Gå til innhold
Arkivverket

[#67783] Bernt Eriksen ORNING og Sissel Børgesdtr JUEL - deres etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

GALTUNG: PHT 1 s. 140: Galtung. 1. Lars GALTUNG, boer paa sin Fædrene-Gaard TORSNÆS, i Strandebarms Præstegield med sin Hustrue, Blanzeflor Catharina ORNING, og deres 2 Søner.: Johan Daniel GALTUNG, og Hans Christopher GALTUNG. 2. Hans Søster Karen GALTUNG, Capitain BUTLERS, som er i Naade dimmiteret med Pension, hans Frue, boende paa Gaarden KYSNÆS i nemte Præstegield. 3. Hans Broder, Johan Vincents GALTUNG, nu Huusmand eller boende paa et lidet Stykke Jord under en Bondegaard i Fieldbergs Præstegield, har 3 Børn, 1 Søn og 2 Døttre. Disse 3de forannævnte Sødskendes Fader var Johan GALTUNG, som var først Page hos Høylovlig Ihukommelse Kong Christian Den Femte, blev siden Lieutenant ved Cavalleriet i Norge, men formeddelst sine Blessurer dimitteret. Boede siden paa bemte sin Fædrene-Gaard TORSNÆS, hvor han dødde. Hans Fader har været Lars GALTUNG, Admiral og Amtmand over Lister-Lehn, hvis Frue var Barbro Marie GRAABOE [Grabow]. Han Fader har været Johan GALTUNG, som ikke vides at have staaet i Kongelig Tieneste, men findes i et af sal. og høy-lovlig Ihukommelse Kong Friderich Den Tredie d. 8 Julii 1650 paa hans Adelsskab for sig, sine Ægte-Børn og rette Afkomme allernaadigst udgivet Confirmations-Brev at være født af Adel baade paa fæderne- og møderne-Side; hans Frue var Elisabeth ORNING, foranmte Erich Ottesen ORNINGs Søster. Samme Erich Ottesens frue var Karen MOWATT, hvis Vaaben siges at have været 3 Bølger, 3 Stierner i blaat Skilt, 1 Løve, 1 Kors og 1 Løve oven i Hielmen. De GALTUNGERS Vaaben berettes at have været 2de springende Galter. Videre viides ikke. Saaledes effter indkomne Berettninger, og nøieste Udspørgelse rigtig optegnet, testerer underdanigst. Fieldbergs Præstegaard d. 15de Novemb. 1748 M. Ruus......at her udi Gravens Præstegield inegn Adelige Familier findes paa Sværd-Siden, men paa Spinde-Siden er en stor Familie af Bønder og Bonde Quinder, hvilkes Mor Moder nafnlig Catharina Helvig GALTUNG har været Præste-Kone i Eidfiords Sogn her i Gieldet for omtrent 60 aar siden. Nedre Hoyesyad i Gravens Præstegield d. 5te Julij 1748 Povel Schnabel PHT 1890 s 116-117: Fogeden i Søndhordlen, Kammerraad A. Heiberg indsender d. d. Halsnø Klostergaard 27 Juli 1754 Afskrift af en under 21 Sept. 1746 indsendt Skrivelse fra Lars Galtung til Thorsnæs, hvis Fader, Lieutenant Johan Galtung, 'udi hans Svaghed, og da han ingen Udflugt fandt ægtede Margrethe Leganger, en Præstedatter, som var min Moder'. Lars Galtungs 2 Sønner vare 1746 endnu ugifte og henholdsvis 20 og 18 Aar gamle. Hertil gjør Fogeden følgende Tilføielse. 'Siden den Tid er med den Familie sket saadan Forandring, at bemeldte Lars Johansen Galtungs Hustru, Blanzeflor Cathrine Orning ved Døden er afgaaen, men han selv endnu lever og har solgt sin Gaard Torsnæs til sine 2de Sønner Johan Daniel og Hans Christopher Galtung, opholdende sig hos den Første, som er gift med en Bondedatter og haver 3de smaa umyndige Børn. Den anden Søn, som og var gift med en Bondedatter, er dette Åar ved Døden afgaaet, og haver ligeledes efterladt 3de smaa umyndige Børn. — Endvidere haver bemeldte Lars Johansen Galtung en Søster, som endnu lever i Ægteskab med den som Capitain dimitterede men nu characteriserede Oberstlieutenant Frantz Butler, en Mand henved 86 Aar gammel; skal være født af høi Familie i Skotland, men som han i sine spæde Aar udi en Revolte med England kom derfra til ganske Fremmede, saa veed han hverken, hvem hans Fader eller Moder har været. Han har været 3de Gange gift, har med denne hans Frue 4 voxne Sønner og 3 Døttre. Endelig haver bemeldte Lars Galtung en Broder ved Navn Vincentz Johansen Galtung, som haver ægtet en gemen Bondedatter og er nu en meget fattig Husmand paa Gaarden Store Gierevig i Fjeldbergs Præstegjæld.' Om sin Hustrus Slægt oplyser Lars Galtung 1746 følgende: 'Admiral Erik Ottesen Orning havde 3de Sønner, deriblandt Berent Oming, Skibshøvedsmand, som var min Hustrus Morfader; de andre 2de Sønner døde uden Arvinger. Bemeldte Berent Oming avlede med Fru Zidzelle Juul 2de Sønner og 2de Døttre, deriblandt min Svigermoder Blanzeflor Cathrine Oming, som endnu lever hos mig paa Torsnæs Gaard og er 87 Aar gammel. Hun kom i Ægteskab med Daniel Andersen (en Raadmands Søn fra Aalborg, Sekondlieutenant ved Oberst Heins Bergenhusiske Regimente og Major Pheils Compagni) som var min Hustrus, den yngre Blanzeflor Cathrine Ornings Fader. Bemeldte Berent Ornings Broder, Christen [Christopher]Oming, var Lensherre paa Vardøhus ; han havde til Ægte velbyrdige Frue Ingeborg Cathrine Rosenkrantz. Døde uden Livsarvinger. Af de Anevaabner, Lars Galtung beskriver, nævnes, at hans Farmoder Barbra Maria GRABOWs Vaaben paa fædrene og mødrene Side er 17 Tavler i blaat Skildt, 1 Løve, som er oprakt med Krone paa, 2de hvide Roser.''''''''''Så er spørsmålet om ovennevnte meddelelser stemmer med anetavlen (447), tavlene i DAA og andre slektsopptegnelser vi kjenner.