter ham, nemlig Johan Mangelsen Orning (f. 1755 ref Ovenstad - død 1811 i Danmark ref. annonse i Intelligenssedlene nr. 7 1812), gm Anna Helene Hornemann Prom - ekteskap barnløst, sønn av Jens Jacob Orning (1728-1788) og Eleonore Hedevig Smith. Jens Jacob var sønn av Bernt Orning (1681-1729) og hans kone nr. 2 Birgitte Heidemarch.Forøvrig har jo Orning navnet overlevd til våre dager. Tidligere i år døde admiral Marquard Otto Orning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette blir jo litt problematisk for en gammel rødstrømpe, men det gjelder da siste mann av adelsslekten Orning, på mannsiden altså:Otte Thomassen → Erik Ottesen (hadde en søster) → Bernt Eriksen Orning (hadde to brødre som begge var barnløse, samt en søster) → Fredrik Christian Orning (hadde to søstre) → Wilhelm Fredrik Orning (hadde en søster) → Ove Ramel Sehested Orning (hadde 2 brødre, som så vidt jeg vet var barnløse, samt 5 søstre).Hvem var Jens Jacob Orning sønn av?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det skriver jo Eivind, Bernt Orning og Birgitte Sophie Alette von Heidemarck i begges 2. ekteskap, han er døpt i Nes (Romerike) 17.02.1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Til (438), nei Søren Munk må være død før 1537, da datteren Berette (417) har stukket av fra klosteret og giftet seg - uten å spørre om lov! - med Peder Holst. Broren (Peder Munk) og svogeren (Svend Madsen Orning) vil altså ikke gi henne arv - noe som vel må bety at foreldrene er døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anita Holck

Jeg har sett litt mer på slektstavlen til Christopher Eriksen Orning (403 og 404) og kommet frem til en litt annen tolkning.Anetavlen viser Christophers 16 tippoldeforeldre og tavlen kan leses både vannrett og loddrett.Vannrett:Alle besteforeldrenes farfedre (13-5-9-1)Alle besteforeldrenes morfedre (15-7-11-3)Alle besteforeldrenes farmødre (14-6-10-2)Alle besteforeldrenes mormødre (16-8-12-4)Loddrett:Alle mormors besteforeldre (Else C Tronds)Alle farmors besteforeldre (Anna E Orm)Alle morfars besteforldre (Anders Mowat)Alle farfars besteforeldre (Otte T Orning)1. Svend Madsen Orning2. Maren Sørensdatter Munk3. Christiern Jensen Munk4. Ellen Christensdatter Grøn5. Erik Ormsen Orm6. Kirsten Torsteinsdatter Valvatne – her er intet våpen, men under står Slee?7. Christopher Tronds8. Karine Knudsdatter – hun skulle altså være en Skanke?9. Mowat10. Bruce/Bryce?11. Sinclair12. Forbes13. Trond (Engelbrektsøn?)14. Koll (Karen Koll?)15. Knud (Skanke?)16. 9 franske liljer 3-3-2-1 (Tjerne?) Vigerust: I norske våpenbøker er dette våpenet tillagt Tord TorgundsonHar noen kommentarer på dette? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvem kan så Kristin Torsteinsdatters far ha vært? Dette har vært drøftet i årevis, bl a i denne debatten LenkeChr Ornings anetavle tilsier at hun må ha vært av Slee-ætten.Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har sett litt på hva som ble innsendt til Klevenfeldt om adelsslektene, i hs Orning og Galtung, på slutten av 1740-tallet. Først ORNING:PHT 1 s. 139:Orning (foruden dem, som siden ere anførdte ved GALTUNG). 