Gå til innhold
Arkivverket

[#67986] Martha Charlotte Dahl f.Johansen


Gjest Johnny Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johnny Berntsen

Kan noen hjelpe meg å finne ut når hun giftet seg og hvor hun ble født? Alt jeg vet om henne er at hun ble født 24/4 1893 og at hun døde 29/4 1976 i Namsos. Det er mulig at hun kommer fra Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant en Martha Charlotte i 1900, søkte ikke på etternavn, og fant dette [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00301&gardpostnr=7823&personpostnr=211151&merk=211151#ovre>Lenke Eneste Martha Johans... 1893 i nord-norge LenkeJeg vet ikke hvordan etternavnet Dahl kommer inn i bildet, men har søkt på det også i 1900 og fant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Takk for at du hjelper meg å lete. Men jeg tror nok dessverre ikke at det var noen av disse. Datoene jeg har oppgitt regner jeg med er riktige da de er hentet fra gravstedet hennes i Namsos (ligger på DIS Norge). Hun var født Johansen og gift Dahl (senere skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Trekker denne frem i lyset igjen og kan nå opplyse om at Martha Charlotte var gift med Levi Johannes Dahl. Hans historie er lett å følge, men Martha Charlottes opprinnelse er foreløpig en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Glemte å ta med at Levi Johannes Dahl er f. 9/6 1892 i Trondheim. Noen vielsesdato har jeg ikke funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Prøver meg på denne igjen da jeg nå har fått høre at Martha Charlotte også hadde søsknene: Berta,Mari og Petter. Jeg har heller ikke kunnet finne noe om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Johnny Berntsen

Prøver meg med denne nok en gang! Har nå fått opplysninger om at Martha Charlotte muligens var same og av finsk opprinnelse. Finnes det da noe register hvor jeg kan finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Levi Johannes Dahl var gift 2 ganger. Her er han første ekteskap med Gunda Otterdal i 1919: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C04 (1916-1922), Ekteviede 1919, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5322&idx_id=5322&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Gunda død allerede i 1920 og etterlater seg mann og 1 barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Hei! Ja dette var helt nytt for meg! Kanskje det da vil bli lettere å finne vielsen mellom ham og Martha Charlotte. Der vil det muligens stå noe mer om hvor hun kom fra og hvem som var hennes far! Tusen takk for veldig god hjelp så langt.Mvh Johnny Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er Levi og Gundas datter, Gunda Lucie, født 09.01.1920: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Fødselsregister nr. 604.II.4.1 (1916-1920), Fødte og døpte 1920, side 183. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5322&idx_id=5322&uid=ny&idx_side=-187>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Hei! Nok en gang tusen takk for kjempefin hjelp. Håper at det også skal være mulig å finne ut hvor Martha Charlotte kom fra og hvem som var hennes foreldre.Mvh Johnny Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Martha Ch. Dahl ligger i samme grav som Carl Åsmund Dahl 17/1 1931-25/10 2005. Jeg antar at det er mulig å få opplysning om hvem som står som fester av graven ved henvendelse til menighetskontoret eller hvem det er som sitter med de listene i Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Johnny Berntsen

Bringer denne fram igjen i håp om at noen kan hjelpe meg videre. Jeg har forsøkt de fleste arkiver og kirkekontorer uten hell. Mvh. Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Er det slik å forstå at du har vore i kontakt med krk.kontoret, og opplysningane om kven som har festa grava er sperra?Isåfall kan du leggja eit brev (som er til den som har festa grava), i ein konvolutt utan namn/adresse (m.frimerke) på og leggja det i ein annan konvolutt, som du sender til krk.kontoret.Dersom du er heldig, så får du svar :-))Eller du kan ringja skifteretten/tingretten for Namsos området og få opplysningar om kven som er oppført som arvingar etter Carl Åsmund Dahl.Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Jeg har hele tiden vært klar over hvem som er fester av graven. Det er Martha Charlotte`s barnebarn og det er de som så gjerne skulle ha funnet ut hvor mormoren deres kom fra. Det eneste de vet om henne er at hum muligens var av fra Finnmark (kanskje kven). Jeg har lett igjennom samtlige kirkebøker for fødte/døpte og konfirmerte uten å finne spor etter henne. Statsarkivet kunne heller ikke hjelpe meg med dette. Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

OK :-) Er det sonen som ligg i grava saman med henne?Kvar vart han fødd, evt. andre barn, er det nokon som veit kvar dei vart fødde?Det eg er 'ute' etter, er giftarmålet, kvar det kan ha foregått, der er det sannsynlegvis verdfulle opplysningar, må berre prøva å nøsta :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Ja det er sønnen som er gravlagt sammen med henne. Jeg har snakket med ett av barnebarna og fått opplyst at Martha Charlotte hadde barna Leif, Sverre, Gunnar, Asbjørn, Carl Åsmund, Erna og Solveig. Alle skal vistnok være født i området rundt Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Ja jeg har nok det men uten hell. Det er jo også en mulighet for at de giftet seg borgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har du funne fødslane til dei eldste? det kan vera lurt, både med tanke på fadrar (for å finn hennar familie), og kvar dei vart fødde, for å koma nærare ein vigselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Nei jeg har nok ikke det. Det er ikke lagt ut noen kirkebøker for Namsos i denne tidsperiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nye og (kanskje)viktige opplysningar: Martha Charlotte heitte ikkje Johansen, men Jakobsen.Ved dåpen til den eldste av barna hennar Leif Margido f.16.10.1921, er det ein Ole Mediaa som er fadderog ved dåpen til Sverre Kristian f.08.05.1923 er det ein Mathias Mediaa som er fadder.(til info:både Leif og Sverre er døde)Kan det vera at det er noko å henta her: LenkeEg meinar, kan dama ha vore frå Grong? Kanskje ho var sørsame, sidan det vert sagt noko om det i familien.Eg veit ikkje om det finnes sørsamar derifrå, men veit at det er i Røros området, og det er jo lenger sør.Det er eit stort problem at verken krk.bøkene for Namsos eller Grong er skanna og lagt ut, så det må ringast til Grong og be om eit oppslag i krk.boka (eg har forsøkt, men det var ikkje folk der no).Tusen takk til ei hyggeleg og hjelpsam dame på krk.kontoret i Namsos :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS: har leita etter Ma Ja utan hell, det same gjeld Fornamn inneheld ..rl.. og etternamn børjar på Ja, i FT1900.Men nokon andre klarar det sikkert, eg ser ikkje skogen for berre trær, etter nokon timar no, med leit...og leit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Tusen takk for kjempefine opplysninger, dette var jo virkelig av stor nytt for den videre letingen. Jeg skal ta kontakt med kirkekontoret i Grong så fort jeg får mulighet. Skal hilse så mye fra ett av barnebarna til Martha Charlotte å si tusen takk for den hjelpen du har gitt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.