Gå til innhold
Arkivverket

[#68011] Jens Ericsen og Kirsten Jonsdtr. - fra Trysil til Innherred 1792-93

Gjest Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Engerdalsboka (skrevet av min grandonkel) har litt info om dette slektsmiljøet, så den kan være verd en titt. På 70-tallet fantes den i hyllene på de to store bibliotekene i Midtbyen i Trondheim, men jeg vet ikke om Steinkjer har den.Karis mor er Marte Bjørnsd. (Oppigarn) søndre Sørby. Sistnevntes søster Åste er gift med Per Gjermundsen Hammersgård, som er bror av Martes mann på Vestues i Heggeriset. Søstrenes bror er gift med sin (ant. halv)kusine på Hammersgård (nabo til Sørby).I Heggeriset finnes navnet Åste også på Vestues' nabogård Gjermunds, og der kommer det nok fra nordre Sørby i Trysil. Denne Åste er gift med Embret Gjermundsen Hammersgård, som er bror av Gjermund (Vestues) og Per (Sletten Sørby) nevnt ovenfor. Navnet Åste er sjeldent ellers i Trysil, så disse brødrenes koner er derfor helst i slekt på et eller annet vis, helst med et felles opphav på Sørby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg uttrykte meg visst ikke helt klart i natt, og Ole Jonsen som var i Falstad i 1801 og Kjersti Jonsdatter som det spørres etter var også søsken. Det er den samme Ole Jonsen som var i Falstad på Ekne i 1801 som nevnes som sønn i moren Kari Gjermundsdatters skifte 14.04.1782. Både Kjersti og Ole hadde altså foreldrene Jon Jonsen og Kari Gjermundsdatter, og jeg mener å huske at de ble gift i Trysil i 1739. De fikk blant annet 3 Jon som døde som små, men den siste Jon født 1766 var det tidligere ingen som kunne si noe om(var blant annet i kontakt med Steinar Eik i 2000 ser jeg). Derfor trodde jeg at det kunne være min Jon født ca 1770.Steinar Eik skriver blant annet også til meg i mail 6.november 2000: Jon Bjørnsen Nes var født ca 1675 og død i 1748, og han var gift 2 med Marte Jonsdatter Nes på 'Bakken' i Nes. De hadde blant annet disse to barna:1)Halvor Jonsen Nes født 1841(skal nok være 1741)2)Marte Jonsdatter Nes som var gift med Erik Pedersen LjørdalenErik Pedersen Ljørdalen var født i 1743, kona Marthe Jonsdatter var født i 1737. Erik Pedersen Ljørdalen hadde en søster som het Marthe Pedersdatter (1731-1824), og hun var gift i 1749 med Halvor Olsen Nes.(1715-1798) De hadde datteren Helene som ett av sine 111 barn. Steinar Eik mener at Jon Pedersen Ljørdalen ble født ca 1712 ser jeg. Steinar må ha skrevet noe mer som jeg ikke har lengre, siden jeg ser jeg har takket han for tidligere svar. Dette var opprinnelig oppe på nyhetsgruppe i slektsforskning, og det var slik jeg kom i kontakt med Steinar Eik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg uttrykte meg visst ikke helt klart i natt, og Ole Jonsen som var i Falstad i 1801 og Kjersti Jonsdatter som det spørres etter var også søsken. Det er den samme Ole Jonsen som var i Falstad på Ekne i 1801 som nevnes som sønn i moren Kari Gjermundsdatters skifte 14.04.1782. Både Kjersti og Ole hadde altså foreldrene Jon Jonsen og Kari Gjermundsdatter, og jeg mener å huske at de ble gift i Trysil i 1739. De fikk blant annet 3 Jon som døde som små, men den siste Jon født 1766 var det tidligere ingen som kunne si noe om(var blant annet i kontakt med Steinar Eik i 2000 ser jeg). Derfor trodde jeg at det kunne være min Jon født ca 1770.Steinar Eik skriver blant annet også til meg i mail 6.november 2000: Jon Bjørnsen Nes var født ca 1675 og død i 1748, og han var gift 2 med Marte Jonsdatter Nes på 'Bakken' i Nes. De hadde blant annet disse to barna:1)Halvor Jonsen Nes født 1841(skal nok være 1741)2)Marte Jonsdatter Nes som var gift med Erik Pedersen LjørdalenErik Pedersen Ljørdalen var født i 1743, kona Marthe Jonsdatter var født i 1737. Erik Pedersen Ljørdalen hadde en søster som het Marthe Pedersdatter (1731-1824), og hun var gift i 1749 med Halvor Olsen Nes.