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,fortsetter litt selv da:450) PHT 1 s. 139, der flg står under ORNING:'1. Otte Olsen, an Adels-Bonde paa Gaarden AADLAND i Storøens Præstegield, beretter, at hans Far-Faders Fader, Erich Jonsen, som boede paa bemte AADLAND, var Adel, dog ei i Kongel. Tieneste; men formedelst stoere Skattes Paalegg afsagde sit Adelsskab i Bergen. Bemte Erich Jonsen var Sødskind-Barn Erich Ottesen ORNING, Admiral paa Bræmerholmen og Befalingsmand over Halsnøe-Closter og Hardanger-Lehn. Dene Mand beretter og, at Tilnavnet har tilforn været Orm eller Worm, men er siden forandret til ORNING. Videre vides ikke.'Opplysningene fra Otte Olsen, Erik Jonsen Aadlands oldebarn, om at ORNING-navnet opprinnelig skulle ha vært ORM eller WORM, synes for meg å være ren fantasi. Erik Jonsen Aadland og Erik Ottesen Orning var riktignok fettere, i og med at deres mødre Elin og Anna Eriksdøtre ORM var søstre. Men Erik Jonsen, eller for den saks skyld hans etterslekt, var IKKE ORNING-etterkommere. Imidlertid skal Erik Jonsens datter, Margrete Eriksdatter (450, pkt. 2), ha vært mor til Axel Mowats uekte sønn, Anders Mowat. Erik Jonsen på Aadland var vel på sverdsiden en DAHL el SLEDE, -hva er egentlig det korrekte slektsnavnet?, og på spinnesiden en ORM.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg mener jo at seglet til dekanen i Nidaros, Knud Pedersen (i debatt 55815, innlegg 470), må være det samme som på tavlen over og som her kalles Koll. Nå sier jo Vigerust i innlegg 481 '... seglet er en god kilde, men det står ikke i seglet at det tilhørte noen slekt Koll eller Kold, benevn heller slekten for dekan Knut Pederssons ætt inntil videre (det er helt andre figurer (som) tillegges slekten Koll).Finnes det da andre kilder enn denne tavlen hvor seglet med to roser er kalt Koll? - Koll har ellers et dyrehode.Når det gjelder Karine Knudsdatter (som etter tavlen skulle være en Skanke), uttrykte Vigerust i en kommentar i en debatt (HVILKEN?) at han hadde funnet en dansk kvinne som hadde samme våpen som Karine Knudsdatter (et annet våpen enn Skankevåpenet??) og han mener at Karine og Christopher er blitt gift i Danmark i den tiden Christopher Tronds bodde på Ebeltoft.Vigerust - dersom du leser dette ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det er vel ikke utenkelig at erkebiskopens søstersønn skulle bli gift med en slektning (datter?)av dekanen (erkedegnen?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om vi da konsentrerer debatten om de to første kolonnene, altså farmor, Anne Eriksdtr Orm, og mormor, Else Christophersdtr Tronds, sine aner;Først farmor Anna Eriksdatter Orm:foreldre: Erik Eriksen Orm og Magdalene Christopherdatter Trondsfarfar og farmor: Erik Ormsen Orm og Kristin Torsteinsdattermorfar og mormor: Christopher Trondsen og Karen Knutsdatterher er, så vidt jeg har erfart, ekteskapene greie, men herkomsten til Kristin Torsteinsdatter og Karen Knutsdatter er ikke dokumenterte. Men Klevenfeldt, som levde på 1700-tallet, og som vel var en av de fremste, kanskje den fremste, slektforsker innen dansk-norsk adel, har satt Skanke på Karen, om Anitas tolkning av tavlen stemmer, og Slede på Kristin.Jeg har leitet med lykt og lupe på det jeg har om Dall/Slede men kan ikke finne noen Torstein. Har jeg oversett noe?Seglet til erkedegn Knut Pedersen, som Finn har lagt ut i Lenke innlegg 470, er identifisert og viser rose over rose, og minner unektelig om Klevenfeldts Kall-skjold i anetavlen i (447) i herværende debatt.Jeg vet at Koll-slekten hadde et dyrehode i sitt skjold. Er det tale om ulike slekter, og hvordan er forbindelsen, om en slik skulle finnes, fra Kall/Koll til Knut Pedersen? Videre: Det er så godt som sikkert at Trond Sigurdsen og Karen Koll var gifte. Det viser to likprekener :'Trond Teiste:'Hans farmoders fader var Erl: og Welb: mand Christopher Rustung til Semb formaals Kongel: May.ts Wice Admiral og befahlingsmand paa Croneborg, som var Erl: og Velb: Thrond Rustung til Semb og Velb: Fru Karen Kolden af Store-Nesse deris Søn.'Maren Jørgensdtr Staur:'Hans Farmoders fader var Erlig oc Welbr: Mand Christoffer Tronsøn Rostung til Sem i Bergenhuus Lehn, Fordum Kongl. Maytz: høfvidtzmand paa Croneborg i Siæland, som var Welbr: Tron Sivertzøn Rustung til Semb og Welbr: Fru Karen Colden af Nesgaard i Stafvangers Lehn deris Søn.'Men man kjenner ikke Karen Kolls herkomst. I likprekenene er imidlertid Nesgaard i Stavanger Len og Store Nessa stedsnavnene nevnt ved Karen Koll. Det er vel dermed rimelig og anta at der er en eller annen forbindelse til Koll på Nessa, Nedstrand.Når det gjelder Kristin Torsteindatter ser jeg at flere fortsatt opererer med at hun er datter til Torstein Aslaksen Bjørke og at han skulle være identisk med 'Rike-Torstein', noe jeg trodde var motbevist på alle punkter. Men hvordan kan Slede komme inn i bildet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så må jeg skynde meg å legge innFørst mormor Else Christophersdtr Trondsforeldre: Christopher Trondsen 'Rustung' og Karen Knutsdtr Skankefarfar og farmor: Trond Sigurdsen og Karen Kollmorfar og mormor: Knut Pedersen og NN (Klevenfeldt: 'Tjerne')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

