Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#67974] Rätt far?

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Margit Emilie verkade i alla fall heta Folvell sen, se FT 1900: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ron Berg-Iverson

Jörgen here is the family in 1900 Kristiania # 96505 Christian A. Folvelds father was Ole Kristiansen so its possible he is the same Christian Olsen in 1892. RonLenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Jørgen, du spør kvifor dei gifta seg først 2,5 år etter dei vart foreldre. Eg har funne fleire som ikkje har gifta seg før fleire år(eingong faktisk 8-9 år etter barnet vart fødd), så det var nok ikkje uvanleg.Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Jeg tror nok du kan lite på at Christian Olsen og Christian Albert Folveld er samme mann. Ser vi på familien i ft-1900, står Margit Emilie oppført med 'd' under rubrikken Fam.stilling. Hvis hun ikke var hans datter, ville det høyst sannsynlig stått stedatter om henne, slik vi finner eksempler på ellers i ft-1900 for Oslo.Dette med at Christian Albert og Hilda Marie ikke giftet seg før 2,5 år etter at Margit Emilie ble født, kan man bare spekulere i. Min tanke er at de kanskje ikke hadde den helt store kärleken for hverandre til å begynne med, men at dette utviklet seg med tiden. Da neste barn, datteren Ingrid Borghild var underveis, var dette kanskje en pådriver til at paret valgte å gifte seg. Jeg har ikke sjekket når Ingrid Borghild ble født, men ble hun født senere enn 9 mndr etter vielsen, så var det nok bare slik at Christian Albert og Hilda Marie bestemte seg for ekteskap.Så litt om slektsnavn/etternavn: Christian Albert ble f. 17. august 1865 på et Folveldeie, dvs på en husmannsplass under Folveld: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-26>LenkeVed konfirmasjonen Lenke ser vi at andre har skrevet Folveld med annen skrift og penn senere.Vi finner Christian Albert sammen med foreldrene her i 1865:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Vad skönt att höra att du tror det är samme man, jag har ingen lust med fler 'oäktingar' vars fäder kan vara så svåra att hitta..... :-)Ang Folvell kontra Danielsrud undrar jag om det kan vara så att D-rud fick namnet under tiden familjen bodde där. Ser i födelseböckerna att Kristian Alberts två sista syskon är födda på D-rud 1881 och 1884, medan resten står som födda på Folvell. I FT 1801 finns ingen gård med namnet D-rud, men däremot Folvell.Andra dottern föddes i okt 1895 så det var mer än 9 månader efter bröllopet, hon döptes först i maj 1896 (Paulus).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Danielsrud var altså en husmannsplass (torp) under gården Folveld. Med få unntak er ikke husmannsplassene navngitt i ft-1801, men husmannsfamiliene er ført under gården som plassene tilhørte. Ser du på Folveld i 1801, så er det først nevnt to familier der husbonden er avskjediget dragon og gårdbruker. Disse to hadde nok hver sin likestilte gårdpart av Folveld. Deretter kommer en Daniel Olsen som er husmann, en Erland Olsen som også er husmann, og til slutt Ole Kiøstølsen som er avskjediget kusk og inderste. (Hver huslyd er merket med * ved den første oppførte personen i huslyden.)Det ville ikke forundre meg om husmannen Daniel Olsen bodde på Danielsrud. Plassen kan være ryddet av ham, eller av hans bestefar, eller kanskje til og med av hans tippoldefar. (Husmannsplasser eksisterte allerede før manntellinga på 1660-tallet.) Det er i hvert fall sikkert at mannen som ryddet plassen, het Daniel, derav navnet Danielsrud. Og så snart plassen var ryddet og bygd, fikk den ganske sikkert sitt særnavn, i hvert fall på folkemunne.En gård kunne ha mange husmannsplasser, og fellesbetegnelsen på disse var gårdens navn _eie_, i vårt spesifikke tilfelle Folveldeie. Noen prester gjorde seg ikke umake med å bruke husmannsplassens særnavn når de førte kirkeboken, men brukte nesten konsekvent denne fellesbetegnelsen. Bare på kirkeboksiden der dåpen til Christian Albert er oppført, finner vi Finholdteie, Strømseie, Tomtereie, Rustadeie osv. Ofte ser vi at med en ny prest i sognet endres måten å føre inn hjemstedet til sognebarna. Kan det ha kommet ny prest i Nes før de to siste søsknene til Christian Albert ble døpt?Min konklusjon er at Danielsrud som navn på nettopp denne husmannsplassen har nok eksistert siden plassen ble ryddet.Ft-1865 bekrefter jo også at plassen hadde dette særnavnet til tross for at presten hjemfestet foreldrene til Folveldeie da de døpte sin eldste sønn nettopp dette året.Til slutt vil jeg si at jeg håper du ikke oppfatter meg som overdrevet belærende, det er slett ikke meningen. Jeg er bare usikker på hvor mye du vet om norske forhold, og tar heller med for mye enn for lite :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack så hemskt mycket før info, ingen risk att det blir før mycket! Jag är relativt ny när det gäller släktforskning i Norge och dessutom är det viss skillnad mellan Norge och Sverige vad det gäller gårdshistoria visste jag inte mycket innan jag børjade och fortfarande är det førstås vissa frågetecken. Så det var matnyttig information før mig!!Gårdsbruket i Norge har jag ännu inte riktigt greppat, i Sverige är det begreppet 'by' (=landsby på norsk) som används i långt mycket større utsträckning än gård....Och kyrkbøckerna är också olika, saknar t ex husførhøslängderna.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.