(1715-1798) De hadde datteren Helene som ett av sine 111 barn. Steinar Eik mener at Jon Pedersen Ljørdalen ble født ca 1712 ser jeg. Steinar må ha skrevet noe mer som jeg ikke har lengre, siden jeg ser jeg har takket han for tidligere svar. Dette var opprinnelig oppe på nyhetsgruppe i slektsforskning, og det var slik jeg kom i kontakt med Steinar Eik.Ole Jonsen som var i Nedre Falstad i 1801(bror av Kjersti Jonsdatter) var senere i Selbulia på Ekne hvor han var husmann, og jeg mener å huske at han døde i ca 1831. Ole og Gjertrud var husmannsfolk i Selbulia, og de som overtok der etter Ole var tidligere nevnte Halvor Toresen Øymoen og Gunhild Jonsdatter som var mine aner. Det var i et slektstreff i Selbulia på Ekne i 1995(som jeg ikke var på siden jeg bodde på Helgeland og var i jobb da), at de feilaktige opplysningene ble gitt om at Halvor Toresen skulle være brorsønn av Ole Jonsen(bror av Kjersti). Så de gjorde dårlig forskning de som informerte på det slektstreffet vil jeg si, og han som var far til Halvor Toresen og ikke bror av Ole Jonsen fra Trysil var av Frostaslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det snek seg inn et 1-tall for mye her, og det skulle stå 11 barn på Marthe Pedersdatter og Halvor Olsen. Skal se om jeg finner noen flere svar fra Steinar Eik eller andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Trysilboka, som på mange vis er en svært god bygdebok, har med et vell av data (inkl. datoer), så den delen er egentlig godt dekket for mange tiår siden. Det som nevnes ovenfor ser ut å stemme bra, men jeg har ikke sett grundig etter. Noen småfeil i TB er det sikkert, som i all annen slik litteratur.Paret som bodde i Selbulia var gjerne naboer av Jens og Kersti på Selbuvaldet? Stedsnavnet skyldes kanskje tidligere tilflytting fra Selbu, og evt. kan det jo da også ha med verksdrift å gjøre, siden diverse bergverksvirksomhet var ganske utbredt også rundt Trondheimsfjorden.At disse allerede gifte innflytterne ble husmenn skyldes nok at de neppe hadde penger nok til å skaffe seg egen gård i Trøndelag, i tillegg til at tilgjengelige slike gjerne også var belagt med odelsrett. Så det er jo ganske naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er dessverre ikke så kjent på Ekne at jeg kan si om nedre Falstad er i nærheten av Selbulia. i bygdeboka bind 3 er gårdsnavnet forklart med at sel kan bety lite hus eller nattely, og gården Selbu ligger ved Frostaveien. Det menes at det var naturlig at folk overnattet der.Jeg husker etterhvert mer og mer her fra tidligere informasjon og kikk i kirkeboka for Trysil. I tillegg til de 4 barna av Kari Gjermundsdatter Og Jon Pedersen i Ljørdalen var det 3 Jon, Den eldste ble døpt i 1738, og den andre Jon ble født i 1757 og døde i 1766. Den tredje Jon som jeg en stund trodde var min ane ble født i 1766, og siden han ikke er nevnt med morens skifte i 1782 må en gå ut fra at han døde før 1782. Siden kirkebøkene nå er utlagt på Digitalarkivet så er det jo sjekke alt dette. Skiftet etter Kari var 14.01.1782 og ikke 14.04.1782 som jeg kom i skade for å skrive i et innlegg her. Dessverre får jeg ikke kopiert over skiftet etter Kari fra det jeg har fått fra Lars Ove i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Da er det jo mulig at bygdenavnet Selbu har samme betydning som gårdsnavnet i Ekne uten at det er noen annen sammenheng. Det er imidlertid ikke uvanlig at et navn kan følge med folk som flytter fra en bygd til en annen. F.eks. stammer enkelte navn i Nord-Norge sørfra.Når to søsken nevnes på hhv. Selbulia og Selbuvaldet, er det vel sannsynlig at de bor nokså nær hverandre.For øvrig er det jo litt artig at folk med opphav på Nordby i Innbygda i Trysil ender opp som øvrighet i Selbu, mens andre fra det samme personmiljøet altså bor ved en gård Selbu et annet sted i Trøndelag. (Mitt eget opphav fra disse gårdene i Trysil 'fusjoneres' for øvrig med en slekt fra Sel i Gudbrandsdalen!)Som nevnt så er Trysilboka svært detaljert, så mye kan hentes direkte i den. Men en kontroll mot primærkilder kan jo være ønskelig for direkte ætlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