ArnfridDu kallar Kristoffer Trondssons far for Trond Sigurdsson. Det gjer berre den eine av dei to likpreikene du nemner. Anita kallar han for Trond (Engelbregtsson?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja visst. Der var vel noe der, ja. Nå husker jeg ikke i farten hva dere var endt opp med.. Var han sønn av Sigurd eller av Engelbregt?Men bare gi en kort info i denne tråden, slik at vi får det som er korrekt pr i dag. Vet ikke om noen har funnet beviser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sidan Manderup Pedersson Schønnebøl vel svært så truverdig viser at erkebiskop Olav E, har ein bror som heiter Trond og Christopher Trondsson i følgje ei tysk kjelde er 'blotsvervand' med erkebiskopen og var ein av dei næraste medarbeidarane hans, så held eg ein knapp på Engelbregtsson som patronymikon. Ei anna mulegheit er jo at Trond var halvbror til erkebiskopen på den måten at Jorunn først var gidt med ein Sigurd (Sivert/Sjur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg aner ikke lenger. Det viktigste er jo at vi vet hvem vi snakker om i denne sammenhengen, alstå foreldre til Christopher Trondsen, senere kalt 'Rustung'. Men min far har notert; ' Sigurd Rustungs stesønn. Cecilia fikk Trond med Engelbrekt som ugift.' Det står fortsatt i min slektsbase, men jeg aner ikke. Min far er død for 20 år siden, så han kan jeg ikke spørre, og dessuten er det vel bare DNA som kan avklare det 100 %.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