1. Otte Olsen, an Adels-Bonde paa Gaarden AADLAND i Storøens Præstegield, beretter, at hans Far-Faders Fader, Erich Jonsen, som boede paa bemte AADLAND, var Adel, dog ei i Kongel. Tieneste; men formedelst stoere Skattes Paalegg afsagde sit Adelsskab i Bergen. Bemte Erich Jonsen var Sødskind-Barn Erich Ottesen ORNING, Admiral paa Bræmerholmen og Befalingsmand over Halsnøe-Closter og Hardanger-Lehn. Dene Mand beretter og, at Tilnavnet har tilforn været Orm eller Worm, men er siden forandret til ORNING. Videre vides ikke. 2. Rejnert Andersen, en Adels-Bonde paa Gaarden AGDESTEEN i samme Præstegield, beretter, at hans Moders Moder, Margrethe Erichdotter, var ovenmte Erich Jonsens Dotter af AADLAND. Videre vides ikke. 3. Afg. Wilhelm ORNING, forrige Lieutenant ved det Andet Westerlehnske Regimente, har effterladt 2de Pigebørn, som ere paa Etne-Præstegaard med Moderen, Hr Jochum Althands Dotter. De Orningers Vaaben berettes at have været 2de Bølger, oppe i Hielmen 1 Standaer og 3de flyvende Fahner paa hver Side. Fieldbergs Præstegaard d. 15de Novemb. 1748 M. Ruus '' Af Adel ere ingen her i Præstegieldet (Sunds). Men een Enke ved navn Martha Hansdatter, føed af ordinaire Folk i Bergen, haver været gift med Christian Daniel ORNING af Adel og er nu Huus-Kone paa Löcköen i Fields Sogn i stor Armoed. Hvor Børnerne ere, er mig ubekendt.Jacob Jersin Nyegaard'' PHT 1 s. 144:Hans Matthias ORNING, Discipel i Mester Lection her i Bergens Cathedral-Skole, hvis Fader er David Friderich ORNING, Degn i Wiigs Præstegield udj Sogns Provstie, som havde til Moder Blantseflor Catharina ORNING, der var i Ægteskap med en Lieutenant af Navn Daniel FOGT. Hendes Fader var Berent ORNING, Admirael til Søes. Hans Fader var Erich Ottesen ORNING, Riigernes Admirael, hvis Sødkendebarn var Baron Axel MOHT [Mowat].Bergen i Norge d. 21de Novemb. 1748 Hans Matthias ORNING. '' PHT 1890 s. 120: Prokurator Marquard Otto ORNING, hvis fædrene Slægt omtales af Rappe, meddeler desuden: „Om der paa min sl. Moders Side var adelig Familie er mig ubekjendt, men hun var paa fædrene Side af de danske Langer, Generalmajor Fursman, Konferentsraad og Præsident Braem i Kjøbenhavn, de Windinger, Sechmanske og Bartholinerne, ligesom det skal have strækket sig til Plesserne; og paa mødrene Side af de Meinarter.' s. 268: Ober Hof-Rættes Procurator Marqvard Otto ORNING, een Søn af afg. Oberste-Lieutenant Bernt Orning, beretter at være af ældgammel Norsk Adel og at have sit Stamme-Navn af een adlig Sædegaard i Bergenhuus Lehn Ornings-Gaard kaldet. Og skal denne Familie paa Fædernes Siide have haft sit første Udspring fra Schotland og siden udspreed sig til Rosencrantzerne, Huidtfelterne, Vhrnerne, Bielkeme, Winderne, Julerne og Billerne. Bemelte Procurator Orning er ellers een fattig Mand, der intet andet til Subsistence for sig og sine haver, end hvis hånd ved de faae ham anfortroede Sager som Procurator kand fortiene. Christiania d. 1ste Julii 1747 O. F. von Rappe s. 279: Afgagne Oberste- Lieutn. Bernt ORNING haver effterladt 3de Børn, 1 Søn, Jens Jacob ORNING, som er Under-Officer, og 2de Døttre, Idde Sophie ORNING, som er gift, og Anne Lange ORNING. Christiania Bispegaard d. 2de Januarii 1749 N. Dorph. PHT 1 s. 142-143: Her i Wiigs Præstegield ere ingen Adelige Familier, uden at min Klocker David Friderich ORNING er af adelig Extraction som medfølger testererAnders Daae. Så kommer D. F. Ornings eget brev i kopi:

bilete7009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.