Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

[#67878] Mari Helgesdatter og Mari Østensdatter, Lakskjønn, Høyjord, Andebu. Døde ca.1832

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Mari Helgesdatter, født 1751 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8182&idx_id=8182&uid=ny&idx_side=-43>Lenke innførsel nr 48, var gift med Jacob Olsen, Hjartdølen som bodde på Lakskjønn. Andebu bygdebok III side 400. Folketellinga 1801 Lenke , men hennes alder må være feil.Det finnes et skifte etter Mari Helgesdatter. Filmrull HF2286. Dato 30. juli 1832. Men hun finnes ikke død i kirkeboka for Andebu.( 1848 begraves en Mari Helgesdatter som jeg ikke vet hvem er. Lenke innførsel nr 31 )Derimot er en Mari Østensdatter,Lakskjønn død 7. januar 1832.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hvis den avdøde Mari Østensdatter var mor til Østen Helgesen burde hun finnes i folketellingen 1801 gift med Helge eller med barn som Helgesdatter/sønn.Jeg finner ingen som passer. Min teori holder ikke ved enebarn eller uækte.Jeg har en mistanke om at Østen Helgesen har meldt sin svigermor Mari Helgesdatters dødsfall, og at presten har blandet navnene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hvis den avdøde Mari Østensdatter var mor til Østen Helgesen burde hun finnes i folketellingen 1801 gift med Helge eller med barn som Helgesdatter/sønn.Jeg finner ingen som passer. Min teori holder ikke ved enebarn eller uækte.Jeg har en mistanke om at Østen Helgesen har meldt sin svigermor Mari Helgesdatters dødsfall, og at presten har blandet navnene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Semming Hynne

Hei Ove GunnarSom du vet så er jeg jo inne på samme familie som deg. Både fra Ole Jacobsen og Helge Jacobsen (to av Mari Helgesdatters sønner)Jeg tror jeg må helle til din teori om at presten antagelig har skrevet feil navn. Du skriver at det finnes skifte etter henne datert 30.juli 1832. Jeg finner skifte etter ei Marie Helgesdatter Oppholdskone/enke på RHD datert 19. januar 1832 (muligens samme dame som du har funnet) Har du sett på skiftet som du nevner? Der burde det jo være nevnt gjenlevende slektninger.I følge bygdeboken for Andebu døde Østen Helgesen ca 1816 og Margit giftet seg igjen med Peder Mathisen Hynne. Sønnen til Østen, Ole Østensen bodde på Lakskjønn 1829-38. Så det kan jo være han som har meldt dødsfallet, og sammenblanding av navnet har kommet inn her.En annen ting , Østen og Margit døper ei datter Mari i 1805, finner henne igjen som fadder for et barn av Ole Jacobsen i 1829. Hun var da tjenestepike på Sjuve. Giftet seg 1838 med Andreas Axelsen fra Herre-Skjelbred i Høyjord. Døde 1864 på Herre-Skjelbred.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei Laila!Denne problematiken dukket opp etter at jeg svarte på denne Lenke på disforum. Der ble jeg gjort oppmerksom på skiftet med den dato du nevner. Var innom Vestfoldrommet i Tønsberg og så på skifterullene. Fant ikke noe på den oppgitte dato, men lette videre og fant Mari med de barna som er nevnt i bygdeboka. Men det var mye tekst som jeg ikke fikk med meg.Mvh ove Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Semming Hynne

Hei Ove GunnarJa, vi kan vel kanskje regne med at Mari var død før 30. juli 1832?Hvem Mari Helgesdatter som døde 1848 var er ikke godt å si. Tenkte først på den Mari som ble født på Berge i 1767, men hun ble visst gift til Løke i Stokke og døde i 1817 (ifølge Stokke bygdebok)Finner henne innført død i 1816 i kirkeboken for Stokke. Tenkte på henne først og fremst fordi alder passet ganske bra og at det står Mari Helgesdatter Bergan i kirkeboken.Nei vi får kanskje få 'oversatt' hele skiftet fra 1832, det kan jo hende det dukker opp noe som kan gi et endelig svar.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Jeg tror Bergan ved begravelsen av Mari Helgesdatter 1848 henspeiler på en plass under Nes. Ligger litt sørøst for Neskrysset i.h.h til kartvedlegget til Andebu bygdebok. I og med at det er feil aldersangivelse på Mari Helgesdatter, Lakskjønn i 1801 trodde jeg det var hun som døde 1848.Laila. Har du kontroll på sønnen Helge Jakobsen og hans kone Sibille Torgersdatter? Lenke Gunnar Jacob&nr=2&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=n#ankerMvh Ove Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.