ArnfridSeier far din noko om identiteten til denne Sigurd Rustung og Cesilia? Er dette kjeldebelagte personar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sal Axel Chr sier at Cecilia var en Mortensdatter og fra Talgøen. Hennes foreldre eller herkomst forøvrig nevner han ikke.Videre skriver han at Engelbregt Gunnarsen var sønn av Gunnar Gunnarsen, ingen notater, og at Engelbregt hadde barn med n. Cecilia, mens han var gift med Jorunn, hennes aner ikke n., og hun var da mor til erkebiskopen.Men nå vil jeg helst ikke drøfte fars notater. Han kan som sagt ikke forsvare seg eller argumentere, noe han forøvrig var dyktig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for desse opplysningane Arnfrid. Eg har naturlegvis ikkje tenkt å innleia nokon polemikk mot din fars notatar. Eg var berre interessert i om han hadde sett poeng vi andre har oversett.Det er i alle fall tydeleg at han held Kristoffer som ein brorson til erkebiskopen, men som ein samfedre brorson, ikkje sammødre slik eg har opning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita,Nå har jeg laget tilsvarende tavle for Ingeborg Pallsedatter Rosenkrantz, der anene er kjente og derfor enklere å fylle inn.Denne viser at din tolkning, mht at det er de 16 tippoldeforeldrene tavlene illusterer, er derfor korrekt.

bilete7018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

cellen nede til venstre, der skal det først stå: farfars mormor Margrethe Tygesdtr. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

hei ArnfridEr Margreta Arvidsdatter Trolle, datter av denne Arvid Trolle?LenkeHar Margreta Arvidsdatter søsken? Det var vanskelig å se seglet til Margreta A.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Karin,håper alt står bra til hos dere i Hardanger.Arvid Birgarsson Trolle (far Birger Trolle, mor Kristine Knutsdtr Blaa (Aspenesætten), død Lilleø, begr Lund feb 1505.g 1) Kristine Jonsdtr Gjeddebarn: Erikg 2) Beate Ivarsdtr Thottbarn:Margrete og Jakobg 3) Birgitte Turesdtr Bjelke (av Sverige)barn: Ture og Annemed alle forbehold. Primærkilder ikke sjekket. Kilde Finn Holbek