HeiJeg er jo på den 'spørrende siden' her, men jeg kan i allefall vise A.L.H. hvor gårdene Falstad og Selbu ligger i forhold til hverandre Lenke,43645084&y=599189,630695444&scale=42571&mainMapTheme=&mapTheme=GrunnkartSelbua ligger ved enden av Byavatnet, nær grensa til Frosta. Selbulia ligger rett over på andre siden av Frostaveien (vises dog ikke på kartet uten å zoome inn ytterligere). Falstad ligger i Ekne sentrum, oppe i kartutsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Den linken ble jo godt rotet til av DA-systemet, men gå hit Lenke Søk på Stedsnavn Selbu, og zoom ut ett par ganger så kommer både Selbu og Falstad med. Det er en 5-6 km mellom gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Enten er det mine datakunnskaper det er noe feil med, eller så mangler jeg programmer på pce- for å f til dette søket. Jeg tenkte å søke etter avstand mellom Selbu og Falstad, men etter søk på første gården kommer det ikke opp noen mulighet for å legge inn informasjon om gården jeg skal søke etter avstand fra. Det skjer heller ingenting med kartet når jeg prøver å søke etter gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Du trenger ikke noe spesielt program for å se kartet, og ikke tror jeg det er manko i dine kunnskaper, men det er ikke mulig å angi start og stoppunkt i Gis/Line. Men for avstandsmåling har du et ikon øverst på skjermen som ser ut som en linjal. Hvis du trykker det, og deretter på kartet der du vil starte, og klikker deg langs veien du vil følge, så får du opp avstanden til venstre på skjermen.Legger ved screenshot (fra (Gis/Line) av Ekne; Selbua og Selbulia ved sørenden av Byavatnet - og Falstad Nedre (Ner-Falstad) omtrent ved enden av Frostaveien i sentrum ved Falstadbukta, ca 6 km nordøst.

bilete6688.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for titten, og nå får jeg til å måle avstanden. Det var også moro å finne Augdal(Avdal) hvor min oldemor ble født i 1858. I Markhusan har jeg også aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Min oldemor het Anna Jørgine Johannesdatter, og ble født i Augdal(Avdal)11.05.1858. Hennes mor Maren Lucie Andreasdatter var født i Åsen 1820, men foreldrene hennes Andreas Jonsen og Ingeborg Jonsdatter kjøpte Markhus på 1830-tallet. Anna Jørgines far Johannes Arntsen Kolberg født i 1821 i Levanger hadde en far(Arnt Andersen) fra Markhus. Han kjøpte gården Augdal på 1830-tallet. Stopper der siden vi nå er helt utenfor temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Legger en lenke til annen Trysil-slekt i Inntrøndelag, her Inderøy: LenkeDet finnes antagelig enkelte ganske nære slektsforbindelser mellom lenkens folk og de som nevnes i herværende tema, men dette tar det i så fall litt tid å få full oversikt over.Det ser ut til at utvandringen nordover fra det indre Østlandet i retning Trøndelag var ganske stor i perioder, så det er sikkert flere slike forbindelser å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Elise Ferner

Roar!Vet du hvor det ble av disse barna til Jens Eriksen og Kersti Jonsdtr. ?vh Anne Elise Ferner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

HeiNei, bortsett fra at Jens Jensen som er min tipptipp...osv. ender på Ekne (i Skogn), så vet jeg ikke det. Har ikke gjort noen forsøk på å finne det ut ennå, men ingen av de tre søsknene til JJ finnes i FT1865 i Skogn/Levanger/Levanger landssogn/Verdal.RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Er det denne Jens Jensen som er nevnt på Avdalsplassen, s. 356 i Skognbok nr. VIII ?Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Jeg er på jobb og har ikke notatene her. Nedenforstående er derfor tatt fra husken, så alle mulige forbehold her: Jeg husker ikke i farten hvor han står nevnt i Skogn bok 8, men han bodde en tid på Avdal (Augdal), så sidenummeret stemmer sikkert. Han ble gift med Ingeborg Jonasdtr. I Skogn 8 mener jeg det står at hun var fra Vestrum (Ekne), men dette må være feil. Hun var fra Leangvald i Åsen, og vielsen finnes i kirkeboka i Frosta sent på året 1813. De får en datter (Jonetta) før bryllupet, i august samme år (Ekne), og det var dåpen hennes som dirigerte meg til Leangen. En av fadrene var Jonetta Jonasdtr. fra Leangvald, hvilket jeg antok var en søster til Ingeborg. Dette viste seg å stemme, og Ingeborg finnes døpt i Frosta mini i nov. 1789. Jeg kan komme tilbake med mer nøyaktige opplysninger etter å ha kommet hjem i kveld om ønskelig. mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Ingeborg Jonasdatter født 1789 i bygdeboka for Åsen bind 4, på side 301. Hennes foreldre var Jonas Jonsen Lo(ca 1748-1804), og Karen Olsdatter Åker(ca 1748-1820). Tar med anerekka med Ingeborg som nr.1.1)Ingeborg Jonasdatter født 1789, og gift 1813 med Jens Jenssen fra Trysil. De bodde i Avdalsplassen under Avdal(Augdal) på Ekne. Foreldre:2)Jonas Jonsen Loe født ca 1748, og død i 1804. Han var husmann i Leangsvedjan fra slutten av 1770-årene, og til sin død i 1804(se 301 i bygebok for Åsen bind 4) 3)Karen Olsdatter Åker født ca 1746, og død i 1820 Besteforeldre:4)Jon Mikalsen Lo født ca 1692, og død i 1756. Han er nevnt som bruker i Lo i tiendemanntallet for 1720. Han var gift 2 ganger, og første gang med Ranni Jonsdatter Lo som døde i 1733(det er skifte på henne i 1733. Jeg holder på å skrive av arvinger med skifter for Frosta/Åsen og kommer snart til henne. Holder på med 1732).5)Ingeborg Nilsdatter. Ingeborg og ektemannen er nevnt på side 401 i bind 4 av bygdebok for Åsen.6)Ole Johansen Åker født ca 1723, og død i 1773(side 433 i bygdebok for Åsen bind 5)7)Gjertrud Jonsdatter Åvik født ca 1722, og død i 1783 Oldeforeldre:12)Johan Åker(ca 1689-1767)som var bruker i Åker ca 1720-ut mot 1760.13)Jodda(ca 1703-1767)14)Jon Jacobsen Kolsum født i Skogn i ca 1691, og død i 1746. Han bygslet Åvika i 1717. Gift ca 1717 med Karen Olsdatter Hellem(skrevet om på side 354 i bind 5 av bygdebok for Åsen). Hun var enke etter Nils Paulsen da de ble gift.15)Karen Olsdatter Hellem som døde i 1766. Tippoldeforeldre:30)Ole Jonsen Hellem som døde i ca 1719. Han overtok både lensmannsembetet, gården og enka etter forrige bruker i ca 1680. (side 94 i bind 4 av bygdebok for Åsen hvor det står en del om Ole).31)Sissel Colbanusdatter Hellem, som først var gift med Ole Pedersen Grenne(ca 1616-ca 1680). Kan ikke se at det er ført noen Colbanus i Hellem som bruker tidligere her, så hun må ha fått Hellemnavnet i bygdeboka ut fra at hun var der som enke da hun ble gift med nr. 30 eher(side 93/94 i bind 4 av bgydebok for Åsen).Jeg har ikke tatt med alt som står om anene til Ingeborg her, og det var både flere barn i familiene og flere ekteskap når det gjelder noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Stemmer rimelig godt med det jeg har notert selv det der ja. Dette er barna til Jens Jensen og Ingeborg Jonasdtr.:Jonetta, f.uægte 8/8-1813 (15/8): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A03 /2 (1810-1815), Fødte og døpte 1814, side 456-457.Jeremias, f.14/3-1817 (4/4): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /3 (1816-1825), Fødte og døpte 1817-1820, side 173-174, nr.5.Christian, f.13/7-1819 (15/8): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /3 (1816-1825), Fødte og døpte 1819-1822, side 177-178, nr.6.Karen Johanna, f.10/1-1822 (24/2): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /3 (1816-1825), Fødte og døpte 1820-1823, side 179-180, nr.5.Nils, f.25/3-1824 (13/6): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /3 (1816-1825), Fødte og døpte 1824, side 183-184Kirstine, f.26/2-1826 (2/4): Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A05 /1 (1825-1836), Fødte og døpte 1826, side 10, nr.70Johan, f.11/5-1828 (22/6): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A05 /2 (1828-1836), Fødte og døpte 1828-1829, side 153, nr.3Johan Carsten, f.4/11-1830 (22/1-31): Ekne i Skogn, Ministerialbok nr. 717A05 /2 (1828-1836), Fødte og døpte 1831-1832, side 159, nr.3RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Roar!Tusen takk; må jo ha litt kontroll over disse tryslingene !! mvh Anne Elise (også utflytta trysling!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.