Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Runar Juvang

[#67973] Samuel Andersen Eikrem. Blei far I kr.sund 2.6.1880. Trenger hjelp her.

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6419&idx_id=6419&uid=ny&idx_side=-13>Lenke (Linken blei feil på første forsøk så jeg håpe den virker nå)el.denne Lenke Nest øverste dåpen viser at ungk. Samuel Andersen Eikrem og pige Ingrid Pedersdatter Sæterdalen blei foreldre til Peter Elias Andersen.Nr 28 av konfirmantene på denne Lenke siden er Peter Elias.Mora Ingrid var ei ungjente som hadde flyttet fra Lom, og som det er mulig å spore anene til.Faren Samuel Andersen Eikrem er (for meg) ikke mulig å finne spor av. Han skal være født 1861, og med navnet Eikrem er det trolig at han iallefall midlertidig har bodd der. Det er flere Eikrem-gårder i Møre og Romsdal, og ved å søke global søk etter Andersen og født rundt 1861, er eneste sporet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Lenkene dine til kirkebøkene virker ikke, du må legge inn permanent sidelenke for det. Se her hvordan du gjør: Lenke lenker&nr=1&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Hei Kjellaug :-) Lenkene virkar heilt fint dei, iallfall her :-)Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Det er det merkeligste jeg har vært med på! Jeg fikk opp at tiden var utløpt eller noe slikt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Runar Juvang

De virker for meg.. til og med til riktig sted :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Men hva er det som tilsier at han var fra M&R?Ved FT 1865 finnes det ingen i M&R, men det er noen få andre født i 1861(hvis det er rett årstall da).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

5) her er det jeg fikk opp:'Error kb_0013: Querying extended information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (kildeID = ))' at line 1Oftest betyr denne feilen at det er en feil i indekseringsdatabsen. Vennligst rapporter feilen.Usually this error occurs when it is an error in the index database. Please report the error.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

f.eks denne Lenke.Det er 3 til (2 i Vestfold og 1 i Hordaland).Det bør nesten være en av disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Runar Juvang

Lurer på om jeg er et steg nærmere nå. Denne linken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2272&idx_id=2272&uid=ny&idx_side=-193>Lenke med konfirmasjoner i Bolsøy er interessant. Kan noen for sikkerhetsskyld tolke den for meg? Nr 7.Dersom mine øyne tyder riktig så ser det ut som Samuel Andersen født 1863 med far Anders ?? Andersen, og mor Oli?? Ellingsdatter.De samme folkene finner jeg her i FT 1865 for Eid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Runar Juvang

Jeg er litt tilbake på denne problemstillingen I lenken på innlegg 9 ser det ut som denne familien holdt til på Hjelset Bolsøy i 1878 når Samuel blei konfirmert.I folketelling 1865 var de på gården Kjøsbottn på Eid i Horningdal. Trolig hos Olines foreldre som trolig bruker navnet Maurset.Alle er oppført med fødested i området Eid/Stryn, så de har trolig kommet til Bolsøy en gang mellom 1865 og 1878.Når Samuel er ført som far til Peter Elias Andersen i Kristiansund 2.6.1880, brukes navnet Samuel A. Eikrem, og han har nok flyttet dit.Er det noen som kjenner noe til denne familien på Bolsøy. Og hvilken Eikren-plass Samuel var på?runar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Vedr. innlegg 9 og 10:Databasen 'Vigde i Hornindal sokn i Eid prestegjeld' syner at plassemann Anders Martinus Andersson Øvreeide og Oline Ellingsdotter Maurset vart vigde 8. juli 1860.Dei fekk sonen Samuel 26. august 1863.Ved folketeljinga i 1865 budde dei altså på garden Maurset - der Kjøsbotn/Kjøsabotnen var eit plassemannsbruk.Databasen 'Utflytta frå Hornindal prestegjeld 1867-1884' syner at plassemann Anders Martinus Andersson, kona Oline Ellingsdotter og sonen Samuel flytta til Bolsøy prestegjeld i 1875. Anders var då tydelegvis tenar i Innvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Runar Juvang

Takk Gunnar. Det satte ting på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Er det den samme Samuel (Andersen Hjelset, f. 1863) som utvandret via Bergen 14. oktober 1881? Det ser i alle fall slik ut i flg. ætteboka for Hornindal (1989-utgava).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Chris Bingefors

Det finns 2 Samuel Anderson från Norge, födda i aug 1863, år 1900 i folkräkningen i USA. En invandrad 1881 och boende i Hope, Steele, North Dakota. Gift sedan 5 år med Ella. En invandrad 1882, ensam, boende i Frankfort, Pacific, Washington.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.