bilete7019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei igjenDet har vært kjempehektisk, det er full blomstring, det begynte faktisk å blomstre i april i år. Men idag er jeg litt lat og tar meg en fridag siden det regner.Jeg har notert meg at det skal være en forbindelse mellom Karin Kold og Arvid Trolle, men har ikke noen dok.Jeg tenkte vi kanskje kunne finne noen forbindelser til den gamle Hatteberg ætten.Ingebjørg Johansdatter Hjerne,død 1476, da væpneren Bjørn Håkonson selger jordegodset han hadde arvet, dels etter sin hustru Ingebjørg og dels etter deres felles barn til Arvid Trolle. (Bjørn kan være far til en Gudrun, og han kan tidsmessig være fra Sandven i Kvam)Ingebjørg har en søster, mor til Jens Skulleson g.m. Bente Eskildsdatter, hvis søster Elise Eskildsdatter (1430-1483) var g.m. ridderen Olav Nilsson, lensherren på bergenhus som ble drept av tyskerne i 1455.Ref.Jo Rune Ugulen: Kring ætta på Orne og Mel i mellomalderen, samt noko om Rane Jonssons etterkomarar og slekta Hjerne.NSHT bind XXXIX-hefte 3, Oslo 2004Utifra dette skulle en kunne anta at Olaf Nilsson er far til Axel Olssøn (Skanke) og hans Søster Magdalene Olafsdatter unde med Sam-tykke af deres Moder Fru Elitse (Eskilsdatter) velb. Mand Arvid Trolle og hans Frue Beata Iversdatter (Thott) det Gods til Mageskifte, som deres Moder arvede efter sin Søster, Hustru Anna (Eskilsdatter) i Lindø, imod Vederlag i Gods i Skaane.Lenkemvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har jo vært et utrolig flott vær. Vi var i Ulvik 1. mai i cabrioleten, og jeg kunne sitte i T-skjorten da vi kjørte. Blomstringen var i full gang.Hørte på kulturnyhetene at det er snakk om å frede 1/3 av Rosendal, ikke bare Baroniet. Det er en enorm motstand fra bøndene. Det kan man jo egentlig godt forstå.Jeg fikk assosiasjon til de to seglene som ligger hos Arnstein http://heraldikk.blogspot.com/Cold / Koll (Nic Bergs våpenbok)Koll [Cold] (Krog Steffens/Bergh)Ligner ikke 'udyret'? Kanskje det er en link fra Koll til Trolle. Jeg heller uansett mer og mer til at det må ha vært flere Koll/Kall-slekter... og hva med degn Knut Pedersen i Trh, som helt klart hadde et segl lik Koll med 2 roser over hverandre, evt 1 stjerne over 1 rose.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har søkt i de kildene jeg har tilgang til, men fant ingen link til Koll.Men her fant jeg vedr Arvid Trolle:Pulpitur 1882-83 mod nord i Färlöv kirke, Skåne.Personer med tilknytning til Färlöv kirkeArvid Trolle til Engsø og Aspenäs (1503-1549). Han var lagmand i Småland.

bilete7020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Og for å lage skikkelig mye rot her - jeg har sett litt på det de skotske sidene har om Bruce, Sinclair, Mowat og Forbes.Det ser ut til at de gifter seg med hverandre hele tiden:William Davidson BRUCE av Stanshill og Hastigrow n. 1573, 1582, død 1622 gift 1. med Isabella MOWAT, datter av Patrick MOWAT av Buquhollie, gift 2. med Janet Murray, enke etter David SINCLAIR på Forss.William BRUCEs datter Janet BRUCE gifter seg med James SINCLAIR, sønn av John SINCLAIR av Caithness og Janet Sutherland.William SINCLAIR døde 1573 og i 'Sinclairs of Roslyn' sies hans sønner John og Patrick SINCLAIR av Ulbster å være sønner av Margaret MOWAT, datter av James MOWAT av Buchollie og Lucy Gordon.Margaret FORBES, datter av William FORBES gift 1578 med George SINCLAIR.Deres sønn John SINCLAIR av Dunbeath giftet seg før 31/7-1634 med Christian (kvinnenavn) MOWAT, datter av Magnus MOWAT av Buquhollie.Men alt dette er jo for sent i tid for oss, poenget var jo bare å vise at det har vært tett kontakt mellom disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det på tavlene her du har lest http://cosoft.org/mowat/index.htmlEr det noen som har NST 36 fra 1998, der Christoffer Owe drøfter dette i sin artikkel 'Anders Mowat og hans slekt'. Jeg trodde jeg hadde det, men har ikke funnet det.Send evt mail til affi alfakrøll online dot noArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnfrid, jeg satt bare og 'surfet' og søkte på navn og navnekombinasjoner. En side erLenkemed bl.a. Sinclair, Mowat og Bruceog ja, jeg har NST 36, det er vel på tide at jeg leser den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.